De la anxietate financiară la dialog și acțiune: Românii încep să vorbească despre bani și apelează la sfaturile specialiștilor

De la anxietate financiară la dialog și acțiune: Românii încep să vorbească despre bani și apelează la sfaturile specialiștilor
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Mentalitatea și atitudinea românilor în privința banilor s-au schimbat în bine pe parcursul ultimilor doi ani. Se vorbește mai deschis despre buget în familie, numărul celor care pun bani deoparte a crescut, iar sfaturile specialiștilor sunt tot mai căutate, arată un studiu BCR recent.

Există însă decalaje semnificative, iar lipsa capitalului și a cunoștințelor înseamnă pentru mulți ratarea unor oportunități esențiale, atrag atenția autorii studiului, care subliniază importanța punerii accentului pe educație financiară încă de la cele mai fragede vârste.

Banca Comercială Română (BCR) a lansat joi, la Destiny Park, cel de-al doilea val al studiului național despre alfabetizarea financiară, realizat în parteneriat cu BrandBerry. Ediția 2025 arată diferit față de cea din 2023, când 3 din 4 români se declarau puțin sau deloc pregătiți financiar.

Nicoleta Deliu- Pașol: Alfabetizarea financiară nu începe la maturitate, ci în copilărie, acolo unde se formează încrederea în sine

„Încrederea în noi înșine se întărește prin cunoaștere. Oamenii vor să înțeleagă, să planifice și să decidă în cunoștință de cauză. Iar atunci când vorbim de bani, în centrul acestui proces stă educația financiară. Când înțelegi mecanismele banilor – de la bugetare la investiții, de la fonduri de urgență la pensie – capeți nu doar control, ci și încrederea că poți construi pentru tine și familia ta.

Misiunea BCR este să fie alături de români în acest parcurs, oricare ar fi punctul din care pornesc: online, prin George și Școala de Bani, în agențiile noastre din toată țara, prin programul național LifeLab sau, iată, încă de pe băncile orașului Destiny, unde copiii fac primul lor buget cu Magic Bani. Pentru că alfabetizarea financiară nu începe la maturitate, ci din copilărie, acolo unde se formează încrederea în sine”, declară Nicoleta Deliu-Pașol, Head of Communication & CSR, BCR.

La valul 1, studiul arăta o Românie blocată în „tăcerea despre bani”, cu 75% dintre respondenți declarându-se nepregătiți financiar. Valul 2 surprinde primele mișcări reale: discuții mai dese, interes pentru planuri pe termen lung și un apetit clar pentru ghidaj profesionist. Dar evoluția nu e uniformă, iar decalajele se văd în continuare.

Romulus Oprica, sociolog și fondator BrandBerry, autorul studiului: Când înțelegi valoarea banilor încă de mic, ai șansa să devii un adult care nu doar supraviețuiește financiar, ci construiește

„În doar doi ani, anxietatea financiară cedează locul dialogului și acțiunii. Tot mai mulți români vorbesc despre bani în familie, caută sprijin profesionist și își construiesc o minimă rezervă de siguranță. În 2023, mulți recunoșteau că nu știu de unde să înceapă. În 2025, vedem că încep. Nu toți în același ritm, nu toți cu aceleași resurse – dar important e că au făcut primul pas.

Totuși, cifrele ne arată și unde rămânem vulnerabili. Aproape 60% dintre români economisesc sume foarte mici, mai puțin de 10% din venit, iar investițiile continuă să fie percepute ca niște teritorii străine: doar 1 din 10 deține acțiuni.

Este clar că decalajul nu se va închide fără intervenție – iar educația financiară trebuie să fie acea intervenție, făcută la timp, acolo unde e nevoie. În școală, în comunități, în familie, dar și în locuri aparent ludice, precum Destiny Park.

Pentru că atunci când înțelegi valoarea banilor încă de mic, ai șansa să devii un adult care nu doar supraviețuiește financiar, ci construiește”, spune Romulus Oprica, sociolog și fondator BrandBerry.

Concret, noul studiu arată că

  • 7 din 10 români discută lunar despre buget
  • peste jumătate vorbesc constant despre independență financiară
  • economisirea pentru achiziții majore urcă cu 11,7% față de 2023
  • pensia devine subiect recurent în familie (+10,2%)
  • deși doar 15 % dintre respondenți au urmat un curs de educație financiară, riscul de fraudă se înjumătățește în rândul acestora
  • două treimi își schimbă deja comportamentul: bugetează mai riguros, economisesc regulat și își constituie fonduri de urgență

„În acest context, în care știm că unul din cinci participanți are un risc cel puțin ridicat de a suferi de pe urma unei fraude financiare, respectiv știm că educația financiară specifică are un impact direct și măsurabil asupra reducerii riscului, putem afirma că instituțiile care oferă cursuri de educație financiară au un rol social foarte valoros și că acestea salvează, la propriu, banii participanților”, se menționează în studiu.

Studiul mai arată că încrederea în băncile comerciale crește la 55,3%, iar etichetarea lor ca „riscante” coboară la 4%. Totuși, 41% dintre români încă preferă interacțiunea umană pentru decizii financiare complexe.

Reziliența financiară crește ușor, dar persistă un paradox: 59% spun că pot pune deoparte cel mult 10% din venit, iar bancarizarea este aproape universală (88,1% au cont curent).

Apetitul pentru investiții rămâne într-o zonă scăzută – doar 12,3% dețin acțiuni și 8,9% criptomonede – iar lipsa capitalului și a cunoștințelor aplicate ține majoritatea departe de oportunități esențiale.

Lansarea studiului la Destiny Park, un „oraș magic” pentru copiii între 3 și 14 ani, bazat pe edutainment, subliniază încă o dată că alfabetizarea financiară trebuie să înceapă din copilărie, ca fundație pentru un viitor adult responsabil.

La Destiny Park, cei mici împrumută roluri de adulți, sunt plătiți cu Magic Bani pentru „munca” lor și îi cheltuiesc pe activități distractive. Primul lor drum este la Agenția BCR din parc, unde transformă un cec în Magic Bani și descoperă, prin joc, cum funcționează economia.

Raportul privind alfabetizarea financiară 2025” a fost realizat de Asociația Brașov 2050 și Impact 2050, în parteneriat cu BrandBerry, pe un eșantion reprezentativ de 1.244 de adulți conectați digital (marjă de eroare ±2,8%). Rezultatele reflectă tendințele comportamentale și atitudinale ale populației urbane din România în 2025.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇