Cu o simplă semnătură a unui ordin executiv, SUA au slăbit semnificativ capacitatea platformelor chinezești Temu și Shein de a invada piața americană cu produse ieftine.
Comisia Europeană a recomandat, la rândul său, eliminarea scutirii de taxe vamale a coletelor de sub 150 de euro. Măsura nu a fost implementată, în condiții în care chiar Comisia a avertizat că multe dintre miliardele de produse cu valoare redusă care intră anual în UE nu respectă legislația, iar companiile europene care respectă regulile sunt dezavantajate în fața concurenților care vând produse nesigure sau contrafăcute.
Statele UE au, însă o mare problemă cu platformele chinezești: principala nemulțumire a retailerilor europeni o reprezintă avantajul neloial pe care îl au platformele chineze care NU respectă reglementări de bază pe care orice magazin online din Europa le respectă și care reprezintă costuri care le scad competitivitatea: GDPR, directiva Omnibus, DSA, dar și despre regulamentul GPSR care a intrat în vigoare la finalul anului trecut și care vizează siguranța produselor.
Practic, există o dublă măsură în aplicarea legislațiilor europene: companiile din UE sunt obligate să le respecte, în timp ce companiile chinezești nu sunt constrânse – nemaivorbind de probabilitatea ca produsele acestora să fie susținute de dumping.
În România, popularitatea celor două platforme a crescut semnificativ în ultimii doi ani. Cu toate că nu există la ora actuală nicio estimare cu privire la cota lor de piață, aceste platforme au fost desemnate VLOPs (Very Large Online Platforms) de către Comisia Europeană, însemnând că au atins trecut pragul de minimum 10% din populația Uniunii Europene în ceea ce privește utilizatorii activi lunari.
Platforme cu impact sistemic: în loc de obligații suplimentare, reguli mai laxe față de concurența locală
Conform celor mai recente date, Temu are la nivel UE peste 92 de milioane de utilizatori activi, iar Shein o medie 126 de milioane de utilizatori.
”Acest statut de VLOP înseamnă că vorbim despre platforme online cu un impact sistemic și care, conform legislației europene în vigoare, ar trebui să respecte obligații suplimentare în materie de transparență, managementul riscurilor și responsabilitate pe relația cu utilizatorii lor”, a comentat Cristian Pelivan, director executive ARMO, pentru Curs de Guvernare.
Cu toate avertismentele Comisiei Europene privind maniera în care cele două platforme nu pot garanta calitatea produselor și nu se aliniază la regulile dure pe care sunt siliți să le respecte concurenții din Uniunea Europeană, statele nu se grăbesc să sară în ajutorul companiilor locale supuse unei concurențe incorecte.
Temu și Shein în România: +86% într-un singur an, în timp ce e-Comerce-ul local scădere de 9%
Mihai Vînătoru, CEO DMF, a prezentat recent, pe pagina personală de Facebook, o analiză cu privire la evoluția popularității celor două platforme.
Pentru analiză, au fost definite două grupuri reprezentative de site-uri pentru cele două segmente:
RO eCommerce (eMag, Altex, Dedeman, FashionDays și Flanco) vs. CN eCommerce (Temu, AliExpress, Shein, Alibaba, Taobao).
Din observațiile sale, totalul de vizite în România pe cele 10 site-uri de eCommerce analizate a fost relativ constant în 2024 (o creștere de doar 1,1% față de 2023). Diferența între cele două segmente este însă majoră: site-urile românești au scăzut ca trafic total cu -9% în 2024, iar cele din grupul ales pentru China au crescut în România cu +86%.

”Aceste date sugerează că piața totală nu a crescut semnificativ prin intrarea jucătorilor străini, ci doar s-a produs o migrare către aceștia a unei părți din clienții existenți”, a comentat Vînătoru.
În ceea ce privește evoluția numărului de vizite, cele 5 site-uri chinezești au atras anul trecut aprox. 143 mil. vizite din România.
”Cu alte cuvinte, 1 din 5 vizite realizate pe aceste magazine online s-a realizat anul trecut pe un eCommerce din China”, punctează specialistul.
Ponderea traficului românesc pe site-uri de eCommerce din China a crescut de la 10,5% în 2023, la 19,5% în 2024.
Citeşte integral analiza Dubla măsură prin care sunt evaluate companiile europene și cele chinezești din e-Comerce: Cazul Temu-Shein pe Curs de Guvernare