UE s-a trezit vulnerabilă în fața Temu și Shein. Cum caută România și alte state măsuri de protecție în fața dumpingului și a furtului de date

UE s-a trezit vulnerabilă în fața Temu și Shein. Cum caută România și alte state măsuri de protecție în fața dumpingului și a furtului de date
UE PENTRU TINE  • • • • • • • •
ABONEAZĂ-TE LA NEWSLETTER-UL SPOT
Afli tot ce s-a întâmplat important în UE
Încotro merge UE, ce probleme sunt și ce oportunități
Fonduri nerambursabile pe care ai putea să le accesezi
Îl primești în fiecare lună, în ultima zi a lunii
Mă abonez!

Uniunea Europeană va pregăti măsuri împotriva retailerilor chinezi Temu și Shein – care au copleșit piața europeană cu produse la prețuri de dumping, a căror calitate și proveniență nu pot fi verificate, și care sunt suspectați că nu respectă legislația privind datele personale (mai vechea obsesie a Chinei) ale zecilor de milioane de clienți din Occident.

La acestea se adaugă și subterfugiile celor doi retaileri online de a fracționa livrările până la colete de 150 de euro – limită sub care nu se plătesc taxe vamale.

Măsurile vin, însă, greu – în ciuda faptului că state precum Germania, SUA, Polonia etc – solicită rapid legislație de protecție.

Și în România autoritățile se mișcă la fel de încet ca și UE: retailerii autohtoni au de-a face cu concurenți chinezi care nu respectă regulile.

ADVERTISING

Mai jos – Curs de Guvernare a făcut un tablou al situației la zi și o listă cu reacțiile și pozițiile instituțiilor oficiale de la București, precum și cu încercările de-a controla fenomenul în celelalte state UE:

1. Flash:

  • Ascensiunea celor două platforme de comerț online, Temu și Shein, cu origini și produse din China, a prins pe picior greșit autoritățile din Europa și SUA.
  • Acestea nu au știut cum să controleze și să protejeze consumatorii care își oferă datele bancare, adresele și alte informații sensibile, și fără a cunoaște măcar originea și conținutul produselor comandate.
  • Dacă unele state europene și chiar Comisia Europeană încep să ceară ca Temu și Shein să respecte aceleași reguli concurențiale și de protecția consumatorului aplicate și altor jucători locali, instituțiile din România nu au verificat nici modul de colectare a datelor bancare și protecția acestora.
  • Guvernul României încearcă să pregătească o nouă legislație în domeniu, dar la întrebarea dacă noile reglementări vor fi gata anul acesta, nu am primit niciun răspuns de la reprezentanții Executivului.
  • Între timp, numărul clienții platformelor chinezești, care oferă bunuri fără origini și fără protecția datelor bancare consemnate de autoritățile publice, ar fi ajuns la 2,3 milioane de români.

2. România și comerțul online cu Temu și Shein – 33% dintre cumpărători, atrași în numai 7 luni

Temu, cel mai important dintre cei doi jucători chinezi, a intrat în România pe 11 septembrie, atunci când compania a deschis și pagina de Facebook.

România ar putea avea deja 2,3 milioane de utilizatori Temu și Shein.

Nu există o statistică oficială autohtonă și nici nu sunt informații oferite de platforma Temu privind numărul de utilizatori români.

Dar din trei estimări se poate ajunge la concluzia că România a fost unul dintre statele membre UE în care platforma Temu s-a extins cel mai mult în lipsa unor reglementări.

Potrivit datelor furnizate de ecompedia.ro, 37,3% dintre români au făcut achiziții pe Internet în 2023. Asta înseamnă puțin peste 7 milioane de români care sunt clienți e-commerce, având în vedere că populația României este de 19 milioane de locuitori, conform ultimului recensământ.

Site-ul de e-commerce Glami anunța în ianuarie 2024, într-un comunicat de presă, că a efectuat un sondaj la care au participat 6.054 de respondenți, care au vizitat www.glami.ro. Dintre datele studiului reiese că „33% dintre români (dintre românii clienți e-commerce) au comandat ceva de pe platforme fast-fashion asiatice (ca Temu sau Shein) sau internaționale (ca Boohoo), anul trecut (2023)”

Site-ul glami.ro este unul de tip „middle”, cu produse de marcă gen Guess și Adidas, situat între platformele ieftine cu origini bulgărești și chinezești și cel german gen „Zalando” cu branduri premium, astfel că studiul poate fi reprezentativ pentru populația României.

Revenind la procentul de 33% dintre utilizatorii glami.ro care au făcut comenzi pe Temu și Shein, dacă acest procent ar fi aplicat populației de 7 milioane de români care sunt clienți e-commerce, conform ecompedia.ro, rezultă că 2,3 milioane de români au intrat pe platformele Temu sau Shein.

3. UE și comerțul online cu Temu și Shein

Mai departe, în luna mai, Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC), care reunește asociații non-guvernamentale de protecția consumatorilor, a sesizat Comisia Europeană.

Monique Goyens, președintele BEUC, estima că 75 de milioane de europeni folosesc Temu.

„Temu, care are peste 75 de milioane de utilizatori lunar în UE, adesea nu reușește să furnizeze consumatorilor informații esențiale despre vânzătorul produselor și, prin urmare, nu poate spune dacă produsul îndeplinește cerințele UE de siguranță a produselor”, declara Monique Goyens.

Asta înseamnă că 3% din cele 75 de milioane de consumatori europeni provin din România.

Ca o comparație, restul statelor UE au o populație de 428 milioane (fără România) și oferă aproape 97% din utilizatorii europeni ai Temu.

Citeşte integral analiza UE s-a trezit vulnerabilă legislativ în fața Temu și Shein. Cum caută România și celelalte state măsuri de protecție în fața dumpingului și a furtului de date pe Curs de Guvernare


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇