Conducerea unui liceu din Olanda a decis să blocheze timp de un trimestru accesul părinților la notele elevilor, în încercarea de a reduce presiunea pusă pe copii pentru a obține rezultate bune.
La fel ca multe țări, în sistemul olandez de învățământ elevii au nevoie de o anumită medie pentru a avansa în anul următor, însă liceul Jordan – Montessori din Utrecht a constatat că o aplicație utilizată pe scară largă, care împărtășește fiecare rezultat școlar cu părinții, crește stresul în rândul copiilor, relatează The Guardian.
Profesorul de economie al liceului, Stijn Uittenbogaard, a analizat situația a 500 dintre elevi și a descoperit că, atunci când părinții verificau aplicația în mod periodic, copiii își evaluau stresul la un nivel de 2,7 din cinci. În schimb, elevii ai căror părinți nu verificau constant notele au raportat un nivel 2 de stres.
"Această presiune pentru ca elevii să obțină note bune este un lucru modern, în opinia mea", a spus Uittenbogaard. "Când eram la școală, se făcea un raport de patru ori pe an, dar altfel puteai să le spui părinților tăi când și ce vrei. Acum, părinții pot primi o notificare push pe telefoanele lor: 'Hei, copilul tău a primit o notă nouă', iar copilul vine acasă și părinții sunt deja pregătiți pentru o discuție. Acest lucru e îngrozitor."
După ce a discutat rezultatele analizei sale cu directorul, conducerea școlii a propus o pauză de o lună în accesarea rezultatelor școlare. Evident, grupurile de elevi au acceptat, dar și 95% din părinți au fost de acord, iar consiliul părinților chiar a insistat pentru o suspendare de 10 săptămâni a accesului la note.
Directorul liceului, Geert Looyschelder, cu o experiență didactică de 40 de ani, crede că anxietatea provocată de note în sistemul educațional olandez de masă influențează negativ dezvoltarea abilităților esențiale în viață, precum empatia și flexibilitatea.
Metoda Montessori, a spus el, le oferă elevilor "responsabilitate și siguranță asupra alegerilor pe care le fac în procesul lor de învățare".
"Faptul că părinții se uită peste umerii elevilor provoacă numai stres. În sistemul nostru de învățământ, spunem întotdeauna: 'Ai dreptul să greșești. Așa înveți', a explicat Looyschelder.
Lobke Vlaming, directorul Ouders en Onderwijs, o asociație națională a părinților, spune că reacțiile în faza incipientă a experimentului au fost pozitive.
"De ceva timp am auzit despre preocupările părinților cu privire la presiunea de a performa și, de asemenea, despre intimitatea copiilor. Poate că au dreptul să nu se împărtășească totul despre ei cu toată lumea. Și asta nu ar trebui să înlocuiască un dialog (între școală și părinți) dacă lucrurile nu merg atât de bine, pentru că uneori părinții află asta foarte târziu", arată el.
Nu doar conducerea liceului din Utrecht cere mai puțină presiune și eliberarea de obsesia notelor într-un moment în care datele indică un declin al performanțelor elevilor din Olanda la matematică și limbă maternă, iar învățământul se confruntă cu un deficit mare de profesori și o creștere a abandonului școlar.
Studii repetate, precum un raport din 2021 al Consiliului Educației din Țările de Jos, au cerut revizuirea testărilor pentru a reduce stresul elevilor și a îmbunătăți egalitatea de șanse.
Karen Veij, autoarea unei teze despre problemele sistemului de testare din învățământul olandez, a lăudat experimentul. "Tot sistemul nostru de testare spune că elevii nu au voie să dea greș și că fiecare notă contează. Dar dacă nu obții un 'satisfăcător', ar trebui să ai șansa să încerci din nou… Este important să înțelegi", a spus ea.
T.D.