Scandalul trolilor de campanie continuă joi cu preşedintele Autorităţii Electorale Permanente, care a solicitat principalelor platforme de social media – TikTok, Facebook şi Instagram – să verifice dacă există fluxuri semnificative de comunicaţii, iar în cazul în care au identificat aşa ceva, să ia măsurile corespunzătoare şi să informeze şi AEP în acest sens.
La rândul său, ANCOM spune că a primit două sesizări privind conturile de social media ale unor candidaţi la prezidenţiale şi a solicitat platformelor sociale vizate tratarea cu maximă prioritate a sesizărilor AEP.
Sunt ferme de troli într-o clădire în care sunt foarte multe servere, iar statul trebuie să spună dacă e legal, a afirmat miercuri premierul Marcel Ciolacu.
Joi, el a revenit cu precizări: nu a solicitat informaţii de la servicii şi nu ştie unde este clădirea respectivă, despre care a aflat ”din zona politică”.
Premierul Marcel Ciolacu a declarat că aşteaptă răspunsuri de la toate instituţiile.
”Am spus foarte clar, nu am solicitat de la serviciile de informaţii. (..) Presupun că, după demersul AEP-ului, sunt cei care sunt patronii şi cei care gestionează social-media, sunt şi ei implicaţi”, a completat Ciolacu.
Întrebat dacă ştie unde este această clădire rezidenţială din Capitală, unde ar exista ferma de boţi, Ciolacu a răspuns: ”Dacă ştiam, mergeam la ea”.
- Scandalul trolilor de campanie: Ciolacu parcă știe ceva de o fermă într-o clădire. Geoană acuză o minciună sfruntată. Ciucă a fost victimă
- Cine este Tal Hanan, misteriosul șef al unei „armate de troli”, despre care Lasconi zice că s-a întâlnit cu Geoană
- Tal Hanan, israelianul care se află în centrul scandalului Geoană-Lasconi: Am fost în România. Nu discut despre clienți
AEP cere informaţii de la reţele
Toni Greblă a fost întrebat, joi, într-o conferinţă de presă, despre acuzaţiile aduse lui Mircea Geoană că ar beneficia de serviciile unei reţele de troli şi dacă a avut o discuţie cu cei de la ANCOM în acest sens.
”Noi colaborăm mai de multă vreme pe acest subiect, nu neapărat pe subiectul troliilor, ci pe subiectul necesităţii de a combate fake-news-urile, dezinformarea şi defăimarea, care au început să devină specifice campaniilor electorale, campaniilor media, de altfel.
Şi sigur că şi în cursul zilei de ieri şi astăzi am avut discuţii atât cu conducerea ANCOM-ului, cât şi cu conducerea Ministerului Digitalizării şi în acest sens Autoritatea Electorală Permanentă astăzi în cursul dimineţii a solicitat principalelor platforme TikTok, Facebook şi Instagram, să verifice dacă există fluxuri semnificative de comunicaţii, dacă există indicii că anumiţi candidaţi la alegerile prezidenţiale, în general, dacă în contextul campaniei electorale pentru alegerea preşedintelui a identificat astfel de posibilităţi şi dacă le-a identificat, să ia măsurile corespunzătoare şi să ne informeze şi pe noi în acest sens”, a declarat Toni Greblă.
El a fost întrebat dacă a avut discuţii cu reprezentanţii Ministerului Afacerilor Interne pe acest subiect.
”Nu am avut discuţii cu Ministerul de Interne şi, aşa cum am declarat şi ieri, Autoritatea Electorală Permanentă, în afară de spaţiul public, nu a primit nicio sesizare oficială din partea unui organism a statului român şi nici de la persoane fizice sau alte persoane juridice”, a explicat preşedintele AEP.
Întrebat ce se întâmplă în cazul în care sunt identificate astfel de mesaje de propagandă, Toni Greblă a răspuns: ”Există o obligaţie pentru platformele de social media, care au obligaţia să îndepărteze, să şteargă aceste postări. Apoi, tot ea mai are posibilitatea să închidă acele conturi.
În ceea ce priveşte Autoritatea Electorală Permanentă, eu pot să vă spun că dacă vom descoperi astfel de situaţii, vom vedea sursele de finanţare şi modul în care au fost plătite aceste activităţi pentru că nimeni nu face ceva gratis în această privinţă şi avem posibilitatea să confiscăm sumele astfel cheltuite, să aplicăm sancţiuni contravenţionale şi, dacă considerăm că s-a săvârşit o faptă penală, avem obligaţia să sesizăm autorităţile competente”.
ANCOM a primit două sesizări privind conturile unor candidaţi la prezidenţiale
La rândul lor, reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) anunţă că ANCOM a primit, miercuri seară, de la Ministerul Digitalizării, două sesizări înregistrate pe parcursul zilei pe platforma proprie, care semnalau diverse aspecte cu privire la conturile de social media ale unora dintre candidaţii la alegerile prezidenţiale.
ANCOM precizează că a solicitat platformelor sociale să trateze cu maximă prioritate sesizările transmise de către AEP şi că reţelele sunt exclusiv responsabile pentru analizarea sesizărilor şi pentru a determina veridicitatea acestora.
Reprezentanţii ANCOM afirmă că autorităţile care au competenţe în mediul offline într-un anumit domeniu au aceleaşi competenţe şi în mediul online, explicând că autorităţile pot lua măsuri împotriva conţinutului ilegal în mediul online în funcţie de domeniul pe care îl gestionează.
ANCOM doar supraveghează furnizorii de servicii intermediare, iar acestea sunt anumite servicii ale societăţii informaţionale, prestate în mod normal în schimbul unei remuneraţii, la distanţă, prin mijloace electronice şi la solicitarea individuală a beneficiarului serviciului, cum ar fi serviciile de simplă transmitere, stocare în cache sau găzduire.
“ANCOM nu poate să se pronunţe asupra legalităţii sau ilegalităţii unui conţinut publicat ce nu intră în sfera sa de competenţă.
Autorităţile sau instituţiile publice care au atribuţii cu privire la supravegherea unui anumit sector sau domeniu de activitate, denumite autorităţi relevante, au posibilitatea de a emite ordine împotriva conţinutului ilegal sau ordine de furnizare informaţii, în acord cu art. 9 şi 10 din Regulamentul privind servicii digitale.
Ordinele pot fi emise şi de către autorităţile judiciare în cadrul acţiunilor, activităţilor ori procedurilor desfăşurate de acestea potrivit competenţelor legale conferite”, se mai arată în comunicatul de presă.