Bagajul populist al Elenei Lasconi a fost o evidență din capul locului și, până la un punct, purtat cu naturalețe. Pus însă în pachet electoral, el arată renunțarea USR la electoratul central care l-a definit și migrarea în zona de catch all, prinde pe cine poți.
Sufletul unei nații, jumătate de slogan pe un afiș în care candidata la președinție poartă o brățară tricoloră și crucea la gât, un element pe care și l-a asumat și care nu are nimic din ostentația marilor cruci făcute de politicieni în campanie.
Opțiunile arată însă direcția în care merge USR și procesul de rebranding la care recurge, laolaltă cu un efect de personalizare care poate fi un avantaj în negocierile din alegerile care urmează, dar care, pe termen mediu și lung, nu prea mai lasă loc partidului să supraviețuiască drept actor politic major.
Poate converti USR voturile într-un electorat?
În general, teoria politică arată că strategia cea mai păguboasă pentru un partid e cea în care aleargă după electoratul altora, fără a analiza dacă asta nu va duce la pierderea propriului electorat. Înțelepciunea populară îi spune nu da vrabia din mână pentru cioara de pe gard.
E valabil în cazul USR – Lasconi? A pierdut USR din votanții fideli odată cu venirea Elenei Lasconi la conducere sau, din contră, și-a reactivat astfel electoratul care se retrăsese, mai ales după asocierea cu Ludovic Orban și PMP?
Preluarea partidului de către Elena Lasconi a avut un efect imediat de personalizare, Lasconi fiind singurul lider de partid democratic, liberal, cu scorul peste cel al partidului.
Asta nu înseamnă însă că se va face un transfer automat de legitimitate și s-a văzut foarte bine și în cazurile Traian Băsescu - PMP și Dacian Cioloș - REPER, când liderii nu au reușit să tragă partidele foarte mult.
Miza pentru USR e să poată converti voturile pe care le poate obține Elena Lasconi în bază electorală pentru partid, astfel încât să poată juca rolul tradițional repartizat UDMR, acela de făcător de cărți/regi.
Prinde pe cine poți – cine sunt cei vizați de mesajele care abandonează electoratul tradițional al USR
Un mesaj în cheie populistă, cum este cel care vorbește despre sufletul nației, o formulă etno-centristă, nu se pliază pe votanții de început de drum ai USR, mai degrabă dispuși să abandoneze limbajul etno-centrist.
Este însă suficient de populistă încât să funcționeze ca o umbrelă sub care să se adune indecișii și mai ales decepționații de PNL.
O strategie care însă ar putea să devină incompatibilă cu apropierea USR – PNL, mai ales în contextul ultimei săptămâni, în care cazul Pantelimon este decontat și de liberalii care mai au un decont greu – sumele imense investite în promovarea megalomanică a unei cărți în care Ciucă vrea să capete profil de prezidențiabil.
Lasconi, singurul candidat care poate sparge monopolul Ciolacu – Ciucă
Cu Mircea Geoană aproape scos din joc, după ce a recidivat și s-a lăsat fotografiat lângă Tucă, Ciolacu și Ponta, de astă-dată, cuplul Ciolacu – Ciucă ar părea că se îndreaptă spre un tur doi înghețat.
Totuși, potențialul lui Nicolae Ciucă tinde spre zero, în pofida eforturilor de a fi luat la summit-ul NATO.
Dincolo de slaba coerență discursivă, care se vede și în fragmentele din cartea autobiografică a cărei copertă tronează megalomanic pe drumurile țării, Nicolae Ciucă nu demonstrează nici măcar autoritate în partid.
Pare mai degrabă un lider ridiculizat sau în orice caz lăsat să se compromită, pentru că altminteri măcar un liberal l-ar fi avertizat că banii vărsați în promovarea unei cărți cu valoare contestabilă se vor întoarce contra lui.
Singurul candidat care poate lua locul lui Ciucă în turul doi, din ce avem acum pe masă, este Elena Lasconi, dacă va putea ridica un val de contestare și actualitatea îi pune la dispoziție un astfel de prilej, de la cazul sordid Bulai la cel de la Spitalul Pantelimon.
Întrebarea este însă cum va putea USR să convertească într-un bazin electoral simpatia pentru Elena Lasconi.