Ucraina va primi F-16, dar la orizont apar mai multe provocări: Când ai un Lamborghini, îți mai trebuie ceva

Ucraina va primi F-16, dar la orizont apar mai multe provocări: Când ai un Lamborghini, îți mai trebuie ceva

Piloţii ucraineni vor avea de înfruntat o mare provocare: ei trebuie să folosească un avion modern cu care nu au avut destul timp să se obișnuiască în lupta cu un adversar puternic, mai versat. Va fi mai greu decât se anticipa.

În timp ce avioanele F-16 mult așteptate sunt tot mai aproape de Ucraina, iar Rusia continuă să arunce bombe ghidate și rachete asupra orașelor ucrainene, oficialii de la Kiev caută soluții pentru a proteja cât mai mult aeronavele prețioase.

Există mai probleme cu infrastructura necesară care încă nu este pregătită, iar din această cauză la Kiev au început răfuielile înainte chiar ca roțile primului F-16 trimis de aliații occidentali să atingă pământul ucrainean.

Kyiv Post analizează cum ar putea fi folosite aceste avioane și care sunt cele mai mari provocări pe care le vor avea de înfruntat forțele aeriene ucrainene.

Când ajung primele F-16 și ce vor face

În mai 2023, la mai bine de un an după ce Rusia a invadat Ucraina, Statele Unite au aprobat transferul a zeci de avioane F-16 deținute de mai multe state europene către Forțele Aeriene ucrainene, împreună cu pregătirea piloților și a echipajului de la sol.

ADVERTISING

De atunci, Rusia a profitat de superioritatea aproape totală asupra spațiul aerian al Ucrainei pentru a-și intensifica loviturile aeriene și, în absența avioanelor de luptă moderne care să intervină, au bombardat Ucraina din aer aproape după bunul plac. De la începutul acestui an, Rusia a lansat în fiecare lună aproape 200 de rachete cu rază lungă de acțiune și a aruncat aproximativ 3.000 de bombe asupra țintelor militare și civile.

Cu toate acestea, Washingtonul a rămas rezervat cu privire la numărul total raportat de 85 de F-16 care vor fi donate în cele din urmă de Țările de Jos, Danemarca și Norvegia.

Congresmanul american Mike Turner, președintele Comisiei pentru Informații a Camerei Reprezentanților, a criticat Casa Albă pentru că, deși mai sunt doar câteva zile până când piloții ucraineni vor începe să zboare cu avioanele F-16, administrația americană interzice lovituri profunde în Rusia asupra bazelor aeriene de unde decolează bombardierele pentru a lovi ținte în Ucraina.

Vadîm Ivcenko, membru al Comisiei pentru Securitate Națională din Parlamentul de la Kiev, a oferit marți cele mai noi informații despre momentul în care avioanele F-16 vor ajunge pe cerul Ucrainei și despre rolul pe care îl vor juca acestea: "Primele F-16 vor ajunge la noi luna aceasta. Cred că la început vor fi desfășurate pentru a ne apăra împotriva rachetelor inamice și nu vor acționa împotriva țintelor din Rusia", a spus el, într-un interviu televizat.

ADVERTISING

Kievul plănuiește doar operațiuni cu rază scurtă de acțiune cu F-16, iar în prezent atacurile împotriva bazelor bombardierelor rusești nu sunt luate în calcul, a precizat Ivcenko.

Principalele întrebări cu privire la modul în care vor fi folosite F-16 vizează doar câte rachete cu rază lungă de acțiune vor fi disponibile și ce tip, precum și tipul de radare cu care vor fi echipate avioanele, a adăugat el.

Nu te duci cu Lamborghini pe terenul unei Toyota Hi-Lux

Potrivit unor surse deschise citate de Kyiv Post, între 10 și 15 piloți ucraineni antrenați în România au terminat instructajul la sfârșitul lunii iunie. Un număr mai mic de piloți ucraineni a finalizat sau se apropie de sfârșitul pregătirii în Arizona, au declarat purtători de cuvânt ai Forțelor Aeriene ale SUA.

Țările de Jos au aprobat marți în mod oficial exportul a 24 de avioane către armata ucraineană, iar Copenhaga a anunțat că un grup de bază de 50 de tehnicieni de întreținere pentru F-16 a încheiat pregătirea în Danemarca.

Pe baza acestor date, analiștii consultați de publicația ucraineană estimează că forțele aeriene ucrainene ar putea teoretic să arunce în luptă până la o duzină de avioane deodată la începutul lunii iulie, dar situația de pe front și antrenamentul piloților care limitează practica la formațiuni cu două aeronave vor face ca intrările F-16 în luptă reală să fie mult mai reduse, luni la rând.

ADVERTISING

Dimensiunea normală, optimă, a unei formații de F-16 este de la două până la patru aeronave care operează împreună cu un pilot experimentat, care e antrenat și calificat să conducă mai multe aeronave ca lider de zbor în formație. Aeronava este proiectată și configurată să optimezeze capacitatea de luptă fără un control strict din partea personalului de la sol, așa cum sunt se practică pentru MiG-29 și Su-27.

Oficialii ucraineni au avertizat că, din cauza numărului limitat al celei mai moderne versiuni a avionului american, F-16 Viper, va fi necesară construirea specială a unor instalații la sol, precum adăpsturi rezistente la bombe în care să staționeze avioanele, hangare cu utilaje și instrumente pentru întreținere și piste de aterizare "curate", construite la o calitate superioară față de cea a aerodromurilor din era sovietică.

F-16 a fost proiectat pentru performanțe optime în aer, nicidecum pentru lansarea de pe aerodromuri neîmbunătățite, cu iarbă și pietriș pe piste.

Avionul are o admisie a motorului care ar putea aspira resturile de pe pistele din epoca sovietică, fiind proiectat pentru a decola de pe aerodromuri curate, la standarde NATO.

Operarea avioanelor F-16 pe aerodromuri de tip sovietic ar echivala cu conducerea unei mașini sport Lamborghini sau Ferrari, concepută pentru performanțe foarte înalte, pe un drum potrivit pentru mașini de teren precum Jeep Wrangler sau Toyota Hi-Lux 4x4.

Ucraina are, așadar, o problemă serioasă în față: avioanele F-16, pentru care a implorat Occidentul atâta timp, sunt pe cale să ajungă, dar nu are o infrastructură pregătită pentru ca acestea să nu se defecteze sau să fie distruse de inamic.

Această situație începe să nască tensiuni în armată și la nivel politic.

La Kiev a început răfuiala

Deputata ucraineană Mariana Bejula, "l-a sfâșiat" marți, într-o postare pe Telegram, pe comandantul forțelor armate ale Ucrainei, generalul Oleksandr Sîrskîi, pentru recentele atacuri aeriene ruse împotriva aerodromurilor militare ucrainene și l-a acuzat pe el și pe ceilalți factori de decizie din conducerea armatei că nu au pregătit infrastructura terestră pentru sosirea curând a avioanelor F-16.

"Nu ați corectat situația cu siguranța avioanelor noastre, cu apărarea aeriană. Încă le pierdem așa, descoperiți, lăsați la mila dronelor și a rachetelor rusești… fără adăposturi elementare și supraveghere. Cum pot fi F-16-urile aici (în Ucraina)? F-16 nu va schimba nimic, va fi în cel mai bun caz o creștere a stresului pentru apărarea aeriană și o țintă constantă pentru ruși", a scris Bejula.

A doua zi, deputata a revenit asupra subiectului și a atacat din nou conducerea Forțelor Aeriene. "Infrastructura (pentru F-16) nu este gata. Iar atitudinea comandantului Forțelor Aeriene Nikola Oleșciuk față de pregătirea piloților și a personalului… este de neiertat. Atitudinea Forțelor Aeriene Ucrainene este de parcă partenerii ar avea nevoie de asta, nu noi", a scris Bejula.

Ilîa Ievlaș, purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene Ucrainene, a declarat că armata ucraineană "va face tot posibilul pentru a proteja aerodromurile de loviturile inamicului". El a spus că bazele pentru avioane și echipajele vor fi uneori dispersate și ascunse, pentru a le îngreuna sarcina rușilor de a le găsi și lovi.

"Înțelegem că inamicul le va vâna. De aceea, este planificat un întreg set de măsuri", a dat asigurări Ievlaș. El a spus că stadiul real al pregătirii instalațiilor terestre pentru F-16 este un secret militar, dar Forțele Aeriene Ucrainene sunt conștiente de amenințare și vor urma "anumiți pași" pentru a preveni atacuri ruse eficiente împotriva noului avion.

O variantă pentru protejarea avioanelor F-16 ar fi menținerea lor pe teritoriul NATO, dacă nu ar exista un loc sigur pentru ele în Ucraina. Însă și această posibilitate comportă un risc: Moscova a anunțat că avioanele care vor decola din afara Ucrainei și se vor angaja în luptă vor fi considerate "ținte legitime". Oficialii NATO au spus ulterior că acest lucru nu înseamnă că F-16 vor zbura în misiuni de luptă din bazele de pe teritoriul Alianței Nord-Atlantice.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇