Piloții ucraineni râvnesc la F-16: Vrem o luptă egală, suntem ca niște pisici oarbe!

Piloții ucraineni râvnesc la F-16: Vrem o luptă egală, suntem ca niște pisici oarbe!
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Avioanele de luptă MiG-29 ale Ucrainei pornesc cu șansa a doua în fața aparatelor Su-35 ale rușilor. Piloții ucraineni vor avioane occidentale F-16 pentru a lupta de la egal la egal cu inamicul, însă acest obiectiv este foarte riscant și greu de atins.

Avioanele MiG-29 asigură sprijin aerian în atacurile de pe linia frontului. Misiunea unui pilot ucrainean cu indicativul Mătase este să asigure acoperire contra rachetelor aer-aer rusești. Dar nu sunt multe avioane ucrainene care să oprească aceste amenințări, scrie BBC.

"Cel mai mare inamic al nostru sunt avioanele rusești de luptă Su-35", spune un alt pilot, cu indicativul Campionul. "Știm pozițiile apărării lor aeriene, le cunoaștem raza de acțiune. E destul de predictibil, așa că putem calcula cât timp putem să stăm (în zona lor). Dar în cazul avioanelor de vânătoare, acestea sunt mobile. Au o vedere aeriană bună și știu când zburăm pe liniile frontului", explică el.

Patrulele aeriene ale rușilor pot detecta decolarea unui avion cu reacție de pe teritoriul Ucrainei. Rachetele lor R-37M au capacitatea de a lovi o țintă aeriană aflată la distanță de 150-200 de kilometri, în timp ce rachetele avioanelor ucrainene au o rază de acțiune de numai 50 km. Rușii pot vedea avioanele ucrainene și le pot doborî cu mult înainte ca acestea să devină o amenințare.

ADVERTISING

De la începutul invaziei Rusiei, forțele aeriene ucrainene au suferit pierderi serioase, deși Kievul nu a divulgat date concrete. Moscova susține că a distrus peste 400 de avioane ucrainene, ceea ce nu pare credibil, de vreme ce estimările independente arată că toată flota ucraineană e la jumătate din acest bilanț.

Raportul IISS Military Balance 2022 arată că Forțele Aeriene ale Ucrainei aveau 124 de avioane de luptă înainte de invazie.

În schimb, potrivit celui mai recent bilanț publicat de armata ucraineană, Rusia a pierdut 308 avioane de luptă de la începerea războiului.

Rusia deține o superioritate aeriană indiscutabilă pe care nu a reușit, însă, să o fructifice, din cauza slabei instruiri a piloților pentru zborul la mică altitudine și a echipamentului tehnic depășit, arată un raport întocmit de centrul britanic de analiză Royal United Services Institute (RUSI).

Cum ar ajuta Ucraina avioanele F-16

Pentru a pune capăt superiorității aeriene a Rusiei, Ucraina le cere de mai multe luni aliaților occidentali să-i dea avioane de luptă moderne, precum aparatul american F-16.

Ucrainenii spun că ar fi un salt tehnologic care avea imediat impact asupra războiului. "Piloții noștri zboară pe muchie de cuțit. Dar F-16 ne-ar permite să acționăm dincolo de sistemele de apărare aeriană ale inamicului", spune colonelul Volodimir Lohaciov, șeful departamentului de dezvoltare a aviației din cadrul Forțelor Aeriene ale Ucrainei.

ADVERTISING

Numai faptul că rachetele de pe F-16 au o rază de acțiune de 150 km ar schimba mult situația. "Sigur, am fi țintiți în continuare. Dar ar fi o luptă egală. Acum, n-avem replică pentru ei."

Nu există termeni de comparație între MiG și F-16. Aparatele americane au sisteme radar mai bune și pot detecta rachetele trase spre ele. În prezent, echipa care monitorizează radarele terestre trebuie să anunțe verbal piloții dacă se trage spre ei. "Avioanele noastre n-au sistem care să ne avertizeze despre lansarea rachetelor rusești. Totul e vizual. Dacă îi vezi, încerci să scapi lansând capcane termice și prin manevre", spune un pilot cu indicativul de apel Pumba.

Superioritatea aeriană a Rusiei obligă Ucraina să desfășoare un număr limitat de avioane în apropierea liniei frontului, ceea ce poate avea un impact major asupra succesului contraofensivei. Campionul spune că avioanele ucrainene au de 20 de ori mai puține misiuni decât cele ale rușilor.

Dar nu este vorba doar despre sprijinirea trupelor de la sol - avioanele occidentale ar întări și sistemele de apărare aeriană, spun piloții. "Avioanele noastre au radare vechi care nu văd rachetele rusești. Suntem ca niște pisici oarbe când încercăm să le doborâm", explică colonelul Lohaciov.

ADVERTISING

Raza de acțiune a rachetelor de pe aparatele F-16 le-ar permite să intercepteze rachete de croazieră de la distanță chiar la granițele Ucrainei, în loc să încerce să le prindă undeva în zonele centrale ale țării, spune Campionul.

F-16 Fighting Falcon - Living Legend

Avioanele MiG-29 pe care Polonia și Slovacia le-au oferit recent Kievului nu rezolvă principalele lor probleme, spun piloții ucraineni. Aceste avioane au venit cu același arsenal vechi și capacitate limitată pe care le are toată flotila ucraineană.

Un plan cu bătaie lungă

Statele Unite au refuzat să trimită avioane F-16 în Ucraina. Există temeri că această decizie ar duce la escaladarea conflictului, atrăgând SUA și Europa în război.

Nici măcar instruirea piloților ucraineni pe acest tip de aeronave nu a fost aprobată. Colin Kahl, subsecretar al politicii de apărare de la Pentagon, a spus că cel mai apropiat termen de expediere al avioanelor F-16 ar fi de 18 luni și, de aceea, pregătirea piloților ucraineni nu are niciun rost.

În schimb, oficialii de la Kiev speră să obțină aceste aparate de la aliații europeni. Și în acest caz ar fi nevoie de aprobarea țării producătoare, Statele Unite, dar termenul de livrare ar fi mai scurt.

Cât privește instruirea piloților, "putem trimite doar un anumit număr de oameni pentru o perioadă limitată la un anumit moment. Trebuie să evităm reducerea capacității militare aici", arată Lohaciov.

În aceste condiții, spune el, cea mai bună opțiune este trimiterea de grupuri mici pentru a avea suficienți piloți instruiți când vor sosi avioanele.

Un lucru e sigur: acesta este un plan cu bătaie lungă, întrucât nu există nicio șansă ca avioanele F-16 să fie trimise și folosite la timp pentru așteptata contraofensivă. Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a anunțat, de altfel, că această operațiune se va desfășura fără avioanele occidentale.

De ce contează mai mult tancurile și artileria

Unii experți pun sub semnul întrebării impactul pe care F-16 l-ar avea asupra războiului. Profesorul Justin Bronk, de la Royal United Service Institute (RUSI), admite că avioanele ar adăuga un strat suplimentar de apărare, dar consideră că acestea "n-ar întoarce singure cursul războiului".

Chiar și cu aceste aparate, "piloții ucraineni tot n-ar putea zbura foarte jos nicăieri în apropierea liniei frontului din cauza amenințării de la sol a Rusiei, iar asta ar limita eficiența razei de acțiune a rachetelor", explică Bronk. "Iar asta înseamnă că desfășurarea forței aeriene, așa cum Occidentul a făcut-o în războaie precum cele din Irak, Libia, Afganistan, nu este posibilă în Ucraina", adaugă el.

Provocările logistice sunt imense și îi determină pe experți să se întrebe dacă merită efortul de a trimite avioane F-16 în Ucraina. Nu e vorba doar despre instruirea piloților și a mecanicilor, ci de îmbunătățirea întregii infrastructuri.

Avioanele F-16 sunt concepute pentru piste netede și lungi. Ucraina ar trebui să-și adapteze aerodromurile pentru a atinge aceste cerințe - să le curețe, să le netezească și să le lungească.

"Însă făcând asta, ar deveni vizibil din spațiu pentru ruși și pentru sursele umane de informații. Și dacă ai doar una sau două baze aeriene și încerci să stabilești sprijin terestru pentru a opera avioane F-15 sau F-16, rușii vor vedea și îl vor ataca", arată Bronk.

"Așa că va trebui să faci mai multe. Apoi, ajungi la problemă - merită numărul personalului pregătit, efortul politic și sprijinul logistic care ar putea fi folosite în alte lucruri, precum tancuri și artilerie, sau în sisteme terestre de apărare antiaeriană?", merge profesorul mai departe.

Deocamdată, piloții ucraineni precum Pumba, Mătase și Campionul trebuie să se bazeze pe vechile lor avioane de concepție sovietică.

Unii dintre ei au la activ peste 100 de misiuni de luptă. Când se dă alarma pentru o nouă misiune aeriană, o iau la fugă spre aparatele lor. Le fac semn mecanicilor că toate sistemele de la bord funcționează, apoi își iau zborul.

De fiecare dată când decolează în misiune de luptă, ei înfruntă cu șansa a doua forțele ruse. Și știu bine că fiecare zbor poate fi ultimul.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇