4 obstacole majore în zborul avioanelor occidentale către cerul Ucrainei

4 obstacole majore în zborul avioanelor occidentale către cerul Ucrainei

Zelenski a mărit presiunea pe aliații occidentali pentru a primi avioane la standarde NATO. Printre candidați se numără F-16, Gripen, F-35 și Typhoon. Fiecare dintre acestea are câteva dezavantaje, dar unul are șanse minime să fie luat în calcul.

Președintele Ucrainei a mers marți la Bruxelles pentru a-și întări cererea de avioane cu care îi presează pe liderii europeni. „Trebuie să întărim dinamica cooperării noastre, trebuie să o facem mai rapid decât agresorul”, le-a spus Zelenski politicienilor europeni.

În timp ce liderul de la Kiev își reîntărea apelul, Andrii Iermak, șeful cabinetului prezidențial al Ucrainei, a spus că "problema armelor cu rază lungă de acțiune și a avioanelor de luptă pentru Ucraina pare că poate fi rezolvată".

Mai mulți experți militari au analizat pentru Newsweek provocările majore cu care s-ar putea confrunta planul de apărare a Ucrainei cu avioane occidentale.

Ce avioane vor fi trimise?

Specialiștii cred că una dintre primele probleme ar putea fi alegerea avioanelor care vor fi trimise în Ucraina. Premierul britanic a anunțat că Marea Britanie va extinde programul de instruire a militarilor ucraineni pentru a-i include, pentru prima oară, și pe piloții acestei țări, însă cabinetul din Downing Street nu a dat mai multe detalii.

ADVERTISING

"Ceea ce cred că oferă, probabil, Marea Britanie este instruire la sol și pregătire structurată pentru a-i face efectiv mai buni pe piloții ucraineni fără a-i urca la manșă și a zbura", a spus fostul comandant de aviație Andrew Curtis.

Acesta a menționat că pregătirea nu este specifică pentru un model anume de avion NATO, iar aceasta ar putea fi o problemă. "Până la urmă, va trebui să pregătești un pilot pe un tip de aeronavă cu care va opera. N-are niciun sens ca Marea Britanie să pună un pilot ucrainean într-un Typhoon dacă în câteva luni pilotul ucrainean va primi un F-16. Ar fi doar o mare pierdere de timp", a arătat Curtis.

Fiecare avion, fie că va fi un F-16, F-35, Typhoon, Gripen sau Rafale, necesită o instruire specifică.

"Trebuie să te pregătești și să cunoști fiecare avion", a spus fostul ofițer britanic de informații militare Frank Ledwidge. Acest obstacol nu este insurmontabil. "Dacă poți să zbori cu un F-16, sigur vei putea și cu un Typhoon", a menționat el.

În schimb, sunt șanse mici ca loturile britanice de avioane stealth F-35 să intre în calcul pentru a fi trimise Ucrainei, arată experții, întrucât sunt foarte complexe, foarte scumpe și insuficiente. Avioanele multirol construite de producătorul american Lockheed Martin sunt cel mai avansat model din flotila aviației britanice.

ADVERTISING

"Sunt în afara discuției", a spus Ledwidge, explicând că Marea Britanie nu are destule "și nu-și dorește să piardă vreunul".

"Cu siguranță nu se pune problema", a spus și Curtis, iar Justin Bronk, de la grupul londonez de analiză Royal United Services Institute, a scris, de asemenea, că avioanele F-35B "sunt în afara oricărei discuții".

Top 5 Amazing F-35 Fighter Jet Facts

Singura posibilitate realistă este ca Marea Britanie să-i dea Ucrainei tranșa sa 1 de avioane Typhoon, consideră analiștii. Trase deoparte, după apariția noii generații de aeronave, dar Justin Bronk crede că ele ar fi cea mai clară alegere.

Problema e că acestea nu se potrivesc cu nevoile Ucrainei, argumentează el. Complicat de întreținut și nepotrivite pentru zboruri la nivel scăzut, aparatele Typhoon ar avea nevoie de contractori din Marea Britanie care să-și instaleze bazele tehnice în Ucraina pentru a ajuta la întreținere.

Durata mare a antrenamentelor

Un purtător de cuvânt al premierului Sunak a spus la sfârșitul lunii ianuarie că poate dura câteva luni ca să înveți cum să zbori cu un avion de luptă extrem de sofisticat. El a adăugat că durata acestui program de pregătire nu este practică pentru a trimite avioanele Kievului.

ADVERTISING

Însă nu se rezumă totul doar la instruirea piloților: în discuție intră și pregătirea echipelor de la sol, lanțurile de aprovizionare, cât de ușor este să întreții și să repari avioanele și cu ce tip de arme vor fi ele înzestrate. Până și relieful Ucrainei e un factor de care trebuie ținut seama.

"Va dura săptămâni și luni, nu zile și săptămâni, ca să duci totul într-un loc", a spus Curtis. "Ca să fiu realist, chiar dacă, de exemplu, președintele Biden spune azi că Polonia ar putea da un escadron de F-16, iar SUA ar asigura suportul logistic, timpul necesar pentru a strânge tot acest pachet la un loc, pentru a instrui echipele de zbor, pentru a pregăti echipele de la sol va fi, probabil, de șase luni", a detaliat fostul comandant de aviație.

Instrucția nu înseamnă doar să pui un pilot într-un avion de luptă și să-l trimiți în zbor. Curtis crede că piloții ucraineni ar putea deprinde strategiile și tacticile NATO fără să se apropie de un avion rapid, iar Ledwidge a adăugat că antrenamentul pe simulator ar putea constitui, probabil, o mare parte din regimul de antrenament.

"Ceea ce cred că oferă, probabil, Marea Britanie este instruire la sol și educație structurată, pentru a-i face efectiv pe piloții ucraineni piloți de luptă mai buni, fără a-i pune într-un cockpit și a-i ridica în aer", a explicat Curtis. "Piloții pot învăța multe lucruri într-o clasă, mai degrabă decât într-o cabină de pilotaj", a adăugat el.

Coșmarul logistic

Avioanele Typhoon au "o amprentă logistică foarte mare", subliniază Ledwidge, precizând că acest tip de aparat are nevoie de suport tehnic de cel mai înalt nivel și într-o măsură mai mare decât un F-16.

Armata ucraineană are nevoie de avioane rapide care să poată evita rachetele cu rază lungă de acțiune ce se vor îndrepta spre ele, a spus Bronk, arătând că atât Typhoons, cât și F-16 ar avea probleme la acest capitol.

Eurofighter Typhoon | AGGRESSIVE DEMO SHOW

Operațiunile lor de întreținere se derulează de obicei în baze centralizate, fixe, cu piste netede, situate departe de zonele răvășite de război ale Ucrainei. Typhoon este conceput pentru operațiuni care încep de pe piste netede și nu este optimizat pentru aterizări scurte pe suprafețe aspre, a subliniat analistul.

În plus, programul de instruire pe care îl urmează piloții britanici ar putea să facă față cu greu unui aflux de piloți ucraineni, pe lângă timpul de pregătire deja lung, avertizează experții. "Nu putem produce noi înșine destui piloți", a avertizat Ledwidge.

Partea politică

Angajamentul Regatului Unit "nu este o propunere practică, este una politică”, apreciază Ledwidge. "Scopul acestui lucru este de a oferi un avans, la fel ca și pentru tancuri, pentru ca alte națiuni să înceapă să se gândească la Gripens sau chiar la F-16", a explicat el.

F-16 Fighting Falcon - Living Legend

Typhoon este un proiect dezvoltat în comun de Marea Britanie, Germania, Italia și Spania, astfel că fiecare țară trebuie să-și dea acordul pentru trimiterea acestui tip de avion în Ucraina.

Situația se aseamănă cu cea a furnizării de sisteme de rachete cu rază lungă de acțiune: aliații occidentali au ezitat să-i dea Ucrainei acest tip de armament care ar putea lovi în interiorul Rusiei.

"Asta încă este, cred eu, o linie roșie pentru multe țări vestice", a spus Curtis, subliniind că mulți lideri occidentali ezită în privința avioanelor pentru că nu vor să se creadă că au deschis calea încălcării acestei linii.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇