Deocamdată, ajutorul aliaților se concentrează pe tancuri, dar extinderea nu este exclusă pe viitor. Ce ar face, însă, Ucraina dacă ar primi avioanele F-16 la care speră?
Berlinul a spus că furnizarea de avioane de luptă Ucrainei este un pas prea mare pentru Occident, dar Washingtonul nu a retezat speranțele Kievului.
Şeful Consiliului Național de Securitate și Apărare al Ucrainei, Oleksii Danilov, s-a arătat încrezător că țara sa va primi în cele din urmă avioane americane de luptă F-16. Este "doar o chestiune de timp" până când Kievul va primi avioanele F-16, a spus el. "Cu siguranță vor veni. Din păcate, între timp, ne pierdem oamenii în timp ce luptăm pentru independența noastră", a adăugat.
Deocamdată, Joe Biden a părut să excludă furnizarea de F-16 săptămâna trecută, deși a subliniat că va rămâne în discuții cu Ucraina cu privire la cererile sale de arme.
Totuși, de ce insistă Ucraina să primească avioane F-16 și cum le-ar putea folosi contra Rusiei?
Ce este F-16
F-16 Fighting Falcon este un avion de luptă conceput încă din anii '70. A intrat în serviciu în 1979 și a fost folosit intensiv de armata americană în ambele războaie din Irak, precum și în cel din Afganistan, scrie The Guardian.
Construit de Statele Unite în asociere cu Belgia, Danemarca, Olanda și Norvergia, avionul care poate zbura de două ori mai rapid decât viteza sunetului a devenit rapid una dintre cele mai populare aeronave militare din toate timpurile și a fost utilizat pe scară largă. Potrivit producătorului american Lockheed Martin, încă mai sunt peste 3.000 de aparate F-16 folosite de 25 de țări (inclusiv România).
Deși surclasat de mai modernul F-35, F-16 încă e vândut de Lockheed în statul american Carolina de Sud din două motive importante:
- este mai ieftin: costă câteva zeci de milioane de dolari, în funcție de echipare.
- SUA nu acordă întotdeauna permisiunea de export pentru cele mai moderne avioane.
Ce vrea Ucraina să facă cu F-16
La începutul războiului, Ucraina deținea o forță aeriană mică, la standarde sovietice, numărând în jur de 120 de avioane de luptă, potrivit grupului de analiză IISS.
Acest număr s-a redus pe măsură ce războiul a continuat, însă este de remarcat că, ținând cont de dimensiunile flotilei aeriene ruse, Ucraina încă deține o anumită capacitate de atac aerian, e drept, limitată, spun experții. Însă această forță trebuie completată.
Una dintre direcțiile neașteptate ale acestui război este folosirea limitată a capacității de luptă aeriene. Capacitatea antiaeriană a Rusiei e considerată eficientă, însă, la rândul său, Moscova nu și-a asumat riscuri în folosirea avioanelor dincolo de granițele sale, căutând să-și limiteze pierderile și așa foarte mari. Fostul general american al US Air Force Philip Breedlove a numit această situație o "negare reciprocă".
Cu toate acestea, Kievul plănuiește o ofensivă în primăvară, în timp ce se pregătește pentru a rezista la eforturile Rusiei de a sparge blocajul militar actual. În pofida riscurilor, Ucraina speră că escadroanele de avioane rapide ar putea fi folosite pentru a sprijini o răsturnare de situație sau măcar pentru a respinge un atac masiv al rușilor.
Ce zice Occidentul
Ucraina trebuie să convingă Vestul să-i dea câteva F-16, dar Joe Biden a spus nu, cel puțin pentru moment.
Asta închide discuția, deocamdată, dar lucrurile se pot schimba, în funcție de evoluția războiului, așa cum s-a întâmplat și în privința tancurilor.
Poziția Statelor Unite este decisivă. SUA controlează condițiile reexportării avioanelor și nicio țară nu-și dorește să încalce acordul cu Washingtonul, ținând cont și de o posibilă răzbunare a Rusiei.
Una dintre țările care au arătat cea mai mare deschidere către cererea Ucrainei de a obține avioane, Polonia, a anunțat că va acționa doar în linie cu aliații NATO. Marea Britanie și Germania au scos din calcul, de asemenea, livrarea de avioane.
Franța, în schimb, care produce propriile avioane de luptă, a părut mai deschisă. Președintele Emmanuel Macron a spus că avioanele nu sunt un tabu, câtă vreme nu vor contribui la escaladarea conflictului și nu vor fi folosite pentru a ținti teritoriul rus.
Ucraina continuă să facă lobby, așa că această chestiune a avioanelor nu va dispărea, notează ziarul britanic.
E mai complicat cu avioanele decât cu tancurile
Pentru pilotarea acestor aparate e nevoie de piloți cu experiență. Instruirea celor ucraineni ar impune scoaterea lor din luptă. Ucraina susține că are 50 de piloți pe care ar dori să-i trimită imediat la instruire. Însă nu există nicio dovadă, cel puțin una publică, că în prezent are loc vreo pregătire.
Estimările arată că pregătirea piloților pentru a sta la manșa avioanelor F-16 ar dura între patru și șase luni. Și nu depinde totul numai de piloți: "Un avion vine cu o muniție, echipă la sol și mentenanță", a spus Douglas Barrie, de la IISS. Asta înseamnă că Ucraina va avea nevoie de piese de schimb și de pregătirea echipelor proprii de tehnicieni. E mult mai complicat decât să înveți să conduci un tanc occidental, spune acesta.
F-16 merită tot efortul
Luând în calcul toate avantajele și dezavantajele, se pune întrebarea câte F-16 poate obține Ucraina. Kievul a cerut 200 de aparate, un număr pe care, cu toată generozitatea, Occidentul l-ar oferi cu greu "la prima strigare".
Justin Bronk, analist în aviație la grupul de analiză Rusi, subliniază că forța apărării antiaeriene ruse demonstrează că obișnuitul sprijin aerian apropiat e greu de obținut, pentru că avioanele sunt obligate să zboare jos ca să evite detectarea. Drept urmare, avantajele lor ar putea fi limitate. Piloții ucraineni s-au descurcat foarte bine în aceste condiții.
"Avioanele de luptă occidentale cu echipamente de bruiaj ar oferi Ucrainei o capacitate îmbunătățită de a distruge țintele rusești de lângă linia frontului de la o distanță sigură", a scris el, precizând că aparatele ar trebui folosite în tandem cu alte opțiuni, precum HIMARS.
T.D.