România ar putea deveni o destinație pentru străini, dacă am promova mai bine zonele rurale. Pandemia a avut și părți benefice pentru turism - Interviu cu Răzvan Pascu

România ar putea deveni o destinație pentru străini, dacă am promova mai bine zonele rurale. Pandemia a avut și părți benefice pentru turism - Interviu cu Răzvan Pascu

România ar putea deveni o destinație la mare căutare în rândul turiștilor externi, dacă am promova mai bine zonele rurale, care să le ofere străinilor experiențe inedite, inclusiv legate de tradiții, obiceiuri și mâncare. De asemenea, calitatea serviciilor ar trebui crescută – pentru că avem prețuri pe litoral sau la Poiana Brașov ca-n Dubai, dar experiența nu e similară.

Publicitate

Asta este ceea ce crede Răzvan Pascu, consultant Marketing Turistic și antreprenor, care vorbește, într-un interviu acordat SpotMedia.ro, despre modul în care a influențat pandemia turismul autohton și obiceiurile de călătorie ale românilor, dar și despre ce ne rezervă anul 2022 din acest punct de vedere.

Cât despre locurile din România pe care le-ar vizita cu drag oricând, spune că îi place mult zona Harghitei (atât vara, cât și iarna), Transilvania și Delta Dunării (în sezonul cald). 

Cum a influențat pandemia turismul în țara noastră, în 2021? Ce tendințe și schimbări ați observat în alegerea destinațiilor din România, profilul turistului și promovarea destinațiilor?
Publicitate

Pandemia a venit „la pachet” cu multe incertitudini, întrebări, ori chiar situații limită, în fața cărora chiar și eu m-am simțit, pe moment, depășit de situație. A fost o perioadă grea, care, însă, a avut și ceva părți benefice, mai ales pentru turismul intern.

Începând cu vara anului 2020, odată ce carantina s-a încheiat, turismul în România a avut parte de creșteri semnificative, oamenii fiind nevoiți, din cauza restricțiilor internaționale, să aleagă destinații din țara noastră pentru sejururile în familie, evadările de weekend ori chiar călătoriile din preajma sărbătorilor.

Și nu doar din partea turiștilor s-a văzut o schimbare de comportament, ci și antreprenorii din HoReCa au fost nevoiți să își îmbunătățească serviciile, atenția pentru igienă a crescut sesizabil, iar digitalizarea serviciilor a devenit ceva esențial pentru funcționarea în parametri cât de cât normali pe timp de pandemie.

De la meniurile disponibile online, până la self check-in și plata acceptată exclusiv cu cardul, toate acestea au reprezentat îmbunătățiri majore și un pas firesc în industria turismului. Ca servicii, nu și ca încasări neapărat.

Mulți dintre români au început să evite stațiunile arhipline în care se îmbulzeau de obicei, cum ar fi cele de pe Valea Prahovei, și au descoperit locuri ceva mai retrase, care au devenit, aproape peste noapte, mult mai populare, cum ar fi zona Harghita.

Chiar și în alegerea cazării am observat o tendință accentuată spre hotelurile tip boutique, pensiunile mai mici, închiriate integral, ori hoteluri de mai bună calitate - un factor foarte important luat în calcul de turiști fiind recenziile de curățenie, măsurile de prevenire și protecție împotriva virusului, precum și respectarea regulilor impuse de autorități.

Ce pot face autoritățile (centrale și locale) pentru a promova mai bine în 2022 turismul românesc pentru străini? Ce trebuie să aibă în vedere și ce strategii ar putea fi eficiente? Care sunt principalele obstacole și soluțiile la ele?

Sincer, pentru ca România să aibă o adevărată șansă pe harta turismului mondial, eu cred ca eforturile autorităților ar trebui îndreptate spre turismul rural activ, în care turiștii pot experimenta viața tradițională, a localnicilor.

De exemplu, nu le vorbi oamenilor despre cum se face un anumit preparat, ci implică-i în proces. Pentru că turiștii rămân nu cu informații, ci cu amintirea experiențelor la fața locului. Cred ca turismul de masă, de exemplu pe litoral, nu are nicio șansă cu turiști externi, însă va continua mereu să funcționeze pe sezon scurt cu românii. 

Bineînțeles, există multe obstacole, mai ales dacă ne gândim că drumurile și accesul în zonele rurale de la noi din țară sunt foarte proaste.

Nu vom putea avea pretenția ca turiștii străini să străbată România în lung și-n lat, când trenul de la București la Cluj, două orașe-cheie pentru țara noastră, face în jur de 9 ore, în condiții la limita decentului. Niciun turist nu își dorește să piardă vremea pe drum, într-un tren fără aer condiționat, ori cu frica de a nu fi păcăliți.

Este o cale lungă până când vom putea oferi, cu adevărat, experiențe turistice la nivel înalt, însă sunt sigur că este realizabil, cu implicarea persoanelor potrivite.

Autoritățile locale ar trebui să se implice mai mult și să își promoveze zonele, pentru că la nivel central am văzut ce s-a făcut în ultimii 30 de ani – adică absolut nimic în ceea ce privește promovarea externă. 

Local is the new global - care ar putea fi strategiile pentru o mai bună promovare a turismului autohton în rândul românilor?

Printre principalele probleme pe care le aud atunci când românii spun de ce nu călătoresc mai des prin România se numără prețurile mari raportate la serviciile pe care le primesc.

Practic, în Poiana Brașov, Mamaia ori alte locuri de interes din țara noastră se cer prețuri comparabile cu sejururi în Dubai. Nu ar fi o problemă, dacă și serviciile oferite ar fi la același nivel. Însă, din păcate, nu sunt.

Plus că antreprenorii din turism au de învățat că turiștii iau în calcul și evaluează un sejur de la prima interacțiune cu locul, cu oamenii și până când părăsesc zona. Oamenii țin cont de atenția la detalii, de implicarea gazdelor și de condițiile de cazare.

Cred că organizarea de evenimente locale și implicarea autorităților în promovare turistică în social media și pe Internet sunt esențiale. 

Ce pot face proprietarii de pensiuni, hoteluri, restaurante și administratorii de muzee și alte obiective pentru a-și promova mai bine serviciile în 2022?

Sunt foarte multe lucruri și acțiuni pe care aceștia le pot face sau le pot face mai bine în 2022.

Mă gândesc aici la o mai bună prezență în mediul online, pe toate canalele existente, astfel încât să acopere mai multe segmente de public, la evenimente care creează awareness, influencer marketing, crearea unor pachete complexe care să nu includă numai cazare, ci și servicii adiacente, care să fie un factor de diferențiere pentru turiști.

Totodată, ar trebui să fie ușor de contactat, să aibă un site intuitiv și ușor de parcurs de către clienți, să investească în aceste mici detalii care contribuie enorm la experiența turiștilor/vizitatorilor.

Înainte de toate, însă, cred că trebuie să se asigure că serviciile, condițiile și facilitățile oferite se ridică la standardele corecte, că livrează exact ce promit.

Care ar fi destinațiile din România pe care v-ar plăcea să le (re)vedeți? Și de ce?

Oricât de multe locuri aș vedea, oricât de departe aș călători, România ocupă un loc special în inima mea.

Îmi place mult zona Harghitei, de exemplu, mi se pare foarte ofertantă, atât vara, când e foarte verde, are multe locuri dedicate drumețiilor, explorărilor în natură, cât și iarna, când pârtiile de schi (Harghita Mădăraș, Harghita Băi, Toplița) sunt pline, dar nu într-atât încât să fie deranjant așa cum se întâmplă prin alte zone.

Transilvania per total este o zonă foarte frumoasă, cu tradiții bine conservate, cu arhitectură frumoasă. Pentru sezonul cald, Delta Dunării mi se pare o destinație perfectă, merită să o explorezi din colț în colț. 

Ce poate face fiecare dintre noi, din postura de turist, pentru a promova locurile care ne plac și considerăm că merită vizitate?

Să vorbim despre locurile astea, să le recomandăm și altora, să postăm fotografii sau impresii în social media, mai ales dacă avem o comunitate mai mare sau dacă știm că persoanele care ne urmăresc țin cont de părerea noastră, să povestim și străinilor despre țara noastră și despre locurile ce merită cu adevărat promovate mai mult în România… fiecare, în felul nostru, și într-o oarecare măsură suntem cumva niște influenceri pentru comunitatea noastră.

Dar primul pas e sa fim mai responsabili fata de ceilalți turiști, să nu mai aruncăm gunoaie pe jos, să nu mai fim nesimțiți în tren, pe șosele sau în mijloace de transport, să nu-i mai tratăm pe cei din agențiile de turism, din hoteluri și restaurante ca pe niște slugi.

Și invers, cei care lucrează în turismul românesc să nu mai caute doar profitul rapid și să nu mai fie veșnic cu gândul la păcălirea clientului. Desigur, nu putem generaliza, nu toți sunt în felul descris mai sus, dar sunt situații destul de frecvente, din păcate. 

Ce mai trebuie să învețe turistul român pentru a călători conștient și responsabil, cu grijă față de mediu și respect față de populația locală?

Trebuie să învățăm mai multe despre reciclare - cred că suntem încă mult în urmă la acest capitol, iar o parte dintre români încă mai trebuie să învețe să strângă după ei pe unde merg.

Iar aici nu e doar vina autorităților, ci și a noastră. Ne lipsește destul de mult simțul civic și, cumva, nici măcar nu se conștientizează daunele pe care le producem mediului.

Poate că niște campanii mai ample și mai frecvente de informare și atragere a atenției asupra călătoritului conștient și responsabil ar fi binevenite. Plus amenzi foarte mari, camere video și mai multă vigilență în aplicarea legii. 


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇