Breasla Actorilor organizează în perioada 24 – 26 noiembrie 2022 un Masterclass de Commedia dell’Arte, susținut de Michele Modesto Casarin – regizor, pedagog, actor și expert în teatru de mască recunoscut la nivel internațional.
Masterclass-ul se va desfășura în București, pe parcursul a trei zile și se adresează atât actorilor profesioniști, cât și celor care doresc să își îmbunătățească tehnica și expresivitatea corporală.
Commedia dell'Arte, baza tradiției italiene, este rădăcina teatrului european și contemporan, prim exemplu al teatrului ca profesie, este un teatru popular și cult în același timp.
De ce să ne apropiem de lumea Commediei dell'Arte?
Deoarece prin tehnicile sale se pot obține flexibilitate, simț al ritmului și capacitate de improvizație. Este fără îndoială una din cele mai bune forme de antrenament pentru actorii ce abordează diferite genuri teatrale, chiar și pe cele aparent distante de Commedia.
Rezultate Masterclass
Masca, acoperind expresia feței, obligă actorul la o implicare fizică desăvârșită și la o amplificare a gestualității, bazându-se pe maxima autenticitate și veritate a corpului.
Analiza mișcării și Improvizația sunt cele două direcții de-a lungul cărora se articulează masterclass-ul, care pornește de la descoperirea măștii ca instrument expresiv, îi studiază mișcarea în spațiu, abordează jocul teatral ca izvor de nebunie a actorului, investighează urgența și motorul acțiunilor și studiază lazzi.
Se vor aborda mișcările, stilizarea și lumea complexă a măștilor în interiorul unei scene de canava. Se vor crea paralele între povești și personaje ale Commediei dell’Arte și povești și personaje ale Teatrului, pentru a întări prin tehnica comicilor dell’Arte puterea expresivă a performerilor de spectacole. Fiecare personaj cu mască are un parcurs precis în căutarea unui trup, unei voci și a unor gesturi extra-cotidiene.
Rezultatele finale al acestui masterclass vor fi acelea de dobândire a instrumentelor indispensabile de „trasare” a acelor coduri de expresie, esențiale în construirea improvizațiilor trăite de personajele noastre.
Abordări propuse
• antrenament fizic legat de îmbunătățirea mișcării corpului în spațiu;
• antrenament fizic al abilităților motorii preliminar folosirii măștilor: respirația, conectarea centru-periferie, cap-bazin;
• tehnici de bază pentru interpretare cu mască;
• antrenament fizic și exerciții ritmice, fizice, vocale și de intonație;
• „lectura” măștii - recunoaștere a punctelor focale;
• lucru asupra spațiului, ritmicii spațiale și mișcării de intrare și ieșire în scenă;
• crearea și dezvoltarea propriului personaj;
• stilizarea istorică a măștilor (Arlecchino, Zanni, Pantalone, Brighella, Dottore, Capitano): mișcări, gesturi și interpretare specifică a fiecărui personaj;
• improvizații cu masca, libera născocire a participanților de scene scurte între măști diferite;
• elaborarea și structurarea improvizației: către construirea unei canavale.
Michele Modesto Casarin: Regizor, actor și profesor de Commedia dell'Arte. A studiat cu figuri importante ale teatrului național și internațional, precum Carlo Boso, Eugenio Allegri, Enrico Bonavera, Stefano Perocco di Meduna A. Vasiliev, E. Montanari și M. Martinelli, C. Ronconi, P. Maccarinelli ...
În '95 este membru fondator al companiei de teatru Pantakin, devenind și unul dintre regizorii artistici. De-a lungul anilor s-a dedicat din ce în ce mai mult regiei, dezvoltându-și propria idee de experimentare prin mască, pe care o aplică pedagogiei.
Regizează numeroase spectacole, printre care „Il Corvo”, un basm în măști, care primește premiul Agis „Leoncino d'oro” pentru cel mai bun spectacol la cel de-al 38-lea festival internațional de teatru La Biennale di Venezia; „Ultima casă” (dramaturgie de Tiziano Scarpa), care în 2007, tot la Festivalul La Biennale, a primit premiul „Cine este pe scenă” pentru cea mai bună adaptare a unui text Goldonian; Villan People, nenorocirea obișnuită care i-a câștigat premiul Fersen pentru regie în 2014.
Din 2007 până în 2016 a avut o colaborare cu Teatrul Masca din București, pentru care regizează 7 spectacole, primind aprecieri de la public și critici. În cadrul proiectului european „Shakespeare in and beyond the Ghetto”, dirijează un atelier internațional, iar la final, pune în scenă „Vânătoarea Sălbatică”, un spectacol bazat pe Titus Andronicus pentru Teatrul Tony Bulandra din Târgoviște. În 2018 a regizat „Dragostea celor trei portocale” la Teatrul Stela Popescu din București și spectacolul „Asediul Veneției” la Teatrul „Tudor Vianu” din Giurgiu.
De asemenea, este profesor de Commedia dell'Arte la Școala Teatrului Stabile delle Marche din Ancona (2000-2012), iar în 2007 a fost unul dintre fondatorii Accademia Teatrale Veneta, unde este și profesor. În 2017 s-a alăturat cadrelor didactice din Accademia da Ponte di Vittorio Veneto. În 2018 a început să lucreze cu UNATC „I. L. Caragiale” din București, predând Masterului de Pedagogie și devenind membru al Comitetului științific al Universității. El conduce ateliere și spectacole în Italia și în diferite state ale lumii.
Accesul la Masterclass este privat, iar numărul de locuri este limitat la 8 participanți.
LOCAȚIE:
24 – 26 noiembrie 2022 – Bd. Iuliu Maniu 138 – 142, București (metrou Gorjului) | Studio Breasla Actorilor
TAXA DE PARTICIPARE:
450 lei - până la data de 18 noiembrie 2022
550 lei - până la data de 23 noiembrie 2022
650 lei – după data de 24 noiembrie 2022
PROGRAM MASTERCLASS:
Joi, 24 noiembrie 2022 | 10:00 - 17:00, cu o pauză de prânz de maximum o oră.
Vineri, 25 noiembrie 2022 | 10:00 - 17:00, cu o pauză de prânz de maximum o oră.
Sâmbătă, 26 noiembrie 2022 | 15:30 – 19:30, fără pauză.
Plata se poate face prin transfer bancar în contul RO36 RZBR 0000 0600 1726 4581 la S.C. BREASLA ACTORILOR S.R.L. cu mențiunea „ACCES MASTERCLASS”.
Pentru înscrieri și alte informații, vă rugăm să ne contactați la adresa studio@breaslaactorilor.ro sau telefonic la 0729 669 714.