Parlamentul European a adoptat luni, în Comisia de Transport, o poziție fermă în favoarea pasagerilor aerieni, susținând menținerea actualului prag de 3 ore pentru acordarea despăgubirilor în cazul zborurilor întârziate și introducerea dreptului la un bagaj de mână gratuit de până la 7 kilograme.
Decizia a fost luată cu 34 de voturi pentru și 2 abțineri.
Poziția Parlamentului este în contrast puternic cu propunerile Comisiei Europene și ale Consiliului UE, care vor ca pragul de compensare să fie crescut la 4 sau chiar 6 ore, în funcție de lungimea zborului.
De asemenea, Consiliul susține ca doar un bagaj mic, de 40 x 30 x 15 cm, care să încapă sub scaun, să fie inclus gratuit în biletul de avion (aşa cum se practică acum deja la low cost), explică Politico.
Comisia susține această idee și, pe 8 octombrie, a lansat o procedură de infringement împotriva Spaniei pentru că a amendat companiile aeriene care percep taxe pentru bagajele de mână mai mari.
În schimb, Parlamentul vrea ca orice pasager să aibă dreptul la un bagaj de cabină gratuit de până la 7 kg, cu o dimensiune totală de cel mult 100 cm (suma lungimii, lățimii și înălțimii), indiferent de compania aeriană.
Regulamentul actual prevede compensații între 250 și 600 de euro pentru pasagerii aerieni, în funcție de lungimea rutei, pentru toate zborurile întârziate cu cel puțin trei ore.
În 2013, Comisia Europeană a propus creșterea pragului de întârziere la cinci ore pentru toate zborurile în interiorul UE sau pentru cele de până la 3.500 de kilometri; nouă ore pentru zborurile în afara UE cu distanțe între 3.500 km și 6.000 km; și 12 ore pentru zborurile în afara UE de peste 6.000 km.
Dosarul a fost blocat ani la rând, deblocându-se abia în iunie, când Consiliul a sugerat un prag de patru ore pentru zborurile de până la 3.500 km sau în interiorul UE și de șase ore pentru zborurile de peste 3.500 km.
Însă Parlamentul European s-a opus diminuării drepturilor pasagerilor, iar negociatorii intenționează să mențină această poziție fermă.
Textul adoptat de Comisia TRAN crește, de asemenea, compensația minimă pentru întârzieri mari sau anulări la 300 de euro.
„Nu vom accepta creșterea pragului de trei ore. Dacă urcăm la patru ore, două treimi dintre pasagerii care primesc astăzi despăgubiri vor pierde acest drept”, a declarat raportorul Andrey Novakov (PPE), care a condus negocierile din partea Parlamentului.
Industria aviatică a reacționat dur.
A4E, grup de lobby din care fac parte companii precum Lufthansa, Air France-KLM, Ryanair și British Airways, a calificat propunerea Parlamentului drept „nerealistă”.
David Curmi, președintele executiv al KM Malta Airlines, spune că „regula actuală privind întârzierile de trei ore... penalizează companiile aeriene care fac tot posibilul să evite anulările, în condițiile în care, de fapt, pasagerii sunt mai bine deserviți de un zbor întârziat decât de lipsa completă a unui zbor.”
Un alt punct de dispută este forma biletului de îmbarcare. Parlamentul vrea ca pasagerii să aibă dreptul de a alege între bilet digital sau fizic. Propunerea vine în contextul în care Ryanair a anunțat că, de la 12 noiembrie, toți pasagerii săi vor trebui să folosească aplicația companiei pentru a obține biletul de îmbarcare.
Negocierile între Parlament, Comisie și Consiliu vor începe miercuri, într-un format accelerat impus de Consiliu, care prevede finalizarea discuțiilor în maximum opt luni.
Eurodeputații au criticat această abordare, acuzând lipsa de cooperare instituțională, în condițiile în care prima versiune a propunerii a fost votată de Parlament încă din 2014.
B.B.