Clipuri video cu mesaje subversive atrag atenția în universitățile din Cluj-Napoca. Inspirate din scrisori trimise clandestin către Europa Liberă în timpul dictaturii, trei lucrări video evocă revolta celor care doar visau cândva la libertate, fie că e vorba de colective de muncitori, de câte un adolescent flegmatic, de un tânăr inconștient, de mame furioase sau de intelectuali fugiți în Vest. Decupate din scrisori, vocile lor recompun discursul rezistenței cotidiene într-o serie de filme scurte despre revoltă și nesupunere, despre încăpățânarea de a cere, chiar și atunci când este periculos să o faci. Lucrările, care combină mărturii scrise cu imagini din anii ’80, au fost realizate de cineastul franco-american Jean Christophe Couet, regizoarea Ioana Păun și casa de producție Numa Film. Filmele rezumă mii de povești, despre femei, adolescenți sau securiști, despre tot felul de oameni care au ales să vorbească deschis în România anilor ‘80, iar mesajul lor este adus în atenția studenților și a profesorilor de azi. Demersul, lansat în duplex la Facultatea de Teatru și Film și la Facultatea de Științe Politice, va continua, itinerant, în alte centre universitare clujene.
Autorii urmăres acțiuni ireverențioase sau periculoase, examinând atitudinile și pulsațiile care îi făceau pe oameni să scrie către un post de radio simbolic. “Recontextualizarea scrisorilor a fost un gest obligatoriu. Există arhive digitale uriașe, cu documentare observaționale, cu filmări din locuri banale, în acțiuni cotidiene. Ce m-a atras - atât la text, cât și imagine - e frumusețea oamenilor atunci când fac ceva cu încredere în dreptul lor, fie că doar merg pe stradă, fie că se leagă de gardurile universității”, spune regizoarea Ioana Păun. Filmele vorbesc despre întâlnirea cu șansa, când tinerii au avantajul lipsei de blazare. Este un moment pe care îl poți fructifica sau poți alege să-l ignori, iar aceasta este o condiție universală. Tensiunea acestui moment era cu atât mai mare într-o lume închisă, care mocnea într-una mai largă. În Vest, se trăia din plin euforia unei decade de schimbare. Modelați de descoperiri tehnologice, scandaluri politice și tensiuni economice, anii ‘80 deschideau drumul către viața de azi.
"80 Subversiv" recompune dinamica anilor '80 la nivel local și global, din texte și imagini iconice, de la găști de skinhezi britanici, tineri din școlile de corecție sovietice, freamătul de la ligile studenților milanezi, din liceele americane sau din sălile de jocuri video din Tokyo. Decizii politice, descoperiri în genetică, primii pași spre lumea digitală, toate conturau un cadru formal unic, în care walkmanul și boxele Boom au reușit să catalizeze atâtea curente culturale iconice. Comunitățile skate, muzica grunge, moda flamboiantă, glam-ul, estetica vibrantă, culorile, pattern-urile, emoționalitatea fățișă și exuberanța se infiltrau în comunitățile de tineri. Închiși blocul estic, adolescenții români exersau rezistența. Cei care aveau curajul să scrie către Europa Liberă avau fța dmnității, fie că cereau mâncare în magazinele alimentare, fie pastile pentru avort, contraceptive sau posibilitatea de a se reuni cu soțul și copiii rămași în țară.
“M-a bucurat să descopăr atitudini de curaj, risc, directețe, umor, luciditate, limpezime în gânduri, fler, profunzime. Multe dintre scrisori sunt anonime și poartă semnături precum „Un grup de femei tinere”, „Un posibil prim-ministru”, „Un grup de muncitori din Tripoli”, „Un român întors”, „Un grup de oameni liberi. Am înțeles un lucru, că atitudinea nu e ceva ce se învață, e ceva ce mai degrabă ajunge să fie dezvățat”, spune Ioana Păun.
80 Subversiv
Cineastul franco-american JC Couet a explorat în trecut dictatura din România, pentru documentarul "Generația de Sacrificiu" care prezentintă extrase din dosarele adolescenților recrutați de Securitate. Lucrarea a fost expusă la evenimente internaționale, inclusiv la Paris Photo și The Half King New York. Colaborarea sa cu NumaFilm și Ioana Păun va continua la Cluj cu un scurt-metraj despre un celebru coafor comunist de lux de la Sala Palatului.
Proiectele regizoarei Ioana Păun (n. 1984) au fost susținute de instituții europene și internaționale, de la Theatre Royal Stratford East, la Teatro Luna Chicago, Kunstraum Lakeside Austria, Live Art Development Agency UK, Schauspielhaus Viena sau Onassio Centre din Atena. Spectacolele ei de teatru au fost prezentate în Palestina, Statele Unite, Marea Britanie, Franța, Germania, Grecia sau Suedia și urmăresc cu predilecție teme sociale, vizând subiecte complexe, de la condiția muncitorilor dintr-o fabrică la viața lucrătoarelor filipineze. Nominalizată la diverse premii pentru incluziune socială, Ioana Păun și-a centrat munca pe înțelegerea comportamentului uman, în special în situații feroce și condiții extreme, economice, politice sau de sănătate. Anul 2021 a marcat debutul ei în mediul academic, cu o cercetare intuitivă privind Persona Performance pe Instagram, un proiect derulat în colaborare cu Universitatea Stanford, Colegiul Pace și Bard din SUA și susținut printr-un program Fulbright Visiting Scholar Award. În prezent, este interesată de cinema, scurtmetrajul ei de debut, Emilia Hosu are HIV, a avut succes în festivaluri locale și internaționale.
La crearea clipurilor video 80 Subversiv au contribuit și cineaștii Patricia Sas, Andrei Siran, Horațiu Curuțiu, Ion Indolean, Daria Gîzdavu, precum și actrițele Ioana Flora și Bianca Temneanu.
Proiectul a beneficiat de sprijinul Ministerului Culturii, prin programul de finanțare pentru Ziua Culturii Naționale, și poate fi accesat online prin link-urile: