O rețea de piste pe care bucureștenii să circule, în siguranță, cu bicicleta prin Capitală rămâne deocamdată doar un vis frumos.
Fiecare primar care ajunge în funcție face planuri. Hârtiile noi le iau locul celor vechi. Dar pistele se tot lasă așteptate. Abia dacă se fac vreo câțiva kilometri noi, în fiecare mandat.
Gabriela Firea, spre exemplu, promitea încă din campania electorală din 2016 că va extinde rețeaua de piste pentru biciclete la nivelul întregului București. Mai jos, un fragment din programul electoral de atunci al Gabrielei firea:
N-a făcut-o.
4 ani mai târziu, Nicușor Dan scria, în programul electoral, că vom avea „o rețea adevărată” de piste pentru biciclete.
N-a făcut-o.
Câte piste avem, în București
Înainte de 2010, s-au trasat, pe trotuare, mai multe piste de bicicletă periculoase. Poliția Rutieră le-a desființat pe cele mai multe.
Ulterior, PMB a continuat să realizeze piste pentru biciclete. Per total, aproape 50 de kilometri. Dar Poliția Rutieră a continuat să desființeze parte dintre ele (cum ar fi cele trasate pe Bulevardul Pantelimon, pe trotuar).
În 2020, Capitala avea – potrivit Primăriei Generale – puțin peste 20 de kilometri de pistă pentru biciclete.
În fapt, ceea ce făcea Primăria Capitalei era să adune lungimea pistei de pe ambele sensuri de mers.
Dacă vorbim despre traseu, aveam în București doar puțin peste 10 kilometri de pistă pentru biciclete.
Iată care sunt traseele amenajate de PMB și care au aviz de Poliția Rutieră:
- Calea Victoriei (pe ambele sensuri)
- Splaiul Independenței (pe tronsonul cuprins între Calea Victoriei și Pod Basarab, pe ambele sensuri)
- Bd. Aviatorilor (pe ambele sensuri)
- Bd. Mareșal Constantin Prezan (pe ambele sensuri)
- Șos. Pipera (pe tronsonul cuprins între Str. Nicolae G. Caramfil și Str. Aviației)
- Str. Fabrica de Glucoză(pe ambele sensuri)
- Câmpia Libertății (pe tronsonul Str. Baba Novac – Bd. Liviu Rebreanu)
- Str. Baba Novac – Str. C-tin. Brâncuși (pe tronsonul Str. Câmpia Libertății – acces parcul Al. I. Cuza).
- Str. Radu Beller – între Piața Dorobanți și Str. Av. Popa Marin (pe un sens)
- Calea Floreasca - între Str. George Călinescu și Șos. Ștefan cel Mare (pe un sens)
În acest mandat, PMB a amenajat doar 3,61 km de piste pentru biciclete (adică 1,8 km de traseu), pe:
- bulevardul Kiseleff, între Arcul de Triumf și Casa Presei
- Calea Floreasca
- Strada Radu Beller
De fapt - după cum Spotmedia.ro v-a informat deja aici – Nicușor Dan spunea, încă din campania electorală din 2020, că mai întâi e nevoie de strategie de parcare pentru București și de benzi unice.
Și abia după ce toate acestea vor fi puse la punct se putea face și rețeaua de piste pentru biciclete.
Or, strategia de parcare nu s-a mai făcut. Iar banda unică s-a amenajat, în plus, pe numai 6,7 km.
Masterplanul velo: se face, dar mai durează
Nicușor Dan a semnalat, încă din luna decembrie 2022, că PMB a încheiat un contract pentru realizarea unui Master plan piste biciclete la nivelul Capitalei.
Acest master plan urma să fie livrat în 12 luni. Adică până la finalul anului 2023.
Nu e gata. Iată ce a transmis PMB, la solicitarea Spotmedia.ro:
„Masterplanul Velo este în curs de elaborare – Etapa II.
Până la acest moment, PMB a primit de la Prestatorul F.I.P Consulting SRL Raportul Etapei 1 (potrivit PMB este vorba despre inventarierea tuturor pistelor din oraș, amenajate de PMB și de primăriile de sector – n.red.).
Nu avem așadar forma finală a Masterplanului Velo.
Documentul în draft urmează să fie supus consultării publice. Ulterior, acesta va fi definitivat și supus aprobării CGMB”.
Potrivit instituției conduse de Nicușor Dan, până la momentul în care va fi supus dezbaterii publice, partea de masterplan velo deja realizată nu e publică.
Ce fac primăriile de sector
Primăria Sectorului 2 vrea să facă 36 de kilometri de pistă pentru biciclete, cu bani europeni.
A făcut studiu de fezabilitate.
Are planuri atât pentru străzi mai mici, cât și pentru cele mari și foarte aglomerate.
Spre exemplu, pe Șoseaua Ștefan cel Mare intenționa să retraseze trotuarele, astfel încât să facă loc pe ele pentru: pistă de biciclete, spațiu pietonal și spațiu verde.
Dar ca să poată lucra trebuie să se coordoneze cu PMB, care mai întâi trebuie să aibă tot masterplanul velo finalizat și aprobat de Consiliul General al Municipiului București (CGMB).
Chiar dacă ar fi gata documentația, șansele ca masterplanul velo să mai fie adoptat până la alegerile locale din iunie 2024 sunt foarte mici.
În plus, mai sunt detalii de pus la punct.
Potrivit PMB „Comisia Tehnică de Circulație și-a dat acordul de principiu la faza S.F. la propunerea Sectorului 2, excluzând propunerile pentru arterele pentru care PMB are deja proiect, și anume: Șoseaua Ștefan cel Mare, Șoseaua Mihai Bravu, Șoseaua Fabrica de Glucoză și Strada Petricani”.
Rămâne de văzut cum sau dacă cele două instituții se vor înțelege asupra unui mod în care să realizeze pistele pentru biciclete.
De asemenea, Primăria Sectorului 6 a amenajat deja piste pentru biciclete pe ambele sensuri, pe o porțiune de 600 de metri din drumul Osiei pe care a reabilitat-o.
Shared lanes – un proiect abandonat
Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ din România (OPTAR) a câștigat, în 2017, un concurs al PMB intitulat „Propune pentru București”, cu un proiect de shared lanes.
Președintele OPTAR, Marian Ivan, a explicat anterior pentru Spotmedia.ro că – dacă era corect implementat - proiectul respectiv ar fi crescut siguranța în trafic în peste 250 de intersecții și pe circa 300 de kilometri de șosea din București.
Toate astea, cu un cost de numai 200.000 de euro.
Dar PMB nu a implementat niciodată acel proiect.
Detalii despre proiectul pe care bucureștenii și l-au dorit, dar pe care Primăria Capitalei n-a vrut să-l pună în practică aflați din clipul următor, realizat de OPTAR:
„E ziua cârtiței”, spune activista Irina Zamfirescu
Despre pistele pentru bicicletă din București am discutat la podcast-ul Citizen.
Irina Zamfirescu, co-moderator și activist pentru drepturile omului la ActiveWatch, a declarat:
„O iau un pic personal, pentru că circul cu bicicleta prin acest oraș. Este efectiv «ziua cârtiței» pe acest subiect.
Este exact aceeași poveste de pe vremea lui Sorin Oprescu. Lui Traian Băsescu, cu pistele alea din fața Primăriei (generale, de pe bulevardul Regina Elisabeta – n.red.).
Nu mai zic că au rămas trasate piste pe bulevardul Regina Elisabeta care sunt periculoase, din punctul meu de vedere.
Nici măcar nu vreau să vorbesc despre Nicușor Dan. Vreau să vorbesc despre primarii din ultimii 15 ani.
Avem acel risc de infringement pe mediu, avem, totuși, deja o masă critică de oameni care folosesc deja transport alternativ.
Și sunt absolut convinsă că, în momentul în care o să ai infrastructură care să ofere siguranță mai multă utilizatorului de biciclete, vor fi și mai mulți”.
Pentru mai multe detalii, urmăriți integral episodul podcast-ului Citizen de mai jos: