Ca să circulăm, în sfârșit, mai bine pe șoselele din București avem nevoie de mai multe benzi unice pentru transportul în comun.
Iată de ce spune Primăria Municipiului București că nu poate amenaja mai mult de câțiva kilometri pe an.
Și care sunt planurile pentru 2024.
În campania electorală din anul 2020, primarul general Nicușor Dan a promis benzi unice pe marile bulevarde.
Iată și pagina din programul lui care conținea această promisiune:
Pe aceste benzi, autobuzele ar putea înainta fără să mai aștepte în coloană. În consecință, timpul în care parcurg un traseu s-ar scurta considerabil.
Iar asta ar putea convinge tot mai mulți bucureșteni să lasă mașina acasă și să circule cu autobuzul.
Contează mult să crească numărul celor care călătoresc cu mijloace de transport în comun. Pentru că, pe măsură ce tot mai mulți oameni vor vedea că se deplasează mai repede dacă lasă mașina acasă, va scădea și numărul de mașini de pe șosele.
Și asta va însemna mai puțin timp petrecut în trafic pentru toată lumea şi mai puţină poluare.
Problema este că benzile unice se lasă așteptate.
Câte benzi unice avem, în București. Și câte sunt din mandatul lui Nicușor Dan
Până în 2020, Bucureștiul avea 16,5 kilometri de bandă unică.
Din datele PMB, lungimea unor benzi s-a modificat între timp. În plus, s-au mai creat, în 2023, încă 6,7 km de bandă unică.
Per total, avem acum 21,7 km de bandă unică, în București.
Iată inventarul benzilor unice din Capitală, comunicat de PMB la solicitarea noastră:
- Bulevardul Unirii - 3,6 km
- Bulevardul Decebal - 1,1 km
- Bulevardul Regina Elisabeta - Bulevardul M. Kogălniceanu - 3 km
- Calea Plevnei - 0,3 km
- Splaiul Independenţei - 0,5 km
- Bulevardul Corneliu Coposu - 0,3 km
- Calea Dorobanţilor - 2 km (din care 0,7 km realizat în 2023)
- Calea Floreasca - 1 km (realizat în 2023)
- Bulevardul Dacia - 2 km (din care 0,4 km realizat în 2023)
- Bulevardul Mareşal Constantin Prezan - 0,5 km
- Șoseaua Kiseleff - 1,6 km
- Bulevardul Aviatorilor - 1,1 km (realizat în 2023)
- Strada Lt. Aviator Radu Beller - 0,4 km (realizat în 2023)
- Bulevardul Regele Mihai 1 - 1,2 km
- Bulevardul Iuliu Maniu - 1,2 km
- Bulevardul Drumul Taberei - 0,9 km
- Calea Griviței - 1 km
Per total, potrivit statisticilor STB pe care le puteți accesa aici, în Capitală lungimea traseelor de autobuz măsoară sute de kilometri.
În aceste condiții, se ridică două întrebări:
- de ce avem atât de puține benzi unice?
- de ce se înființează ele atât de încet?
Înainte de toate, iată cine și cum poate înființa benzile unice pentru transport în comun.
„Propunerile de benzi rezervate transportului public se fac de către Societatea de Transport București (STB), Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (TPBI), Direcția Transporturi din PMB, Administrația străzilor (tot din subordinea PMB - n.red.) și Brigada Rutieră.
Acestea sunt supuse avizului Comisiei Tehnice de Circulație (CTC) a municipiului București și Brigăzii Rutiere și sunt finanțate și materializate în teren de către administratorul tronsonului de drum în cauză, în general Administrația Străzilor”, a transmis PMB, la solicitarea spotmedia.ro, încă de la începutul anului trecut.
Nici condițiile pentru înființarea unei benzi unice nu sunt ușoare.
„Poliția Rutieră a stabilit ca principiu pentru avizarea realizării benzilor rezervate transportului public amplasarea acestora pe drumuri cu cel puțin trei benzi pe sens și cu dezafectarea unui număr cât mai mic de locuri de parcare. Aceste condiții sunt greu de îndeplinit”, a transmis Administrația Străzilor, la solicitarea Spotmedia.ro.
Câte benzi unice se vor amenaja în 2024 și unde
Administrația Străzilor susține că în 2024 „se prevede realizarea de benzi proprii pe cel puțin următoarele tronsoane de drum”:
- Bd. Magheru – Bălcescu - pe sensul spre centru, între Piața Romană și strada George Enescu - 1,25 km;
- Bd. Magheru - pe sensul spre periferie - 0,7 km;
- Șos. Cotroceni - pe ambele sensuri, între strada Dr. Marinescu și strada Zării - 0,45 km;
- str. Vasile Pârvan- pe sensul spre Bd. N. Kogălniceanu - 0,15 km.
Per total, 2,55 km de bandă unică s-ar putea amenaja, în cursul acestui an.
De câtă bandă unică e nevoie, în Capitală
Am întrebat PMB care este necesarul de bandă unică, în București. Ca să putem măcar estima în cât timp se va crea și extinde o rețea de benzi unice, în oraș.
Instituția ne-a comunicat că nu știe momentan, dar va încerca să afle.
„Primăria Municipiului București va face o analiză privind totalul de benzi rezervate transportului public, până în acest moment s-a intervenit în punctele nevralgice”, a mai comunicat instituția condusă de Nicușor Dan, la solicitarea Spotmedia.ro.
Odată înființare, benzile unice trebuie monitorizate
Eficiența benzilor unice în decongestionarea traficului depinde și de implicarea polițiștilor locali și a celor ai Brigăzii Rutiere.
Articolul 104 din Codul Rutier prevede că doar mijloacele de transport în comun și autovehiculele cu regim prioritar pot circula le banda unică.
Dar fără monitorizarea polițiștilor sunt și alți șoferi grăbiți care intră pe aceste benzi. Iar asta îngreunează deplasarea autobuzelor.
Mai multe despre proiectele de bandă unică, dar și despre alte măsuri de decongestionare a traficului din București aflați din acest episod al podcastului Citizen.
În puteți urmări, în format video, pe Youtube:
De asemenea, găsiți episodul de podcast, în format audio, pe Spotify și celelalte mari rețele de podcasting: