Experiment eșuat în Aviației? Clotilde Armand refuză să spună cât au costat și dacă au fost bune echipamentele pentru încălzirea cartierului

Experiment eșuat în Aviației? Clotilde Armand refuză să spună cât au costat și dacă au fost bune echipamentele pentru încălzirea cartierului

Primăria Sectorului 1 refuză să spună clar câte ore și cu ce costuri au funcționat echipamentele pe care le-a închiriat, cu zeci de mii de lei, iarna trecută pentru a îmbunătăți alimentarea cu energie termică a 14 blocuri din cartierul Aviației.

De asemenea, instituția susține că nu știe încă dacă respectivele echipamente au fost sau nu eficiente. Și nici dacă le va mai folosi sau nu.

Potrivit Termoenergetica SA, echipamentele închiriate de primaria condusă de Clotilde Armand au funcționat doar 7 zile, dintre care 2 au fost la jumătatea lunii martie, când deja nu mai era atît de frig afară.

Din cauză că rețeaua de conducte de termoficare din subteranele Bucureștiului este ciuruită, Termoenergetica SA furnizează agent termic „sub parametri”, în multe zone din oraș. Iar acest ”sub parametri” înseamnă, în multe cazuri, apă rece la robinet și calorifere sloi.

Cele mai afectate sunt zonele situate la capetele rețelei de conducte. Iar printre aceste zone se numără și Cartierul Aviației, din nordul orașului.

În acest context, în august 2021, Clotilde Armand a fost primul primar de sector care a anunțat că ia măsuri pentru a-i ajuta pe bucureștenii din Cartierul Aviației.

La acel moment, Armand a postat pe Facebook un material video în care susținea că în 3 puncte termice din cartierul Aviației va veni cu „un aport de căldură”. Puteți urmări materialul video în postarea de mai jos:

Nu mai lăsăm Cartierul Aviației fără agent termic!

Cartierul Aviației din Sectorul 1 este cel mai lovit cartier din București atunci când vine vorba de agentul termic. În fiecare an aproximativ 10.000 de cetățeni au stat în frig în sezonul rece. Din iarna aceasta nu vom mai lăsa cetățenii din acest cartier să stea fără căldură și apă caldă. Demarăm un proiect pilot în sprijinul locuitorilor din blocurile în care sunt probleme cu alimentarea cu apă caldă și căldură pe timpul iernii, deoarece este capătul rețelei de termoficare și se pierde energie termică din cauza avariilor frecvente. Soluția urgentă care urmează să fie aplicată începând din această iarnă: conectarea unor echipamente specializate pentru încălzit apa la punctele termoenergetice cu probleme.Administrația locală urmează să semneze un protocol cu Compania Municipală Termoenergetica București pentru implementarea acestui proiect pilot în această iarnă. Primăria Sectorului 1 urmează să finanțeze igienizarea și reabilitarea punctului termic și chiria echipamentelor.

Publicată de Clotilde Armand pe Marţi, 31 august 2021

Ulterior, pe 28 octombrie 2021, Primăria Sectorului 1 a atribuit un contract în valoare de 94.000 de lei (18.995 euro, la data respectivă) către Aggreko South East Europe SRL, pentru furnizarea de echipamente care să asigure acest „aport de căldură”, promis de primarul de sector.

ADVERTISING

Mai exact, potrivit informațiilor din Sicap, Aggreko South East Europe SRL urma să livreze: un boiler Diesel de 2,5 MW, un tanc de motorina cu capacitate de 10.000 L (fără combustibil), un coș de fum și un amortizor de sunet.

De asemenea, societatea urma să asigure și o macara pentru descărcare și de echipamente, dar să se și transporte echipamentele. Tot Aggreko urma să și monteze parte dintre echipamente.

achizitie-1

Pe 17 noiembrie 2021, Primăria Sectorului 1 a mai încredințat direct, tot către Aggreko South East Europe SRL, un alt contract în valoare de 42.000 lei (8.487 de euro, la data respectivă). Acest nou contract avea ca obiect servicii de instalare, pază și monitorizare a echipamentelor, dar și asigurarea combustibilului necesar.

achizitie-2

spotmedia.ro a solicitat Primăriei Sectorului 1, în temeiul Legii 544/2001, să ne comunice:

  • care sunt punctele termice la care Aggreko South East Europe SRL a montat echipamentele care să asigure „aport de căldură”. Și ce blocuri au primit agent termic prin intermediul acestor puncte termice
  • câte zile au funcționat echipamentele de la fiecare punct termic și câte gicacalorii au produs
  • cu ce combustibil au fost alimentate aceste echipamente, cât au consumat și care au fost costurile cu acest consum
  • cât a achitat și cât urmează să mai achite primăria de sector pentru consumul de combustibil, pentru instalatea și mentenanța echipamentelor
  • cine și cum a calculat facturile bucureștenilor care au primit acest „aport de căldură”
  • dacă Primăria Sectorului 1 consideră că echipamentele au fost eficiente și reprezintă o soluție viabilă și pentru iarna următoare.

Primăria Sectorului 1 a înregistrat solicitarea noastră de informații pe data de 9 mai 2022. Și ne-a comunicat ulterior că are nevoie de 30 de zile pentru a ne soluționa cererea. În cele din urmă, am primit răspunsul, chiar în a 30-a zi.

ADVERTISING

Iată ce ne-a transmis, dar și ce a refuzat să ne spune primăria condusă de Clotilde Armand.

Câte echipamente s-au montat și unde

Chiar dacă vara trecută Clotilde Armand vorbea despre 3 puncte termice în care ar urma să se monteze echipamentele care să asigure „aport de căldură”, în cele din urmă, dispozitivele livrate de Aggreko South East Europe SRL s-au instalat la un singur punct termic.

„(...) Primăria Sectorului 1 a găsit o soluție urgentă, pe termen scurt, pentru ameliorarea acestor deficiențe: conectarea unor echipamente specializate pentru încălzit apa la punctul termic cu cele mai mari probleme: Punctul Termic nr. 5 din Cartierul Aviației, str. Siriului nr. 25-27.

La Punctul Termic nr. 5 sunt racordate 14 blocuri/imobile, după cum urmează: Strada Alexandru Șerbănescu – bl. 17 B și 19 F -, Strada Bujorului – bl.17A, 18 A, 19 A, 19 B, 19 C, 19 J și 19 G – și Strada Siriului – bl. 17 C, 17 D, 18 B, 19 D și 19 E.

Potrivit informațiilor furnizate de către reprezentanții Serviciului Administrativ din cadrul Primăriei Sectorului 1 este vorba despre următoarele echipamente: boiler de 2,5 MW, container rezervor/tanc de motorină de 10.000 litri dotat cu coș de fum și amortizor de zgomot, furtunuri și conexiuni.

Echipamentele au funcționat cu combustibil motorină”, a transmis Primăria Sectorului 1, la solicitarea spotmedia.ro.

Cât a funcționat soluția promisă de primarul Clotilde Armand

Deși a răspuns în termenul maxim prevăzut de lege la solicitarea de informații a spotmedia.ro, Primăria Sectorului 1 nu ne-a comunicat câte zile au funcționat echipamentele instalate la punctul termic de pe Strada Siriului nr. 25-27.

ADVERTISING

Ne-a transmis doar că „echipamentele au funcționat de fiecare dată când au venit
solicitări pentru pornirea utilajelor din partea Companiei Municipale Termoenergetica
București”.

E posibil ca primăria de sector să nu fi ținut o evidență a orelor de funcționare? Nu știm, de vreme ce instituția nu a dorit să facă nicio referire precisă la acest subiect. Dar pare puțin probabil să nu fi contorizat perioade de funcționare.

În cursul zilei de ieri, 9 iunie 2022, am solicitat, în temeiul Legii 544/2001, de la Termoenergetica SA, informații privind perioadele pentru care a solicitat punerea în funcțiune a echipamentelor de la Punctul Termic nr. 5. Până la momentul publicării acestui articol, nu am primit nici răspuns și nici măcar număr de înregistrare pentru solicitarea noastră (deși am cerut în scris acest lucru - n.red.).

În consecință, am întrebat consilieri locali de la Sectorul 1 dacă au astfel de informații.

Consilierul local Dinu Gheorghe (PNL) a precizat pentru spotmedia.ro că grupul politic pe care îl reprezintă a solicitat informații cu privire la funcționarea echipamentelor de la Punctul Termic nr 5 de la Primăria Sectorului 1. Dar nu le-a primit. În schimb, Termoenergetica le-a răspuns liberalilor.

Potrivit răspunsului formulat de Termoenergetica SA la solicitatea consilierilor locali liberali de la Sectorul 1 (document consultat de spotmedia.ro în original - n.red.), echipamentele închiriate de primăria de sector au funcționat după următorul program :

  • 12 ore cu începere de pe 7 ianuarie, de la ora 20.00
  • 44 de ore, de pe 24 februarie, de la ora 15.00
  • 9 ore, cu pornire pe 26 februarie, de la ora 15.00
  • 48 de ore, de pe 1 martie, de la ora 20.00
  • 62 de ore de pe 14 martie, de la ora 10.00.

Per total - din situația prezentată de Termoeneregtica SA pentru consilierii locali liberali - echipamentele închiriare pentru punctul termic nr. 5 din cartierul Aviației au funcționat în perioada 3 decembrie 2021 - 31 martie 2022, doar 175 de ore. Asta înseamnă doar 7 zile și 7 ore de funcționare, în perioada de 4 luni în care Primăria Sectorului 1 a avut aceste echipamente închiriate.

Cât a costat totul

Primăria Sectorului 1 a ignorat toate întrebările spotmedia.ro, formulate în temeiul Legii 544/2001, cu privire la costurile utilizării acestor echipamente. De ce, nu știm.

A achitat sau urmează să achite primăria condusă de Clotilde Armand integral valoarea celor 2 contracte atribuite către Aggreko South East Europe SRL de 94.000 de lei pentru închirierea de echiepamente și 42.000 lei pentru montaj, mentenanță și combustibil? Nu știm.

În mod normal, cel mai probabil există justificare pentru achitarea primului contract, în cazul în care Aggreko South East Europe SRL a livrat echipamentele, așa acum s-a angajat prin contract.

A prestat oare compania suficiente servicii și pentru a încasa cei 42.000 de lei, vaoarea celui de-al doilea contract pe care i l-a încredințat direct Primăria Sectorului 1? Din punctul nostru de vedere, e o informație de interes public, pe care primăria de sector ar trebui să o pună la dispoziția bucureștenilor. Din păcate, la solicitarea spotmedia.ro, primăria a ignorat această întrebare.

spotmedia.ro va continua să solicite informațiile până când vom afla costurile reale ale acestui proiect. Și vom reveni cu detalii.

De ce contează atât de mult ce s-a întâmplat în Cartierul Aviației, iarna trecută?

„Serviciile de închiriere a acestor echipamente specializate pentru încălzit apa la Punctul Termic nr. 5 din Cartierul Aviației au fost achiziționate strict pentru perioada sezonului rece 2021-2022 nu și pentru perioada sezonului cald. Perioada de valabilitate a contractului a fost 03.12.2021-31.03.2022.

Specialiștii Primăriei Sectorului 1 urmează să analizeze și să ia o decizie în privința soluțiilor care urmează să fie implementate în sezonul rece 2022-2023”, a transmis Primăria Sectorului 1, la solicitarea spotmedia.ro.

Cu alte cuvinte, primăria de sector n-ar putea spune, la acest moment, dacă echipamentele respective au fost sau nu eficiente. Și nici nu știe dacă le va mai instala, iarna următoare.

În schimb, Primăria Sectorului 2 promite că va instala echipamente similare, la 6 puncte termice din: Strada Vidin nr. 9, Ion Grigorescu 96, Cristea Mateescu 8, Ghica Tei 91, Oteșani 63 și Făinari 26.

Anterior, la solicitarea spotmedia.ro, Termoenergetica SA ne-a comunicat că echipamentele pe care urmează să le închieze sunt similare cu cel din Sectorul 1, doar că vor funcționa cu gaz, nu cu motorină. Întrebarea este: vor fi oare eficiente și vor îmbunătăți considerabil condițiile de locuit ale bucureștenilor din cele 104 blocuri pentru care se instalează? Sau vor funcționa și ele tot câte 7 ore pe iarnă? Rămâne să aflăm.

O mai bună comunicare publică a Primăriei Sectorului 1 cu privire la provocările pe care le-a întâmpinat în ceea ce privește lucrul cu astfel de echipamente ar fi, cu sigurnață, utilă. Măcar ar ști bucureștenii la ce să se aștepte, iarna care urmează!

În plus, într-o conferință de presă de pe 23 mai, Nicușor Dan a promis că va face achiziții publice pentru 10 „mici centrale” pentru punctele termice din zonele rețelei de termoficare cu cele mai mari probleme.

spotmedia.ro a solicitat atât PMB cât și Termoenergetica SA, în scris adresele punctelor termice la care se vor monta „micile centrale” promise de Nicușor Dan. Până la momentul publicării acestui articol, n-am primit niciun răspuns.

În acest context, rămâne să urmărim cu atenția situația și să ne lămurim: sunt aceste „mici centrale” o soluție sau doar o modalitate scumpă și ineficientă a primarilor de a le arăta bucureștenilor că încearcă să găsească o soluție.

Vom reveni cu detalii.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇