Tot mai multe scandaluri în avion: De ce există așa mulți pasageri-problemă

Tot mai multe scandaluri în avion: De ce există așa mulți pasageri-problemă

Incidentele provocate în timpul zborurilor de pasageri indisciplinați erau în creștere înainte de pandemie, indică statisticile. Acum e mai rău, iar sectorul aviatic trebuie să se adapteze pentru a face față valului de violență din avioane.

În anii de vârf ai pandemiei de Covid, mai puține zboruri nu au însemnat mai puține probleme – cel puțin nu în SUA, unde incidentele raportate s-au înmulțit, notează CNN. La începutul anului 2021, datele Autorității Federale de Aviație din Statele Unite (FAA) au atins niveluri record, cu multe altercații provocate de regula purtării măștii de protecție.

Numărul incidentelor din avioane însă depășește acum nivelurile de dinaintea pandemiei. Nu toate companiile înregistrează fiecare incident, astfel că datele autorităților aviatice tind să nu redea fidel întregul fenomen.

Incidentele continuă să apară la știri. Recent, un pasager care abia se îmbarcase la bordul unui avion al companiei Air Canada pe aeroportul din Toronto a deschis o ușă și a căzut pe pistă.

Iar un pasager dintr-un avion TAROM care zbura de la Bruxelles la Bucureşti s-a automutilat cu o lamă după ce echipajul a solicitat intervenţia Poliţiei, întrucât acesta a avut pe toată durata zborului un comportament recalcitrant.

Au fost și cazuri în care pasagerii au sărit pe toboganul de evacuare ori au lovit și mușcat însoțitorii de bord, forțând aeronavele să devieze de la destinația dorită, pentru a da doar câteva exemple.

ADVERTISING

O analiză publicată de CNN încearcă să deslușească ce anume provoacă astfel de incidente și de ce acestea s-au înmulțit.

Tipuri de incidente

Asociaţia Internaţională de Transport Aerian (IATA) clasifică incidentele provocate de comportamentul indisciplinat pe patru niveluri.

  • nivelul 1, minor. Manualul de bune practici pentru siguranța operațiunilor în cabină arată că acesta poate fi un comportament argumentativ sau nerespectarea reglementărilor de siguranță.
  • nivelul 2, moderat. Poate consta într-un ton ridicat sau comportament agresiv fizic.
  • nivelul 3, serios. Înseamnă comportament periculos sau intenția de a lovi ori de a răni pe cineva.
  • nivelul 4, sever. Reprezintă încălcarea regulamentului de zbor, iar IATA încadrează aici amenințarea credibilă cu moartea.

Potrivit ultimelor date înregistrate de IATA în 2022, cele mai multe incidente provocate de pasageri indisciplinați au fost nerespectarea unor reguli, abuzul verbal și agresivitate verbală. Nu sunt cazuri extreme, dar pot afecta siguranța zborului.

Într-un document din 2023, IATA subliniază că, "deși doar o minoritate a pasagerilor se comportă nepotrivit, acești călători pot avea un impact disproporționat". Incidentele pot periclita siguranța și securitatea aeronavei, ale celorlalți pasageri și pot crește riscul devierii, întârzierii și anulării unor zboruri.

Pasagerii indisciplinați "pot compromite capacitatea echipajului de a-și îndeplini datoriile în privința siguranței", spune fosta stewardesă Liz Simmons, care a zburat 17 ani.

Simmons, care este din Australia, lucrează acum la un doctorat care examinează bunăstarea fizică și psiho-socială a echipajelor de cabină din Oceania și modul în care aceasta se întrepătrunde cu comportamentele de performanță și siguranță. Ea spune că incidentele provocate de pasageri indisciplinați le pot provoca "daune fizice, emoționale sau psihologice" însoțitorilor de zbor și celorlalți pasageri.

ADVERTISING

Efectul pandemiei. Și nu numai

Pandemia și-a pus amprenta negativă asupra calității zborului. Din cele 5.981 de incidente provocate de pasageri agresivi care au fost raportate către FAA în 2021, 4.290 au avut legătură cu măștile de protecție.

Deloc surprinzător, după eliminarea obligativității purtării măștii, oficialii și angajații din sectorul aviatic au sperat că situația se va îmbunătăți. N-a fost așa. Pandemia a fost, de fapt, "un punct de cotitură", spune fosta însoțitoare de zbor a companiei Japan Airlines Mizuki Urano.

Oamenii care se poartă necivilizat au început să cotropească zone tot mai extinse din spațiul public, nu doar industria aviatică. În Marea Britanie, de exemplu, se observă o înmulțire a "comportamentului antisocial extrem" în sălile de teatru. Iar anul trecut s-a înregistrat în toată lumea o explozie de turiști needucați - unii au scrijelit zidurile Colosseumului, au sărit în apă la Veneția sau au provocat valuri cu ambarcațiuni interzise, alții au mâncat specii protejate sau au comis furturi.

Aleksandra Kapela, psiholog specializat în sectorul aviației, arată că "programul prelungit de lucru și limitarea interacțiunilor sociale" ar putea avea impact asupra "nivelurilor noastre de confort în spațiile închise, precum avioanele".

Călătoriile sunt privite acum "ca un drept și ca un privilegiu după îndurarea incertitudinii și a restricțiilor", arată ea.

Comportamentul antisocial are impact negativ asupra tuturor celor aflați la bordul avionului, însă "comportamentele pe care unii oameni le consideră acceptabile la sol capătă un aspect total diferit în spațiul unei aeronave care zboară cu 800 de kilometri pe oră la mii de metri deasupra solului", notează IATA.

ADVERTISING

Mai puțini angajați, mai multe probleme

În anii de pandemie, companiile aeriene și aeroporturile s-au debarasat de un număr important de angajați. Mulți nu s-au mai întors. Când transportul aerian internațional s-a reluat, reangajarea de personal a decurs foarte lent.

Este un cerc vicios, spune însoțitoarea de zbor Kris Major. Problemele de personal se află în spatele problemelor generale ale industriei aviatice - zboruri întârziate și anulate - iar acestea pot fi, de asemenea, surse de tensiune între pasageri și pot duce la scandaluri.

Mai puțini angajați înseamnă și mai puțină vigilență în terminale, spune Major, ceea ce înseamnă că e mai greu pentru echipele de la sol să depisteze un potențial pasager turbulent.

Personalul nou angajat și echipajul de cabină înseamnă, de asemenea, mai puțină experiență. Fosta însoțitoare de bord Simmons spune că, oricât de bună ar fi pregătirea, experiența este adesea esențială în gestionarea incidentelor cu pasageri indisciplinați.

În ultimii ani, companiile aeriene și aeroporturile au introdus tot mai multe procese automate - self check-in, porți automate - ceea ce "dezumanizează întreaga experiență a zborului", consideră Philip Baum, expert în aviație. Pasagerii pot să nu interacționeze cu altă persoană până la porțile de îmbarcare sau până la ușa avionului. Când în sfârșit ajung înăuntru, tensiunea erupe.

"Pasagerul ar putea avea toate tipurile de nemulțumiri despre procesul de rezervare, la controlul de securitate – s-ar putea să se fi întâmplat ceva în viața sa – și acea acumulare de anxietate și furie se adaugă altor probleme", spune Simmons.

Comportamentul agresiv al pasagerilor lasă urme adânci asupra stării psihice a echipajelor, spune psihologul Kapela, în condițiile în care slujba lor este oricum foarte solicitantă, iar concentrarea pe asigurarea siguranței devine mai grea când au de-a face cu pasageri scandalagii. Mulți își dau demisia imediat după ce au avut de-a face cu un pasager agresiv care i-a insultat sau agresat fizic.

Ce pedepse se aplică pentru scandalul provocat în avion

Comportamentul nesăbuit în avion nu rămâne fără consecințe. FAA analizează fiecare raport despre un incident provocat de un pasager indisciplinat, apoi face o investigație amplă dacă făptașul a încălcat regulamentul de zbor sau o lege federală, a explicat pentru CNN un oficial al autorității.

În Statele Unite, pasagerii care fac scandal se aleg cu amendă de până la 37.000 de dolari, dar și cu dosar penal.

"Deși nu avem autoritate de urmărire penală, FAA lucrează îndeaproape cu FBI și TSA (Administrația Securității Transporturilor din SUA - n.red.) pentru a se asigura că pasagerii indisciplinați se confruntă cu pedepse suplimentare atunci când acest lucru este justificat", a declarat purtătorul de cuvânt al FAA pentru postul TV american.

Companiile aeriene pot să treacă pasagerii care provoacă probleme pe lista interdicției de îmbarcare. Acestea sunt distribuite partenerilor aerieni - de exemplu, compania olandeză KLM oferă aceste date partenerului low cost Transavia, iar călătorii nu au voie să se îmbarce timp de cel puțin cinci ani în avioanele celor doi operatori dacă au provocat incidente.

Cu toate acestea, penalizarea pasagerilor-problemă, în special pe zborurile internaționale, poate fi complicată. Conform dreptului internațional în vigoare (Convenția de la Tokyo 1963), infracțiunile comise la bordul unei aeronave țin de competența autorităților din statul în care aeronava este înmatriculată.

În principiu, acesta este un "teren minat", subliniază însoțitoarea de zbor Kris Major. Protocolul de la Montreal din 2014 încearcă să rezolve această problemă, permițând urmărirea penală în statul în care aterizează avionul, dar nu toate națiunile au ratificat această convenție.

Alcoolul, scânteia care aprinde văpaia violenței

FAA folosește amenințarea amenzilor usturătoare în semnalizarea digitală și anunțurile de serviciu public – care urmăresc să-i descurajeze pe scandalagii. În Europa, campania "No to on my Flight", derulată de Agenția pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene (EASA), atrage, de asemenea, atenția asupra implicațiilor pe care le au comportamentele neadecvate la bordul avioanelor.

Philip Baum e sceptic că astfel de campanii de conștientizare au un impact pozitiv. "Dacă ești un potențial pasager pur pe harță, chiar nu vei deveni agresiv fiindcă ai văzut un video despre toleranța zero asupra comportamentului agresiv?", întreabă el.

În schimb, Baum consideră că ar trebui să se pună accentul pe consumul de alcool. Acesta e permis în aeroport și în avion și e adesea citat ca un factor în incidentele indisciplinate ale pasagerilor, precum și ca o amenințare generală la adresa siguranței cabinei.

IATA spune că lucrează cu aeroporturi și comercianții duty-free pentru a încuraja vânzările și comercializarea responsabilă a alcoolului, întrucât de multe ori alcoolul consumat înainte de zbor este cel care provoacă probleme la bord.

Deocamdată, în 2024 pasagerii nu par să se calmeze. În ianuarie, un american a mușcat un însoțitor de bord al companiei All Nippon Airways (ANA), forțând avionul să se întoarcă la Tokyo, iar un zbor American Airlines a fost deviat spre un aeroport din Texas, la mijlocul zborului, după ce un pasager a lovit un însoțitor de mai multe ori și a agresat cel puțin un ofițer de poliție.

"Avem o problemă", spune Philip Baum, care se teme că într-o zi va avea loc un dezastru din cauza unui incident provocat de un pasager indisciplinat. "Deocamdată, simt că am fost incredibil de norocoși că un avion nu s-a prăbușit din cauza unui scandal la înălțime", subliniază el.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇