În fiecare an se descoperă cel puțin o problemă tehnică la avioanele Boeing 737 MAX. Deciziile greșite din sânul companiei au contribuit la situația dificilă cu care se confruntă acest model.
Problemele se țin lanț pentru Boeing 737 MAX, iar situația se perpetuează de la an la an. Acest model a primit o nouă lovitură la sfârșitul săptămânii trecute, când o bucată din fuzelajul unui avion al companiei Alaska Airlines s-a desprins în zbor, la scurt timp după decolarea de pe aeroportul din Portland, SUA.
Bucata de fuzelaj, numită dop de ușă, cântărea 27 de kilograme și așa cum indică și denumirea, a fost montată pentru a umple o ieşire de urgenţă din avion, dar care nu era necesară pentru Alaska Airlines.
Întrucât avioanele Alaska transportă mai puțini pasageri și, conform regulilor FAA (Autoritatea Federală a Aviaţiei), nu există niciun motiv pentru o ieșire suplimentară de urgență, astfel că locul în care ar fi trebuit să se afle o ușă a fost astupat permanent cu un panou. Acel panou s-a desprins în zbor, la o altitudine de aproape 5.000 de metri pentru că există indicii că șuruburile de prindere nu au fost strânse suficient.
Utilizarea unui design unic pentru mai multe versiuni ale modelului MAX 9 este o practică obișnuită, deoarece simplifică producția și reduce costurile. Dopurile pentru uși sunt utilizate în producția de aeronave, dar necesită un control al calității atent pentru ca fabrica să se asigure că nimic nu merge prost, notează Business Insider.
"Fișa tehnică de pe MAX 9 este aceeași cu cea de la seria 737-900 și nu au existat probleme cu acea aeronavă", a declarat Henry Harteveldt, analist de călătorii și cofondator al Atmosphere Research Group.
Nu se știe dacă Boeing sau furnizorii săi au schimbat procesul de instalare sau de control al calității pentru astuparea ieșirii de urgență din Boeing MAX 9, menționează Harteveldt.
Doi dintre cei mai mari operatori aerieni care dețin acest model - Alaska și United Airlines - au anunțat că au descoperit șuruburi slăbite la dopurile de ușă ale unor avioane 737 Max 9 din flotele lor. Deși investigația NTSB (Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor) este încă în desfășurare, aceste descoperiri sugerează un caz de control al calității defectuos.
Boeing a anunțat joi că va coopera "pe deplin și în transparență" cu autoritățile din sectorul aviatic. "Trebuie să o demonstrăm prin acțiunile noastre, prin disponibilitatea de lucra direct. Și să ne asigurăm că ei (anchetatorii, n.r.) înțeleg că fiecare avion pe care există numele Boeing este sigur", a spus joi preşedintele şi directorul general al Boeing, Dave Calhoun.
Cu toate acestea, istoricul problemelor tehnice ale Boeing 737 MAX îi neliniștește pe unii clienți și chiar pasageri.
"Nașterea" lui Max
În 2011, când a lansat familia MAX, Boeing a căutat ca aceasta să semene cât mai mult cu modelul anterior, 737NG. În loc să creeze un avion nou-nouț, Boeing urma să modifice 737, astfel încât să poată încorpora motoare mai mari și să fie mai eficient din punct de vedere al consumului de combustibil, precum noul model al Airbus, care câștiga cota de piață la acea vreme.
Aceste motoare mai mari afectau echilibrul delicat al avionului, așa că Boeing a creat un sistem de auto-stabilizare pentru a compensa greutatea suplimentară, cunoscut sub numele de MCAS. Acesta avea rolul de a face avionul să zboare ca modelele mai vechi. Dar anchetatorii au arătat că Boeing a ascuns apoi prin omisiune existența MCAS față de FAA și, implicit, față de toți piloții care ar fi zburat cu avionul, deoarece acest sistem a fost lăsat în afara documentației de instruire și a manualului.
Sistemul MCAS a fost responsabil de moartea a 346 de persoane implicate în două accidente MAX în 2018 și 2019.
"Am făcut erori și am greșit unele lucruri. Ne îmbunătățim și învățăm", a declarat fostul director executiv al Boeing, Dennis Muilenburg, în fața membrilor Congresului, în timpul unei audieri din 2019.
Conducerea își recunoaște greșelile
Calhoun a avut aceeași abordare după incidentul cursei Air Alaska. "Vom aborda această problemă în primul rând recunoscându-ne greşeala. O vom aborda cu 100% transparenţă totală la fiecare pas", a spus el, aproape izbucnind în plâns, în fața personalului de la o fabrică din Washington unde se asamblează 737 MAX, potrivit Bloomberg.
Șeful Boeing le-a transmis aceste asigurări și clienților companiei. "Au avut probleme de control al calității de mult timp, iar aceasta este doar o altă manifestare a acestui lucru. Cred că acum își fac treaba, dar asta nu ajută", a declarat luni președintele Emirates, Tim Clark.
Cu două săptămâni înainte de incidentul zborului Alaska, Boeing le-a cerut companiilor aeriene să-și verifice avioanele MAX pentru un posibil șurub cu o piuliță lipsă în sistemul cârmei.
"Dacă avionul a părăsit fabrica cu această parte lipsă, înseamnă că ultimii trei ani de îmbunătățire a culturii de siguranță și inspecții îmbunătățite privind siguranța vitală a sistemelor de zbor la Boeing nu funcționează", a declarat în decembrie analistul de siguranță David Soucie pentru CNN.
Probleme cu furnizorii și cu clienții
Boeing a întâmpinat dificultăți și cu componentele livrate de unii furnizori. În august, compania a descoperit găuri perforate greșit în structurile pentru avioanele 737 expediate de Spirit AeroSystems, cel mai mare producător de aerostructuri de top din lume.
În aprilie s-a descoperit că Spirit montase incorect suporturile pentru coada verticală pe unele avioane Max.
Problemele s-a perpetuat și a ajuns să tensioneze relația Boeing cu companiile aeriene care cumpărau avioane din familia MAX. Potrivit Financial Times, directorul executiv al Ryanair, Michael O'Leary, a făcut apel la Boeing să-și îmbunătățească controlul calității. "737 e în regulă. Dar nu are nevoie de astfel de probleme de reputație pe termen scurt", a spus el, păstrându-și tonul critic la un nivel moderat după ce în trecut a criticat foarte dur conducerea companiei americane.
Erorile din lanțul de producție au generat întârzieri în livrarea avioanelor MAX. În ianuarie 2020, compania americană a suspendat producția acestor avioane din cauza blocării la sol în toată lumea a aparatelor sale după accidentul din 2019.
Boeing încă încearcă să-și regăsească ritmul, dar compania e sufocată de comenzi. O'Leary a declarat că Ryanair ar putea primi cinci până la zece avioane până la vârful sezonului de vară 2024. "Trebuia să avem 27 de aeronave livrate înainte de Crăciun; am ajuns să primim 11", și-a arătat el nemulțumirea, potrivit FT. "Ar trebui să ne fie livrate 57 de aeronave până la sfârșitul lunii aprilie și credem că am fi norocoși să primim 50 până la sfârșitul lunii iunie", a mai spus șeful Ryanair.
Problemele de producție nu afectează doar gama MAX. Livrările popularului model Boeing 787 Dreamliner au fost oprite de trei ori între 2019 și 2022. Iar intrarea pe piață a noului model Boeing 777X este deja întârziată cu cinci ani. Lansarea acestei aeronave este programată pentru anul viitor, dar rămâne de văzut dacă Boeing nu o va amâna.
T.D.