Cu aproape 4.000 de easybox-uri instalate în România, compania de curierat Sameday se pregătește pentru cea mai mare provocare de până acum. Va avea de procesat în jur de 600.000 de colete într-o singură zi, peste mai puțin de 2 săptămâni.
Despre cum a crescut Sameday și cum își dorește să creeze o piață fără frontiere în mai multe țări din zona Balcanilor au vorbit, în cadrul unui eveniment organizat, în dimineața zilei de joi, 2 noiembrie mai mulți directori ai companiei de curierat.
Printre ei:
- fondatorul și directorul general al Sameday, Lucian Baltaru
- country managerul Sameday, Alin Abalașei
Cum a apărut firma care a adus easybox-urile în toată țară
Lucian Baltaru a fondat Sameday în urmă cu 16 ani. Avea doar 22 de ani pe atunci. Și lucrase un an în domeniul curieratului. I-a plăcut.
„Ne-am poziționam, mai întâi, ca și companie de curierat de livrat în aceeași zi (de unde vine și numele «same day» (în aceeși zi, în limba engleză - n.red.). Nu era suficientă acea nișă. Așa că am început să livrăm colete «next day».
În 2015, am început să dezvoltăm servicii special pentru E–commerce, pentru că am simțit acolo o oportunitate.
În 2016 am început să ne dezvoltăm pe plan național. Iar în 2017, 80% companie a fost preluată de eMAG și grupul Naspers.
Am început să accelerăm dezvoltarea și ne-am propus să devenim un sprijin însemnat pentru E-commerce-ul din România.
Piața era tradiționalistă, iar E-commerce-ul avea nevoie de un model de livrare axat pe nevoile consumatorului, nu ale expeditorului”, a spus Lucian Băltaru.
4.900 de easybox-uri și 7 depozite mari în 3 țări
Country managerul Sameday, Alin Abalașei, a precizat că Sameday are 7 depozite mari, numite hub-uri, unde colectează și sortează colete.
Trei dintre hub-uri sunt în România: unul la Rudeni, unul la București și unul la Sibiu. Alte 3 hub-uri sunt în Bulgaria, iar unul este în Ungaria.
În aceste hub-uri ale companiei de curierat ajung coletele (cu produse diverse comandate de clienți din magazine - n.red.). Coletele se descarcă. Și sunt preluate din zona de descărcare în niște cuști pe roți.
Angajați ai Sameday împing cuștile pe roți până la niște benzi de transport pe care oamenii din industrie le numesc feedere. Acolo, oamenii așază fiecare pachet cu etichetele în sus.
Pachetele vor ajunge apoi, cu ajutorul altor benzi transportoare, la cântare și scannere care vor culege toate informațiile necesare pentru ca pachetele să poată fi împărțite în funcție de destinația în care urmează să fie livrate.
Per total, sortatoarele Sameday au capacitatea teoretică de a procesa 76.000 de pachete pe oră. Dar această capacitate poate fi extinsă.
În cele din urmă, coletele ajung, pe alte benzi sau tobogane, în zona de livrare.
Acolo sunt încărcate în tiruri și trimise fie spre easybox-uri, fie spre adresele unde le așteaptă clienții.
Există diferențe în modul de lucru în depozite în care se prelucrează obiecte grele și de mari dimensiuni.
La acest moment, Sameday a ajuns la 4.900 de easybox-uri amplasate. Dintre ele, cele mai multe - adică 3.900 - sunt în România. Alte 700 sunt în Ungaria, iar 300 sunt amplasate în Bulgaria.
„Lucram în 2018 la planul nostru de dezvoltare pentru următorii 10 ani. Și cifrele ne arătau că în 2028 urma să avem nevoie de 10.000 - 11.000 de curieri. Ni s-a părut imposibil să construim o asemenea flotă în câțiva ani, date fiind și problemele de pe piața forței de muncă.
În 2019 am luat decizia să instalăm easybox-uri. Pentru că am vrut livrare de mai bună calitate, la preț mai mic. Și pentru asta, livrarea la punct fix părea cea mai bună soluție.
Am testat la început 300 de easybox-uri în București. Și ne-am dat seama că minimul ca proiectul să fie viabil era de 1 easybox la 10.000 de locuitori. Și am văzut că atunci când ajungem la acest nivel, proiectul începe să crească super accelerat.
Azi suntem la 1 easybox la 5.000 de locuitori.
În afară de numărul de unități, ne-am uitat și la distanța de mers până la easybox. Și am zis să fie de 10 minute.
Astăzi avem 50% din populația României la mai puțin de 10 minute de un easybox. În București sau Cluj, am stabilit distanța la mai puțin de 5 minute până la easybox.
Deși pare doar un dulap metalic, easybox-ul este un dispozitiv IT. Dulapul poate, în fiecare secundă, să se autodiagnosticheze și să vadă dacă ceva nu merge, un locker sau sistemul de plată. Știe să își dea restart sau să facă un «ticket» în sistemul nostru ca să solicite înlocuirea unei yale sau a altei componente.
Știm în fiecare secundă temperatura de la easybox.
Dacă aveți un colet neridicat și mai vine unul, știm să consolidăm comanda în același box (sertar - n.red.) și știm dacă va încăpea sau nu următorul colet (....)
Încă o provocare a fost capacitatea easybox-ului.
Unele se umpleau prea repede. Și nu puteam livra toate pachetele de care era nevoie într-o zi. Am învățat, acum știm să venim, în avans, cu coloane suplimentare.
Avem peste 220.000 de boxuri în rețeaua din România. Cât de multe sunt pe box depinde de necesarul zonei.
Făcând toți acești pași, am reușit să aducem easybox-urile la o adopție mare. În jur de 54% din ce am livrat în octombrie a mers către easybox”, a mai spus Lucian Baltaru.
Testul de Black Friday: 600.000 de colete procesate într-o singură zi
Alina Abalașei spune că, în acest an, Black Friday va aduce noi provocări pentru care Sameday se pregătește încă din august.
„Urmează Black Friday (pe 10 noiembrie - n.red.). Noi ne pregătim pentru el de prin august. E ca un examen. În fiecare an, din lunile august-septembrie-octombrie, instalăm noi capacități de sortare.
Anul trecut am instalat un sorter aici și unul la Sibiu. Anul ăsta, încă unul la Sibiu.
Vârful de colete în perioada de Black Friday cumva avem anul următor, în lunile septembrie și octombrie. Așa că ne pregătim.
Anul acesta, vom avea o medie zilnică, în perioada de Black Friday, de 500.000 de colete.
Cea mai aglomerată zi estimăm că va fi luni, 13 noiembrie, când vom prelucra circa 600.000 de colete. Va fi o creștere de 50% comparativ cu cea mai încărcată zi din octombrie.
Vom suplimenta numărul colegilor din agenții și hub-uri cu 45%. La curieri și mașini de livrare, creșterea va fi de aproximativ 22%”, a declarat Alin Abalașei.
O piață unică, în care comercianții români să vândă la Budapesta ca la Pitești
„Credem că putem construi, în regiune, un serviciu de livrare fără granițe. Vrem să dezvoltăm un serviciu de livrare, pe care l-am lansat deja vara trecută.
Vrem să livrăm între București și Budapesta sau între Budapesta și Sofia la fel cum livrăm între București și Pitești. Cu același cost și același timp de livrare.
Astfel, dăm posibilitatea companiilor mari să vândă «next day» dintr-o țară în alta, cu același cost de livrare, dar fără să fie nevoită să își facă în fiecare țară capacități de stocare.
Vor putea vinde în Ungaria ca și cum Budapesta ar fi un oraș din România.
Iar consumatorilor din regiune vrem să le dăm acces la o gamă mult mai largă de produse, cu livrare «next day».
Asta e viziunea noastră, de aceea dezvoltăm o rețea identică în toate țările din regiune.
În Ungaria livrăm undeva la 30.000 de colete pe zi. În Bulgaria livrăm deja 13-15.000 colete pe zi.
Dar și mai important, vara trecută am lansat serviciul de cross border, cum îl numim noi. Serviciul de livrare între țări.
Și deja până la finalul anului trecut au fost livrate 500.000 de colete din România către Ungaria și Bulgaria. Iar în primele 9 luni ale acestui an, s-au livrat 1,5 milioane de comenzi către Ungaria și Bulgaria și circa 120.000 colete din aceste țări au venit către România.
E un pas important și o dovadă că ceea ce vrem să dezvoltăm în regiunea Balcanilor funcționează.
Evident, la momentul de față există diferențe de cost. E nevoie de antrenament pentru noi, ca să ajungem la același cost și timp de livrare ca în România.
Și e nevoie să intrăm în Schengen. La acest moment, tirurile noastre stau la graniță 6-8 ore. Acum livrăm în 24 – 48 de ore. Odată intrați, vom livra în 24 de ore”, a mai spus Lucian Baltariu.