Digital Shift: eMAG vrea să livreze mai mult și mai repede, dar cu mai puțină poluare. Va lucra cu roboți, chiar din acest an

Digital Shift: eMAG vrea să livreze mai mult și mai repede, dar cu mai puțină poluare. Va lucra cu roboți, chiar din acest an

Declarat recent cel mai valoros brand românesc (a depășit valoarea de 1 miliard de euro, după o creștere a valorii de piață cu 29% într-un singur an), eMAG și-a propus nu doar să livreze mai repede cumpărăturile românilor, ci să o facă și sustenabil, cu un impact cât mai mic asupra mediului.

Despre cum funcționează, de fapt, depozitele și rețeaua de livrare a eMAG, dar și despre investițiile companiei în reducerea poluării, au povestit la Digital Shift, vicepreședintele de Operațiuni al companiei, Alexandru Niculescu și directorul departamentului de Sustenabilitate, Sarah Joițoiu.

În ultimii ani, eMAG și-a creat la Joița (în județul Giurgiu, la circa 23 de kilometri distanță de București) cel mai mare hub logistic din această zonă a Europei.

Are acolo 2 depozite din care sunt livrate spre clienți cele mai multe dintre produsele comandate de pe site. Cum funcționează, pe scurt, un astfel de hub a explicat vicepreședintele de Operațiuni al companiei, Alexandru Niculescu.

2 depozite de lângă București alimentează clienți din 3 țări. Vor fi independente energetic și înconjurate de pădure, până la finele anului

„Produsele sunt comandate de către colegii noștri care pregătesc oferta comercială. Ele ajung în depozit înainte să fie accesibile clienților. Sunt recepționate, sunt stocate pe raft. Din acel moment devin accesibile pe site (...)

Din momentul în care o comandă este plasată în depozit, cineva merge la raft.

Un picker, îl numim noi, dotat cu un digital assistant (un dispozitiv electronic), cu tăvițe și cu un cărucior în care să poată să preia produsele comandate de clienți.

Produsele sunt preluate de la raft. «Picked» numim noi acțiunea respectivă. Sunt puse pe un conveior (pe bandă rulantă - n.red.) și sunt duse în zona de consolidare.

De ce e nevoie de asta? Să spunem că avem 2, 3 sau 4 articole coletabile (de mici dimensiuni – n.red.).

Avem o zonă întreagă în care, cu oameni și cu procese puse la punct, se face consolidarea astfel încât produsele să încapă în cât mai puține colete. Ideal într-unul singur.

Apoi, produsele astfel consolidate ajung în zona de coletare. Sunt introduse într-un colet.

Coletele sunt introduse în containere metalice numite «roller cages». Sunt niște «cuști pe role», în care sunt produsele comandate de clienții noștri și pe care le predăm curierilor”, a explicat Alexandru Niculescu.

Directorul departamentului de Sustenabilitate al eMAG, Sarah Joițoiu, spune că depozitele de la Joița, întinse pe 290.000 de metri pătrați, au fost construite în conformitate cu un standard internațional denumit BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method).

„E un stardart a cărui respectare face ca o clădire să fie mai prietenoasă cu mediul. Spre exemplu, în depozitele noastre avem lumină naturală. Sunt ferestre inclusiv pe acoperiș (iar asta scade nevoia de iluminat electric - n.red.). Avem iluminat inteligent, cu senzori care să aprindă și să stingă lumina, pentru a evita supraconsumul.

Și avem momentan 40.000 de panouri fotovoltaice, care ne asigură circa o treime din consumul nostru de energie electrică. Nu doar pentru iluminat, ci pentru toate operațiunile de la Joița”, a precizat Sarah Joițoiu pentru spotmedia.ro.

eMAG și-a propus ca până la finele anului să instaleze suficiente panouri solare încât să își poată produce întreaga cantitate de energie electrică de care are nevoie.

În plus, compania vrea să își înlocuiască mașinile pe motorină cu unele electrice. Doar că există încă impedimente. Printre ele, faptul că o flotă de mașini electrice mari, pentru transport de marfă, nu se pot cumpăra peste noapte.

În plus, mașinile electrice au încă o autonomie redusă. Iar asta înseamnă că e nevoie de timp pentru a le încărca pe traseu. Și asta ar putea cauza întârzieri la livrare.

Până să își termine de înlocuit flota de mașini de transport, eMAG a dat startul unei alte acțiuni pentru a reduce impactul activității sale asupra mediului. Mai exact, a început să planteze o pădure întinsă pe 10 hectare, în preajma depozitelor sale de la Joița. Până la finele anului, toți arborii ar trebui plantați.

Folosește eMAG prea multe ambalaje? Cine și cum ia decizia

Parte dintre clienții eMAG au susținut pe rețele de socializare că au primit produse ambalate în prea multe cutii, pungi sau folii de plastic.

De ce e nevoie uneori de ambalaje în plus pentru anumite produse a explicat, la Digital Shift, Alexandru Niculescu.

„Articolele astea relativ mici ca dimensiuni, coletabilele, cum le spunem noi, sunt stocate pe o suprafață la sol de 15.000 de metri pătrați, unde este o structură cu 4 etaje suprapuse.

Produsele comandate – care ulterior ar trebui să ajungă în același colet – pot fi aduse și de la 1.000 de metri distanță, unele de altele.

Atribuim în mod separat sarcini de picking oamenilor noștri care lucrează în anumite zone.

Apoi aceste produse ajung împreună la consolidare, ca să fie ulterior incluse într-un colet.

Ce se mai poate întâmpla (știm pentru că noi măsurăm acuratețea proceselor noastre): gradul de consolidare nu este încă de 100%. Din varii motive.

Unele produse nu se pretează. Sunt fragile și – puse laolaltă cu altele – trebuie învelite într-o altă folie sau într-o pungă de plastic. Altfel se poate sparge, iar clientul va fi nemulțumit.

Și-atunci, în astfel de situații – care însă reprezintă excepții – preferăm să asigurăm integritatea produsului”, a precizat Alexandru Niculescu.

Acesta a mai spus că toate ambalajele utilizate de eMAG sunt reciclabile.

Iată cine și cum decide felul în care se ambalează produsele.

„Dacă te gândești la un mic algoritm gen tetris, ca să explice unde anume se potrivește fiecare produs... nu suntem acolo încă. Dar suntem la faza la care, de la intrarea în depozit, preluăm dimensiunile produselor și le introducem în sistem.

Sistemul, ulterior, știe care sunt dimensiunile produselor care trebuie să fie coletate în această comandă.

Iar oamenii noștri care lucrează la pregătirea comenzii sunt ghidați practic de-a lungul procesului de un sistem care îi ajută să aleagă cel mai potrivit colet dintr-o gamă. Un colet care să încapă și pe raftul unui easybox”, a mai precizat vicepreședintele de Operațiuni al eMAG.

Cum reduc easybox-urile poluarea

„E un proiect care a început acum 3-4 ani. Astăzi, în România, avem peste 2.500 de easybox-uri instalate. Și ne propunem ca la anul pe vremea asta să ajungem la 4.000 de easy box-uri (...)

Ne uităm apoi care sunt zonele în care clienții comandă. Și dacă noi avem deja un easybox în zonă, la câteva sute de metri, alegem să mai instalăm unul, în zona respectivă”, a mai precizat Alexandru Niculescu.

În timp, eMAG și-a creat și un sistem prin care - cu infomarea pas cu pas a clientului - poate redirecționa coletul spre alte easybox-uri din aceeși zonă. Iar dacă, în general, nu e destul spațiu, se adaugă lockere la easybox-urile existente. Și se instalează încă vreo câteva easybox-uri noi.

Sarah Joițoiu spune că, pe lângă faptul că sunt ușor de folosit, easybox-urile ajută și la reducerea poluării rezultate din livrarea de colete.

„Conform unor calcule, în medie, livrarea unui colet către un client - către casa clientului, adică - produce 300 de grame de CO2.

În schimb, un colet livrat la easybox generează doar 14 grame de CO2.

Motive sunt mai multe. Pe de o parte, contează că mașina de transport livrează totul într-un singur punct. Nu mai merge la fiecare client acasă. Și nu revine la adresele celor care nu erau acasă pentru a-și prelua coletele.

În 2021, pentru care am finalizat calculele, amprenta noastră de carbon cu livrarea last mile (acasă la client – n.red.) a scăzut cu 15%, datorită utilizării easybox-urilor”, a precizat Sarah Joițoiu, la Digital Shift.

L-am întrebat pe Alexandru Niculescu dacă nu cumva clienții eMAG vin la easybox cu mașina, neutralizând astfel orice efort al companiei de a reduce amprenta de carbon a livărilor last mile.

„La nivelul anului trecut, am făcut un calcul cu lockerele din București și Ilfov și am constatat că avem o distanță, în medie de 500-600 de metri distanța între 2 easybox-uri.

Și practic, fie că iau în calcul locul meu de reședință sau locul în care trebuie să ajung la birou, am în drum un easybox. Astfel încât nici nu e nevoie de un drum special până la el. Pot prelua coletul în drumul meu”, a spus Alexandru Niculescu.

La Joița, viitorul începe în octombrie: Roboții vor munci în întuneric și vor economisi energie

După ce și-a construit depozitele, eMAG investește acum 45 de milioane de euro ca să pună în funcțiune roboți care să ușureze sarcina de a alege din depozit obiectele comandate de clienți.

„Vor fi roboței care vor aduce locația la om. Nu mai merge omul printre rafturi ca să culeagă. Să facă «picking», cum spunem noi. Va veni locația la cel care face «picking».

Câștigurile sunt majore. În primul rând, calculele arată că urcăm de vreo 4,5 ori rata de picking pe oră. Un picker ridică aproximativ 100 – 125 de articole pe oră. Dar în colaborare cu roboții, se poate face «picking» la aproximativ 500 de articole pe oră. Pentru că scutim drumurile.

E nevoie de mai puțin spațiu, pentru că va fi mai compactă zona de depozitare.

Și nu mai ai nevoie de chiar atât de multă lumină. Pentru că nu mai ai oameni care să acceseze coridoare. Iluminatul este deja inteligent - cum a spus Sarah - adică sunt senzori care aprind lumina doar atunci când omul accesează coridorul, ca să facă «picking». Apoi lumina se stinge, ca să facem economie.

Dar lucrând cu roboți, nu mai nevoie să aprinzi lumina.

În locul omului va veni roboțelul care știe unde trebuie să meargă, este ghidat de semnale corespunzătoare care-i permit să se orienteze și să preia exact locația de care este nevoie”, a mai spus Alexandru Niculescu.

În plus, un ritm mai alert de picking va prelungi perioada în care un client poate comanda produsele pe care vrea să le primească în aceeași zi sau în ziua imediat următoare. Mai exact: dacă acum trebuie să plasezi o comandă până la ora 14.00, să spunem, pentru a o primi în dimineața următoare, odată cu instalarea roboților, ora va deveni 15.30.

Mai multe despre tehnologiile noi în care se gândește să investească eMAG - cum ar fi brațe robotice care să facă «picking» - și despre cum vrea să implice furnizorii și clienții în eforturile de a reduce poluarea, aflați ascultând integral podcasul realizat de Gabriel Kolbay cu vicepreședintele de Operațiuni al companiei, Alexandru Niculescu și directorul departamentului de Sustenabilitate, Sarah Joițoiu.

Unde asculți Digital Shift

Te poți abona la podcastul Digital Shift în SpotifyApple PodcastsGoogle PodcastsSoundCloudStitcherAnchorBreakerPocket CastsRadioPublicCastbox.