Preț corect la energia electrică (III) - Vezi pas cu pas cum alegi furnizorul cu cel mai bun preț

Consumatorul care nu ia nicio măsură în zilele care urmează va accepta tacit să rămână client de serviciu universal și să plătească și cu 26% mai mult la curent.
Preț corect la energia electrică (III) - Vezi pas cu pas cum alegi furnizorul cu cel mai bun preț

În primele două episoade ale campaniei ”Preț corect la energie electrică” v-am arătat cum ajunge curentul de la producători la noi acasă, dar și cum este el contorizat și cum să citim corect factura.

Astăzi – cu ajutorul Asociației Energia Inteligentă – vă arătăm cum să vă alegeți un furnizor de energie electrică, dar și ce se întâmplă dacă nu luați cât mai curând o decizie privind semnarea unui nou contract pentru curent.

După cum SpotMedia.ro v-a relatat deja, de la producător, energia electrică trece prin reteaua transportatorului (Transelectrica SA – n.red.) și abia apoi ajunge la distribuitorul care ne-o aduce până acasă.

Dar noi îi dăm bani pentru toate acestea unei societăți care se numește furnizor și care se ocupă, în numele nostru, atât de cumpărarea curentului electric, cât și de organizarea și plata transportului și distribuției.

În factura pe care ne-o trimite furnizorul, există un preț pentru curent (numit ”energie electrică activă”), dar și tarife pentru transport și distribuție și taxe.

Inițial, statul, prin intermediul Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) se implica în aprobarea fiecărei componente a facturii. Cu alte cuvinte, furnizorul ne putea lua doar atâția bani câți îi permitea ANRE atât pe curent, cât și pe transportul și distribuția lui.

Din 2013 încoace, consumatorul a avut de ales. Putea primi curent în regim de serviciu universal. Era situația în care ANRE reglementa toate componentele facturii, inclusiv prețul energiei active (care reprezintă cam jumătate din valoarea totală a facturii de curent).

Dar consumatorul putea renunța la serviciu universal pentru a trece în piața concurențială, unde ANRE nu se mai implica în stabilirea prețului la energia activă.

Ce se întâmplă la 1 ianuarie? Ei bine, ANRE nu se mai implică în reglementarea prețului la energie electrică nici la serviciul universal.

Adică furnizorul va stabili prețul energiei electrice pentru toți consumatorii casnici, indiferent de tipul de contract pe care îl încheie aceștia.

Și-atunci: de ce se mai păstrează denumirea de serviciu universal? Potrivit președintelui Asociației Energia Inteligentă, Dumitru Chisăliță, această denumire este, de fapt una, formală.

E o simplă ”găselniță” care să le dea încredere milioanelor de români care încă nu știu cum să încheie un contract avantajos la curent. Dar care – dacă nu semnează un nou contract – vor ajunge să plătească mult mai mult la curent.

Potrivit unui studiu realizat de Asociația Energia Inteligentă, consumatorul care nu ia nicio măsură în zilele care urmează va accepta tacit să rămână client de serviciu universal și să plătească și cu 26% mai mult la curent.

Cu cât le crește factura de curent românilor din diverse zone ale țării, dacă nu semnează un nou contract de furnizare. Grafic realizat de Asociația Energia Inteligentă

Iată cum trebuie să ne alegem un furnizor, ca să evităm o astfel de situație.

Cum se folosește comparatorul de prețuri al ANRE

Puteți accesa comparatorul pe siteul ANRE.

Într-o primă etapă, va trebui să alegem în ce regim vrem să primim curent: serviciu universal sau concurențial (nimeni nu ne împiedicăm să selectăm serviciul universal, chiar dacă el e mult mai scump – n.red.).

Așa arată prima pagină a comparatorului ANRE. Trebuie să completăm o serie de date pentru a vedea ofertele furnizorilor

Apoi, va trebui să introducem o serie e alte informații, printre care: nivelul de tensiune (joasă tensiune, pentru consumatorii casnici – n.red), consumul lunar aproximativ (putem face o medie din facturile precedente – n.red.) și data de la care vrem să fie încheiat contractul.

De asemenea, ni se cere să indicăm dacă ne dorim un preț diferit pentru curent în funcție de ora la care îl consumăm. În mod normal, pentru un apartament în care locuim zilnic nu e nevoie de așa ceva.

Dar – potrivit expertului în energie Dumitru Chisaliță – pentru o casă încălzită cu pompe de căldură, spre exemplu (care pot fi folosite mai mult noaptea, când curentul e mai ieftin) merită să luăm în calcul un tarif diferențiat pe ore.

După ce am completat toate aceste informații, comparatorul ne va afișa un număr de oferte. Prețurile afișate sunt orientative. Așa că pentru a ști exact ce ne oferă fiecare furnizor, trebuie să-i dăm fiecăruia un telefon, fie să-i scriem un email.

Problema este că numărul de oferte afișate este foarte mare. Pe 18 decembrie, când i-am cerut sfatul președintelui Asociaței Energia Inteligentă, erau 103 oferte. Niciuna dintre ele nu era în regim de serviciu unviersal, ci toate erau în regim concurențial.

Până astăzi au apărut și 6 oferte pentru serviciul universal. Iar pentru regimul concurențial mai sunt active 81 de oferte. Pe care să le alegem și cum?

”Din practica mea de expert și consultant în domeniul energiei, optim este să alegem 5 furnizori și să le analizăm ofertele de preț și clauzele contractuale oferite”, a precizat Dumitru Chisăliță pentru SpotMedia.ro.

Potrivit lui Dumitru Chisăliță, putem să începem selecția în funcție de procentul de energie verde al ofertei și să selectăm câțiva furnizori în funcție de acest aspect.

Apoi, prețul pe care ni-l oferă furnizorii e important. Pentru a afla detalii despre acest preț, odată deschis comparatorul, accesăm a 5-a coloană numită ”Vezi detalii”.

În acel meniu vom descoperi mai multe detalii despre prețul pe care ni-l oferă fiecare furnizor.

Dar – după cum atrage atenția expertul consultat de SpotMedia.ro – în unele cazuri prețurile din comparator sunt orientative. Unele facturi mai pot conține, să spunem, anumite tarife zilnice (numite abonament – n.red.) care să majoreze consistent valoare facturii.

Analiza corecta a ofertelor de pe Comparatorul de pret ANRE…

Posted by Asociatia Energia Inteligenta on Tuesday, December 29, 2020

Important este să-l întrebăm pe furnizor tot ce ne interesează. Ideal ar fi să-i scriem un email și apoi să sunăm până ne asigurăm că l-a primit.

Nu e cazul să ne descurajăm dacă un furnizor răspunde greu la telefon sau la email. La urma urmei, e perioada sărbătorilor de iarnă, iar numărul clienților care cer oferte e destul de mare!

Și abia când avem garanția că una dinte oferte ne convine, putem completăm documentele solicitate de furnizor pentru semnarea contractului de furnizare de curent.

De regulă, documentele pe care ni le cere furnizorul sunt:

  • o cerere de încheiere a unui contract și o notificare de schimbare a furnizorului (tipizate pe care ar trebui să le găsim pe siteul furnizorului sau să ni le trimită el prin email)
  • o copie a actului de identitate
  • o copie a actului de proprietate a locuinței pentru care cerem contract de furnizare

Potrivit legii, de la momentul în care trimitem documentele semnate, poate dura 21 de zile ca schimbarea de furnizor să aibă loc.

Din păcate, din cauză că și această liberalizare a fost făcută în pripă, într-o primă etapă nu vom putea negocia cu furnizorii prețul kilowatului. Momentan ne vom mulțumit să alegem oferta cea mai avantajoasă. Și abia apoi vom ajunge și la negociere.

Mai multe puteți afla din interviu acordat de președintele Asociației Energia Inteligentă, Dumitru Chisaliță, pentru SpotMedia.ro:

Interviu acordat SpotMedia.ro de președintele Asociației Energia Inteligentă, Dumitru Chisăliță, pe 18 decembrie 2020

Atât ministrul Energiei, Virgil Popescu, cât și vicepreședintele ANRE, Zoltan Nagy Bege, le-au recomandat românilor să încheie contracte în regim concurențial la curent, pentru că prețurile sunt mai mici.

Evident, în loc de astfel de recomandări făcute în al 12-lea ceas, mult mai utile le-ar fi fost românilor campanii de informare organizate din timp atât de ANRE, cât și de Ministerul Energiei. În acest fel, oamenii ar fi avut vreme să afle cum funcționează sectorul energetic și cum se alege o ofertă avantajoasă. Din păcate, astfel de campanii nu s-au realizat.

În cazul în care încercați să semnați un nou contract de furnizare de curent și aveți întrebări sau întâmpinați probleme pe care nu știți cum să le soluționați, nu ezitați să ne scrieți și să ne cereți informații, la cititor@spotmedia.ro.

Cu ajutorul Asociației Energia Inteligentă, vă vom răspunde în cel mai scurt timp posibil.

În zilele următoare, vom reveni cu un material cu răspunsuri la cele mai frecvente întrebări primite până acum.

Citește și:

Preț corect la energia electrică. De la 1 ianuarie, furnizorul face prețul curentului. Cum să nu plătim mai mult decât face

Preț corect la energie electrică (II) Cât curent consumăm și cât plătim. Învață să-ți citești corect factura, în doar câțiva pași simpli!