Copiii nu ar trebui să aibă voie să folosească smartphone-uri până la 13 ani și ar trebui să li se interzică accesul la rețelele sociale precum TikTok, Instagram și Snapchat până la 18 ani, potrivit unui raport al experților comandat de Emmanuel Macron.
Președintele francez le-a cerut oamenilor de știință să vină cu sugestii de utilizare a device-urilor de către copii, pentru ca Franța să ia măsuri pentru limitarea expunerii minorilor la gadget-uri.
Nu se ştie ce va face acum guvernul francez, după publicarea raportului, dar Macron spunea în ianuarie: „Ar putea exista interdicții, ar putea exista restricții”.
Raportul experţilor citat de The Guardian este drastic şi spune că copiii trebuie protejați de „strategia de atragere a atenției, bazată pe profit, a industriei tehnologice, care foloseşte toate formele de bias cognitiv pentru a ţine copiii captivi pe ecrane, pentru a-i controla și a-i monetiza”.
Copiii devin „mărfuri” pe această nouă piață tehnologică.
„Vrem ca [cei din industrie] să știe că am văzut ce fac și nu îi vom lăsa să scape cu asta”, adaugă raportul citat.
Un studiu de trei luni realizat de oameni de știință și experți conduşi de un neurolog, Servane Mouton, dar și Amine Benyamina, șefa serviciului de psihiatrie și dependențe de la spitalul Paul-Brousse, arată că copiii sub trei ani nu ar trebui să fie expuși deloc la ecrane - inclusiv la televizor - și niciun copil nu ar trebui să aibă un telefon înainte de 11 ani.
Orice telefon dat unui copil între 11 și 13 ani ar trebui să nu aibă acces la Internet.
Raportul adaugă că un tânăr de 15 ani ar trebui lăsat să acceseze doar rețele sociale „etice”, cum ar fi Mastodon.
Rețelele sociale convenționale, care funcţionează bazat pe profit, cum ar fi TikTok, Instagram sau Snapchat, nu ar trebui să fie disponibile adolescenților până când aceștia împlinesc 18 ani.
Adolescenții ar trebui, de asemenea, să fie educaţi cu privire datele științifice care arată nevoia de a dormi suficient.
Raportul a făcut recomandări la fel de stricte pentru copiii foarte mici, spunând că telefoanele mobile și ecranele de orice fel ar trebui limitate cât mai mult posibil în secțiile de maternitate pentru a ajuta părinții să relaționeze cu bebelușii lor.
Pentru copiii până la șase ani, accesul la ecranele de orice tip ar trebui să fie „foarte limitat”, folosit doar pentru conținut educațional, sub supravegherea unui adult.
Ecranele ar trebui complet interzise în grădinițe, pentru copiii sub șase ani.
În școlile primare, copiilor nu ar trebui să li se ofere tablete individuale sau dispozitive digitale pe care să lucreze decât dacă sunt absolut necesare din cauza unei dizabilităţi.
Raportul a sugerat, de asemenea, interzicerea jucăriilor conectate la Net, cu excepția celor folosite ca suport audio pentru povestiri.
„Înainte de vârsta de șase ani, niciun copil nu are nevoie de un ecran pentru a se dezvolta. De fapt, device-urile cu ecran le pot opri dezvoltarea corectă la această vârstă”, spune neurologul Mouton.
Oamenii de știință nu au vrut să mustre părinții, care ei înșiși sunt „victimele unei industrii tehnologice puternice”.
Părinții ar trebui, în schimb, să fie ajutați să evite ceea ce experţii numesc „tehno-ferențele” - este vorba despre momentele când părinții își verifică în mod constant propriile telefoane şi care interferează cu capacitatea lor de a se concentra pe a vorbi, a lua masa sau a se juca cu copiii lor.
Acest comportament afectează dezvoltarea emoțională a tinerilor, se arată în raport.
Oamenii de știință subliniază că părinții nu sunt de vină. Societatea în ansamblu ar trebui să facă mai mult, cum ar fi să permită adulților să se deconecteze în mod corespunzător de la serviciu în afara orelor de program, să limiteze ecranele în locuri publice, să apară restaurante și cafenele fără ecrane.
Părinților li se sugerează să își pună telefoanele într-o cutie când ajung acasă de la serviciu.
Oamenii de știință adaugă că softurile de „control parental” nu ar trebui văzute ca un mijloc suficient de protejare a copiilor.
„Tehnologia este și va rămâne un instrument fantastic, dar trebuie să acționeze în serviciul oamenilor, nu pentru ca oamenii să fie reduși la a servi un produs”, este de părere medicul Benyamina.
Ecranele au efecte negative asupra copiilor „în ceea ce privește vederea, metabolismul... inteligența, concentrarea și procesele cognitive”, adaugă el.
Dependența de ecrane nu este de produsul în sine, ci de conținut: „Algoritmii care activează și stimulează sistemul plăcerii sunt construiţi pentru a evita pierderea interesului pentru conținut şi au un tip de dinamică ce provoacă dependență.”
Oamenii ar trebui să fie vigilenți pe rețelele de socializare dacă au observat că conținutul îi ţine captivi. „Dacă ai decis că vrei să te uiți la unul sau două videoclipuri și ai ajuns să stai pe o aplicaţie toată seara, trebuie să-ţi pui nişte întrebări.”