Peste 66.000 de euro din bani publici a cheltuit Compania Națională de Investiții (CNI) pentru a-și parfuma – cu uleiuri esențiale – sediul central, situat la câteva minute de mers pe jos de Piața Romană.
La solicitarea spotmedia.ro, conducerea instituției a transmis că aceste costuri sunt unele optimizate și că – dacă și-ar fi cumpărat dispozitivele de parfumare, în loc să le închirieze – ar fi cheltuit chiar mai mult.
CNI ne-a transmis că ar vrea să cumpere, în continuare, aceste servicii de parfumare, pe care le folosește deja de 3 ani și la care apelează mai cluburi exclusiviste din Capitală, dar și Primăria Sectorului 5.
CNI funcționează în subordinea Ministerului Dezvoltării. Există ca să implementeze, în numele statului român, proiecte de investiții. Coordonează aceste investiții, din faza de documentație, până la licitații și monitorizarea execuției și recepția finală a lucrărilor.
Compania este, practic, „brațul executiv” al statului român pentru investițiile publice: gestionează, în mod centralizat, construcția și modernizarea unor obiective de infrastructură de interes public din toată țara.
Aceasta este și instituția care a înregistrat, în ultimii 4 ani, cele mai mari cheltuieli cu „servicii de ambientare și odorizare”, cumpărate prin încredințare directă.
A început să își cumpere astfel de servicii în anul 2022.
Într-o primă etapă, a dat - prin încredințare directă - 2 contracte, în baza cărora a primit 30 de aparate de parfumare. Detalii, aici: ACHIZIȚIE - 1 și ACHIZIȚIE - 2.
Dintre ele, 2 - numite ART SCENT 43” - erau ecrane diagonală de 43 inch pe care pot rula diverse mesaje și care au și difuzor de parfum inclus. Celelalte erau model ART SCENT 300, care pot parfuma spații de mărime medie: birouri, holuri și săli de ședințe.
Pe lângă aparate, CNI a primit și uleiuri esențiale și mentenanță.
Cheltuiala totală, pe an: 63.900 lei (12.926 euro).
Mai multă parfumare din bani publici, an de an
La solicitarea spotmedia.ro, CNI a transmis că toate dispozitivele de parfumare pe care le-a închiriat sunt instalate în sediul său de pe Strada Povernei 1-3, în Sectorul 1. Acolo are de odorizat 50 de spații și 16 grupuri sanitare.
„Începând cu anul 2022, serviciile au fost implementate experimental, pe o suprafață redusă. Ulterior, aria de implementare a fost extinsă treptat, până la acoperirea integrală a spațiilor instituției”, a transmis CNI pentru spotmedia.ro.
Mai exact, în anul 2023, a crescut cu 10 numărul de aparate de parfumat închiriate, de la 30 (câte au fost în 2022) la 40.
Astfel, CNI utiliza:
- 2 panouri Art Scent 43 inchi
- 30 de dispozitive de parfumat Art 300
- 5 dispozitive de parfumat Art 50 (pentru spații mai mici)
Cheltuiala totală cu serviciile de parfumare, în 2023: 83.600 lei (16.955 euro).
Toate detaliile, aici: ACHIZIȚIE -3, ACHIZIȚIE - 4 și ACHIZIȚIE - 5.
Încă o creștere de cheltuieli
În anul 2024, cheltuielile CNI cu serviciile de parfumare au crescut din nou. Mai exact au fost cu 9,1% mai mari, în comparație cu 2023. Și au ajuns la 91.200 lei (18.351 euro).
Detaliile, aici: ACHIZIȚIE - 6, ACHIZIȚIE - 7 și ACHIZIȚIE - 8.
Iar în 2025, cheltuielile instituției cu serviciile de parfumare s-au menținut la 91.200 lei (18.338 euro, după noile evoluții ale cursului de schimb).
Detalii despre această achiziție recentă de servicii, aici: ACHIZIȚIE - 9.
Per total, în 4 ani, CNI a cheltuit, din bani publici, pentru a-și parfuma sediul, 329.900 lei (66.600 euro).
Cine vinde serviciile de parfumare
Societatea care livrează serviciile de „ambientare și odorizare” - adică de parfumare a spațiilor interioare - se numește MCM Creative Complex SRL. Este deținută de Cosmin Dragoș Boncea, potrivit portalului cu informații de business listăfirme.ro.
L-am sunat pe antreprenor în luna septembrie 2025 și l-am rugat să ne explice cum a ajuns să livreze servicii de parfumare de aproape 50.000 de euro către Primăria Sectorului 5. Întreaga poveste, aici.
La acel moment, Boncea a declarat pentru spotmedia.ro că nu primește încredințări directe pentru că ar cunoaște pe cineva prin instituții. Și că instituțiile publice nu se numără printre cei mai mari clienți ai firmei sale.
Într-adevăr, printre testimonialele de pe site-ul furnizorului de servicii și articole de parfumare se numără Stejarii Contry Club al familiei Țiriac, Pescariu Sport & Spa a fostului jucător de tenis Dinu Pescariu, Wellness Club by Greenfield și alte locuri exclusiviste.
Întrebarea este: de ce ar fi justificată, într-o instituție, contractarea din bani publici a unor servicii de parfumare utilizate în cluburi de lux?
Justificarea risipei banului public: „Nevoia unui mediu de lucru modern, agreabil. Nu mai sunt mirosuri neplăcute”
Am întrebat CNI de ce consideră că e justificată o astfel de cheltuială cu servicii de parfumare a spațiilor de lucru.
Iată răspunsul instituției.
„Principalul obiectiv a fost asigurarea unui mediu de lucru modern, agreabil și adaptat nevoilor instituției, atât pentru angajați, cât și pentru vizitatori.
Spațiul de birouri al instituției a fost, inițial, de tip open space, iar ulterior a fost recompartimentat pentru a răspunde nevoilor operaționale.
În urma acestei recompartimentări, accesul în anumite birouri se face printr-un hol comun cu grupul sanitar, ceea ce a generat disconfort olfactiv.
Serviciile de ambientare au fost introduse tocmai pentru a remedia această situație și pentru a îmbunătăți calitatea mediului interior”, a transmis CNI, la solicitarea spotmedia.ro.
Cu privire la costurile acestor servicii de parfumare, CNI spune că sunt „optimizate”. Puteau fi și mai mari.
„Soluția aleasă a permis optimizarea costurilor. Dispozitivele de odorizare sunt puse la dispoziție în regim de custodie, fără a fi necesară achiziția acestora. În condițiile în care instituția ar fi gestionat serviciul în regie proprie, costurile totale ar fi fost mai ridicate, întrucât achiziția aparatelor ar fi presupus o investiție inițială semnificativă, iar costul lunar al consumabilelor este comparabil cu cel al chiriei lunare percepute de furnizor”, ne-a mai transmis CNI.
Cheltuială „cu folos” pentru cetățeni: a crescut confortul olfactiv în instituție
Am mai întrebat compania și dacă a făcut vreo evaluare oficială a eficienței acestor servicii pentru care a plătit deja zeci de mii de euro din bani publici.
„Nu au fost întocmite rapoarte sau documente interne care să evidențieze, în mod formal, beneficiile acestor servicii.
Cu toate acestea, în urma implementării soluțiilor de ambientare și odorizare, s-a constatat o îmbunătățire semnificativă a confortului olfactiv în cadrul instituției.
Salariații nu au mai sesizat mirosurile neplăcute din zona grupurilor sanitare, iar numeroși vizitatori au remarcat în mod pozitiv atmosfera generală și mirosul plăcut din spațiile administrative”, ne-a mai transmis CNI.
CNI vrea să continue parfumarea
În funcție de disponibilitatea bugetară, Compania Națională de Investiții SA va analiza oportunitatea continuării achiziției serviciilor de ambientare și odorizare.
„În condițiile în care bugetul va permite, instituția intenționează să mențină aceste servicii, având în vedere că achiziționare aparatelor și a consumabilelor în regie proprie ar implica costuri mai ridicate”, a mai transmis CNI.
În 2024, CNI SA a obținut profit de 213,3 milioane de lei. Indiferent ce decizie iau acționarii, cel mai probabil societatea va avea, în continuare, bani pentru a-și plăti serviciile de parfumare. Și va putea continua să cumpere aceste servicii, chiar dacă e o risipă de bani publici.