E al patrulea an consecutiv în care administrația Sectorului 5 își cumpără, de la același furnizor, prin încredințări directe, „servicii de parfumare și ambientare” a spațiilor interioare cu uleiuri esențiale.
Suma totală cheltuită, din bani publici, pentru aceste servicii depășește 51.000 de euro, potrivit informațiilor disponibile pe platforma de achiziții publice.
În ciuda insistențelor noastre, Primăria Sectorului 5 nu a dorit să ne dea detalii cu privire aceste achiziții și la motivele pentru care le-a făcut.
Până se va hotărî să o facă, haideți să analizăm datele și să vedem cum a ajuns cea mai săracă primărie din București să cumpere „servicii de parfumare și ambientare” a interioarelor cu produse despre care furnizorul susține că se folosesc în Clubul Stejarii al familiei Țiriac și la complexul de lux Pascariu Spa, al fostului jucător de tenis Dinu Pascariu.
Ce au închiriat Primăria Sectorului 5 și o societate a Consiliului Local
În ultimii 4 ani, Primăria Sectorului 5 și o firmă deținută de Consiliul Local al Sectorului 5 au cumpărat, de la firma MCM Creative Complex SRL, servicii de parfumare cu uleiuri esențiale cu următoarele dispozitive:
- aparate ART SCENT 43” și ART SCENT 55”. Potrivit furnizorului, aceste aparate sunt ecrane cu diagonală mare pe care pot rula diverse mesaje publicitare sau de altă natură și care au și difuzor de parfum inclus. Fac față în spații mari, cum ar fi holuri de clădiri mari și săli mari de ședință
- aparate ART SCENT 300. Pot parfuma spații de mărime medie: birouri, holuri și săli de ședință de mărime
- aparate ART SCENT 50 și aparate ART 6. Pot fi utilizate pentru spații mai mici decât aparatele enumerate până acum.
Toate aceste dispozitive sunt alimentate cu uleiuri esențiale.
Achizițiile nu sunt descrise în Sicap. În sensul că nu există, în descrierea fiecărei proceduri, mențiunea clară a numărului de aparate din fiecare tip și a numărului de zile pentru care au fost închiriate.
După analiza comparativă a câtorva zeci de proceduri, Spotmedia.ro a înțeles modul de prezentare a informațiilor. Iată cum a crescut apetența administrației Sectorului 5 pentru parfumarea interioarelor.
Anul 2022: începutul timid
Pe 18 aprilie 2022, societatea Amenajare Edilitară și Salubrizare SA (deținută de Consiliul Local al Sectorului 5 și care lucrează pentru sector) și-a cumpărat „servicii de ambientare” sau „abonament la difuzoare de parfum”.
A închiriat 11 difuzoare de parfum ART 300, cu toate serviciile incluse, la prețul de 125 lei/aparat/lună. Perioada contractuală a fost de 8 luni. Suma totală achitată pentru aceste servicii de parfumare a ajuns la 11.000 de lei. Toate detalii, aici: ACHIZIȚIE - 1.
După două săptămâni, aceeași societate își închiriază, pentru 7 luni:
- 7 aparate ART SCENT 43”, cu difuzor de parfum (la 1.150 lei/lună/aparat)
- 7 aparate ART - 300 (120 lei/lună/aparat)
- 7 aparate ART - 6 (330 lei/lună/aparat).
Valoarea totală a achiziției: 11.200 de lei fără TVA. Detalii, aici: ACHIZIȚIE - 2.
În perioada dintre cele două achiziții - adică pe 29 aprilie 2022 - Primăria Sectorului 5 și-a închiriat și ea un panou publicitar ART SCENT 43" și difuzor de parfum inclus. A plătit pentru el, vreme de 8 luni, câte 1.220 lei/lună, ceea ce înseamnă o cheltuială totală de 9.760 de lei. Toate detalii, aici: ACHIZIȚIE - 3.
Apoi, primăria și-a mai cumpărat și 20 de sticluțe cu parfum de rezervă. A plătit pe el, per total, 3.400 de lei. Detalii, aici: ACHIZIȚIE -4.
Cheltuiala totală cu parfumarea cu uleiuri esențiale, la administrația Sectorului 5, în anul 2022, a fost de 35.360 lei (circa 7.130 euro, la cursul leu/euro de atunci).
Nu era, încă, un an al exceselor. Abia în anii următori cheltuiala avea să crească.
Anul 2023: cheltuielile explodează
În aprilie 2023, Salubrizare Sector 5 SA închiriază prin încredințare directă, pentru 8 luni, 8 panouri publicitare ART-SCENT 55” (deci cu diagonală mai mare decât în anul precedent - n.red.), 8 difuzoare de parfum ART 300 și alte 8 difuzoare ART 6.
Prețul plătit: 13.720 de lei. Toate detaliile, aici: ACHIZIȚIE - 5.
5 zile mai târziu, Primăria Sectorului 5 își închiriază, tot pentru 8 luni:
- încă 20 de dispersoare de parfum ART-50, la prețul de 190 lei/lună. Cheltuiala totală: 30.400 de lei. Toate detaliile, aici: ACHIZIȚIE - 6.
- încă un ecran publicitar ART-SCENT 55”, la prețul de 1.350 lei/lună. Cheltuiala totală: 10.800 de lei. Toate detaliile, aici: ACHIZIȚIE-7.
Cheltuiala totală a administrației Sectorului 5 cu parfumarea a ajuns astfel, în 2023, la 54.920 lei (circa 11.100 de euro, la cursul de atunci).
Această cheltuială este cu peste 55% mai mare decât în anul precedent.
Anul 2024: trendul continuă
Pe 1 aprilie 2024, Primăria Sectorului 5 își închiriază, pentru 9 luni:
- 3 aparate ART SCENT cu diagonala de 55 de inchi, la prețul de 1.350 lei/lună/aparat
- 25 de aparate de parfumat ART - 50, la prețul de 190 lei/lună/aparat
Cheltuiala totală: 79.200 de lei. Toate detaliile, aici: ACHIZIȚIE - 8.
Trei săptămâni mai târziu, pe 19 aprilie, Salubrizare Sector 5 SA și-a închiriat pentru 8 luni:
- un aparat ART SCENT 43”, la prețul de 1.220 lei/lună
- câte un aparat ART - 6 și ART - 300, ambele pentru spații mici, la prețul de 370 lei/lună/aparat, respectiv 125 lei/lună aparat.
Cheltuiala totală: 13.720 lei/lună. Toate detaliile, aici: ACHIZIȚIE - 9.
Per total, deci, cheltuiala administrației Sectorului 5 cu parfumarea cu uleiuri esențiale a ajuns, în 2024, la 92.920 (circa 18.700 euro, la cursul leu/euro de la data atribuirii directe).
Cheltuiala administrației Sectorului 5 cu parfumarea a fost în 2024 cu peste 69% mai mare decât în 2023 și cu peste 162% mai mare decât în 2022.
Anul 2025: nu s-a zgârcit primăria, nici în perioadă de austeritate
Pe 30 aprilie 2025, Primăria Sectorului 5 încredințează direct o procedură pentru închirierea, pentru 8 luni, a:
- 27 de aparate tip ART - 50, la prețul de 190 lei/lună
- 3 aparate ART SCENT cu diagonala de 43 de inchi, la prețul de 1.350 lei/lună.
Cheltuiala totală: 73.440 lei (echivalentul a aproape 15.000 de euro). Toate detaliile, aici: ACHIZIȚIE - 10.
Dacă tragem linie, cheltuiala administrației Sectorului 5 cu parfumarea, în perioada 2022 - 2025, ajunge la puțin peste 250.000 lei, echivalentul a peste 51.000 de euro (ținând cont de cursul de schimb leu/euro, din luna în care s-au făcut încredințările directe, în fiecare an).
Furnizorul parfumurilor: „Au 20 de aparate, cred. Nu sunt printre clienții noștri mari!”
Firma MCM Creative Complex SRL - furnizoarea de servicii de parfumare a administrației Sectorului 5 - este deținută de Cosmin Dragoș Boncea.
L-am sunat pe antreprenor, ca să înțelegem mai multe despre serviciile pe care le furnizează și despre modul în care și-a câștigat clienți în zona publică.
Despre Primăria Sectorului 5, Boncea ne-a spus că nu e un client mare, ci unul care are doar circa 20 de aparate închiriate.
Aceasta a confirmat că odorizantele pe care le furnizează sunt pentru spații de birouri, dar și pentru „toaletele și spații publice comune”.
L-am întrebat pe patronul firmei și care e diferența între produsele pe care le vinde și, să spunem, un tub de Glade sau alt odorizant, care costă 20-30 de lei.
Cosmin Dragoș Boncea a replicat că nu există nicio legătură între produsele sale și odorizantele de tip Glade, în ceea ce privește calitatea, în condițiile în care produsele MCM Creative Complex SRL folosesc doar uleiuri esențiale de calitate.
L-am întrebat pe Boncea și de ce crede că Primăria Sectorilui 5 închiriază de la el servicii de parfumare și nu cumpără dispozitivele, pe care să le aibă mai multă vreme și doar să le realimenteze cu uleiuri esențiale.
„Serviciile sunt cele mai importante. Noi instalăm echipamentele, noi le alimentăm, le facem mentenanța ... sunt mai multe operațiuni pe care le facem”, a declarat Boncea pentru Spotmedia.ro.
Pe aromart.ro - site-ul furnizorului de dispozitive și servicii de parfumare - am găsit mai multe testimoniale ale clienților mulțumiți de produsele și serviciile de parfumare ale firmei.
Printre clienții mulțumiți: Stejarii Country Club al familiei Țiriac, Pascariu Sport and Spa fondat de fostul jucător de tenis Dinu Pescariu și Wellness Club by Greenfield (parte a cartierului omonim).
E un indiciu că serviciile de parfumare ambientală oferite de firma MCM Creative Complex SRL sunt, într-adevăr, unele de calitate. Altfel nu le-ar alege atât de mulți furnizori de servicii de exclusiviste?
Întrebarea este: ce caută cea mai săracă primărie din București - care le plătește funcționarilor săi cele mai mici salarii - în această horă a consumatorilor de servicii de parfumare ambientală de lux?
Primăria Sectorului 5: „Știți, avem o procedură...”
L-am sunat pe Vlad Piedone, primarul Sectorului 5, ca să-l întrebăm de ce cumpără aceste servicii de parfumare și unde amplasează difuzoarele. Am ajuns doar până la căsuța vocală.
Administratorul public al Sectorului 5, Iulian Cârlogea, nu ne-a răspuns nici la telefon și nici la întrebările trimise pe WhatsApp.
Ne-a răspuns, însă, purtătorul de cuvânt al Primăriei Sectorului 5, Octavian Ceti:
„Am văzut întrebările dvs. Vă rog să solicitați informațiile în scris - așa cum ați mai făcut-o, pe adresa de email pentru presă a instituției. Dacă nu o aveți, v-o trimit eu”, a spus Ceti.
I-am amintit purtătorului de cuvânt că la solicitarea precedentă Primăria Sectorului 5 a răspuns după mai mult de 2 luni și doar după insistențele reporterului Spotmedia.ro. Asta deși termenul legal de soluționare a unei solicitări este de cel mult 30 de zile.
Ceti a admis întârzierea, a spus că „da, asta e”, dar a refuzat să dea orice alte detalii cu privire la locurile în care sunt instalate difuzoarele de parfum ambiental și motivele pentru care au fost achiziționate aceste servicii.
Spotmedia.ro a solicitat și în scris informațiile. Și vom reveni, în cazul în care Primăria Sectorului 5 ne va furniza informații relevante.
Ce instituții mai cumpără servicii de parfumare de lux
Administrația Sectorului 5 nu este cel mai mare client din zona publică al MCM Creative Complex SRL.
Cei mai mulți bani, pentru astfel de servicii de parfumare, i-a dat acestei firme, prin încredințare directă, în perioada 2021 - 2025, Compania Națională de Investiții (CNI), potrivit informațiilor din Sicap.
Este vorba despre 9 încredințări directe în valoare totală de peste 320.000 de lei.
Și Sala Polivalentă din București a cumpărat servicii de parfumate de la MCM Creative Complex SRL, prin încredințare directă: 4 proceduri în valoare de peste 71.200 lei.
În acest context, l-am întrebat pe Cosmin Dragoș Boncea cum a devenit furnizor al acestor instituții publice. De ce doar al acestora și nu al altora? Cumva cunoaște pe cineva la aceste instituții și selecția s-a făcut în baza unor relații?
„Nu. Ei ne contactează. De obicei, majoritatea clienților ne contactează la sediu. Ne contactează că vor anumite servicii, pe care noi le punem la dispoziție. Nu cunoaștem noi vreo persoană.
Avem clienți din rândurile instituțiilor. Dar nu au volume mari. Avem clienți mult mai mari, care nu sunt instituții publice”, a mai declarat Cosmin Dragoș Boncea pentru Spotmedia.ro.
Spotmedia.ro a trimis întrebări și la CNI despre modul în care și-a cuantificat necesarul de parfumare ambientală și care este oportunitatea cheltuirii banilor publici pe astfel de servicii. Revenim cu detalii.