De ce sunt atât de murdare vagoanele de metrou de pe magistrala M4 și ce face Metrorex pentru a rezolva problema

De ce sunt atât de murdare vagoanele de metrou de pe magistrala M4 și ce face Metrorex pentru a rezolva problema

Dintre toate trenurile de metrou din București, cele care circulă pe Magistrala M4 sunt, de departe, cele mai murdare. Măzgălite cu markerul la interior și aproape acoperite cu graffiti la exterior, vagoanele care circulă între Gara de Nord și Străulești arată de parcă ar fi recuperate de la un cimitir feroviar.

Iată cum explică Metrorex SA această situație și de ce nu reușește să curețe garniturile de pe aceast traseu din nordul orașului.

Metrorex SA are, la acest moment, 3 tipuri de vagoane de metrou. Cele mai moderne sunt produse de spaniolii de la CAF și circulă pe Magistrala 2, dintre Pipera și Berceni.

Cele mai multe vagoane din parcul Metrorex sunt produse de canadienii de la Bombardier. Aceste vagoane sunt de bază pe cele mai multe trasee (cu excepția M2 Pipera - Berceni și M4 Gara de Nord 2 - Străulești).

Și, în cele din urmă, pe Magistrala M4, dintre Gara de Nord 2 și Străulești, circulă vagoane IVA, construite la Arad până la începutul anilor 1990. La nevoie, câteva astfel de vagoane mai sunt introduse și pe M3.

La interior, aceste vagoane produse în România sunt mâzgălite peste tot cu marker și cu spray, începând de pe podele și pereți și terminând cu băncile pe care se așază călătorii.

8
Foto: Spotmedia.ro

La exterior, cele mai multe vagoane sunt acoperite cu graffiti. Inclusiv geamurile au fost vopsite. Și cum vagoanele sunt vechi, fără avertizare sonoră și fără afișaj electronic, călătorilor le-ar putea fi dificil să afle în ce stație oprește metroul, la un moment dat.

6
Foto: Spotmedia.ro

Situația nu e nouă, așa că am întrebat Metrorex SA de ce sunt în permanență atât de murdare aceste trenuri. Și de ce doar aceste garnituri vechi sunt acoperite cu graffiti, nu și cele noi, produse de spanioli și canadieni.

ADVERTISING

Ne-am întrebat dacă nu cumva chiar Metrorex le spune celor care fac graffiti să mai dea culoare unor garnituri uzate. Și, nu în ultimul rând, am vrut să știm de ce nu se curăță aceste trenuri și rămân, în permanență, murdare.

Societatea de metrou ne-a transmis că are 15 garnituri IVA, dintre care 6 circulă în mod curent pe M4. Se mai introduc 1-2 garnituri și pe M3, atunci când trenurile Bomdardier alocate respectivului traseu nu sunt suficiente. De regulă, Metrorex încearcă să aibă și trenuri în rezervă, cu care să le poată înlocui pe cele care s-ar putea defecta, în timp ce sunt pe traseu.

În funcție de cum circulă pe M4, noaptea, vagoanele IVA sunt duse la depourile Ciurel, Militari sau Străulești (care e modern, inaugurat în 2018).

Oare în depouri, pe timpul nopții, se mâzgălesc garniturile de metrou? Metrorex susține că „majoritatea trenurilor de tip IVA au fost vandalizate înainte de introducerea pazei în stații și depouri”. Dar acum societatea spune că a reintrodus pază.

3
Foto: Spotmedia.ro

În parte, Metrorex are dreptate. Într-adevăr, garniturile au fost mâzgălite prima oară în urmă cu foarte mulți ani. Dar acum desenele care acoperă vagoanele se schimbă des. Și nimeni n-ar avea timp să acopere o suprafață atât de mare în timp ce trenul e pe traseu. Așa că, de fapt - indiferent ce ar spune Metrorex - aceia care fac graffiti pe metrouri tot în depozite lucrează cu spray-urile.

ADVERTISING

Așa ceva nu se întâmplă de ieri, de azi. Digi24 a difuzat încă din 2012 un reportaj cu cei care fac graffiti pe metrouri. Unul dintre ei, supranumit Mser, face graffiti și pe trenurile și gardurile din Gara de Nord, pe tramvaiele STB și pe diverse clădiri din oraș. A făcut același lucru și în orașe din străinătate, așa că se bucură de recunoaștere la nivel internațional.

Pe profilul de instagram al lui Mser sunt tot felul de fotografii cu graffiti. Inclusiv cu unele făcute la metrou, începând din anul 2010. E suficient să vizitați și profilurile de instagram ale unora dintre cei care îl urmăresc pe Mser pe rețeaua socială și veți descoperi că mai mulți postează fotografii de la acțiuni de acoperire cu graffiti a trenurilor de metrou din București.

7
Foto: Spotmedia.ro

De altfel, încă din 2012, realizatorii de graffiti au pătruns în subteran alături de reporterii Digi24 și le-au povestit că paznicii Metrorex SA dormeau într-un tren din apropiere. La acel moment, intrușii în depou spuneau că vor încerca să nu vopsească geamurile garniturilor, astfel încât paznicii care dormeau să nu aibă probleme cu șefii, în dimineața următoare.

ADVERTISING

Directorul Metrorex SA de la acea vreme, Gheorghe Udriște, susținea că vagoanele IVA urmează să iasă din funcțiune. Așa că societatea nu se mai concentra pe curățarea lor, ci pe paza garniturilor noi, care să nu poată fi vandalizate.

Astăzi - adică după 10 ani de la acele declarații ale lui Udriște - situația este aceeași. Doar că acum nimeni nu mai speră că Metrorex va avea în curând destule trenuri noi încât să își permită să scoată de pe traseu garniturile IVA.

IVA-pictat-1

Metrorex susține acum că face, totuși, eforturi ca să îi oprească pe cei care acoperă trenurile cu graffiti.

„Metrorex depune eforturi pentru ca acest fenomen să nu se mai desfășoare în spațiile și trenurile sale și, de aceea, apelează constant la sprijinul firmei de pază și a Poliției Metrou, singura autoritate abilitată să ia măsuri, în acest sens.

Așadar, în repetate rânduri, agenții de pază au solicitat intervenția Poliției Metrou, iar în urma acestor acțiuni au fost identificate mai multe persoane care au fost reținute și anchetate pentru vandalism”, a transmis Metrorex la solicitarea SpotMedia.ro.

Din păcate, odată acoperite cu graffiti, trenurile nu prea se mai pot curăța.

„Menționăm că nu există un cost separat pentru curățenia anumitor garnituri (cum ar fi cele IVA, mai murdare decât celelalte - n.red.).

Toate trenurile de metrou trec prin aceleași procedee de curățenie: după retragerea lor din circulație se efectuează mentenanţa preventivă şi salubrizarea curentă a vagoanelor și la un interval de timp de 30 ± 10 zile (conform prevederilor legale în vigoare) se efectuează salubrizare radicală pe baza unor programări.

În situaţia ȋn care un tren a fost vopsit cu graffiti, acesta este retras din circulaţia cu călători şi se procedează la curăţarea lui.

Soluţiile de curăţare utilizate sunt specifice acestui gen de operaţii. Trebuie anume să nu fie agresive şi să nu deterioreze suprafaţa pe care sunt aplicate (pereţii şi interiorul vagonului de tren, parbrizul, precum şi alte suprafeţe). De fiecare dată, se insistă pe curățarea geamurilor, pentru a nu fi obstrucționată vizibilitatea călătorilor la intrarea trenurilor în stații.

În cazul trenurilor IVA, anumite suprafețe ale acestora sunt aproape imposibil de curățat, deoarece ar fi afectată vopseaua, fapt care ar necesita revopsirea întregului vagon și ar conduce la costuri foarte mari și imobilizarea de durată a acestor trenuri”, a precizat Metrorex SA, la solicitarea SpotMedia.ro.

interior
Foto: Spotmedia.ro

Cu alte cuvinte, până când Metrorex SA va avea bani de trenuri noi, călătorii care iau metroul pe M4 vor fi nevoiți să circule în aceleași condiții de mizerie.

Nu știm foarte clar ce se va întâmpla după ce Metrorex va găsi bani de trenuri noi. Oare cei care fac graffiti se vor reorienta? Sau vor începe să mâzgălească și noile garnituri?

Anterior, cu sprijinul Asociației Metrou Ușor, SpotMedia.ro v-a arătat cum reușesc alte capitale - cum ar fi Praga și Budapesta - să conserve garniturile vechi de metrou și să le țină pe șine, oferindu-le călătorilor experiența unei călătorii retro.

Din păcate, Metrorex nu reușește, la acest moment, să urmeze exemplele societăților de metrou din celelalte capitale și să le ofere bucureștenilor condiții similare de călătorie. Rămâne să vedem dacă, în perioada următoare, se va schimba ceva în bine.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇