Cum au ajuns mii de bucureșteni să circule în vagoane mizerabile de metrou, pe o magistrală care duce până în Centrul Capitalei

Cum au ajuns mii de bucureșteni să circule în vagoane mizerabile de metrou, pe o magistrală care duce până în Centrul Capitalei
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Metrorex a început să bage trenuri vechi și murdare și pe liniile pe care – până nu demult – circulau garnituri de generație nouă, relativ curate. Așa că mii de bucureșteni călătoresc în condiții mai proaste, deși plătesc la fel de mult pentru bilet.

Până zilele trecute, pe Magistrala 3 (intre stațiile Preciziei și Anghel Saligny) circulau trenuri de fabricație suedeză, model Bombardier.

Marți dimineață, însă, dinspre Anghel Salingny spre Unirii am venit cu un tren vechi și murdar.

Din înțelegerea noastră – judecând după arhitectura vagoanelor – trenul respectiv se număra printre cele fabricate înainte de 1989 de fosta Întreprindere Vagoane Arad (IVA, care între timp s-a transformat în Astra Vagoane – n.red.).

Problema nu era, însă, vechimea vagonului, ci starea în care se afla.

metrou-plin-de-graffiti-la-exterior-
Metrou plin de graffiti, pe Magistrala 3. Foto: Gabriel Kolbay

Pereții erau pătați (posibil de la umezeala acumulată în interior) și plini de graffiti.

ADVERTISING

Vopseaua de pe bara verticală se exfolia. În plus, lămpile erau murdare, iar geamurile vagonului, soioase.

metrou-murdar-3-
Bară exfoliată în metrou, pe Magistrala 3. Foto: Gabriel Kolbay

Potrivit Asociației Metrou Ușor, cu astfel de trenuri fabricate de fosta IVA se circulă și pe Magistrala 4 (dintre Gara de Nord și Străulești). Ba, unele dintre garniturile folosite pe acea magistrală sunt chiar mult mai murdare decât cea cu care am circulat pe Magistrala 3.

Metrou-murdar-M4
Imagini din trenul murdar care circulă pe M4. Foto: Metrou Ușor

Întrebarea este: de ce, în loc să fie scoase din uz, aceste trenuri vechi de mai bine de 3 decenii apar pe tot mai multe linii de metrou din București?

Ei bine, cel mai probabil, Metrorex nu le-ar folosi dacă ar avea suficiente trenuri mai noi și în stare mai bună. Dar nu are.

Societatea a inaugurat pe 15 septembrie Magistrala 5, care leagă centrul orașului de Drumul Taberei, fără să fi apucat să cumpere și trenuri noi pentru acest traseu cu 10 stații.

ADVERTISING

Așa că a retras câteva dintre cele în stare bună pe care le avea deja și le folosește acum pentru Magistrala M5, spre Drumul Taberei. Societatea și-a reorganizat, practic, parcul de trenuri. Și așa s-a ajuns ca pe unele magistrale să circule, din nou, garnituri vechi și murdare.

În 2019, în perspectiva finalizării lucrărilor pe traseul spre Drumul Taberei, Metrorex a lansat o licitație pentru cumpărarea a 13 trenuri noi. Dar procedura a fost întârziată de contestații. Și încă nu s-a finalizat.

Să fi fost trenul vechi cu care am circulat marți pe Magistrala 3 introdus în circulație doar temporar, din cauză că un altul - mai nou și mai curat - se defectase? Sau vor fi obligați bucureștenii să circule cu garnitura mizeră luni sau chiar ani întregi de acum încolo?

L-am întrebat pe directorul general al Metrorex SA, Gabriel Daniel Mocanu, de ce un astfel de tren murdar a ajuns pe Magistrala 3.

ADVERTISING

În plus, am vrut să aflăm de la directorul general interimar al Metrorex și care e strategia pe termen scurt pentru rezolvarea problemei.

Licitația pentru cumpărarea de vagoane noi nu se apropie de final. Și chiar dacă s-ar termina mâine, firmei câștigătoare tot i-ar trebui timp ca să fabrice trenurile. Așa că e posibil să mai treacă ani până vin noile garnituri la București!

Iar între timp ceva trebuie făcut, pentru că bucureșteanul nu merită să circule în vagoane mizere!

Gabriel Mocanu ne-a spus că strategia e tocmai aceea de a cumpăra trenurile noi. Și că nu Metrorex este cel care pune piedici în calea achiziției.

Alte detalii n-am mai obținut de la directorul Metrorex SA. Acesta ne-a spus că e într-o întâlnire și că alte informații va trebui să cerem în scris de la companie.

Zis și făcut! SpotMedia.ro a solicitat mai multe informații de la Metrorex. Iar dacă instituția va răspunde, vom reveni cu detalii.

Până atunci, cu sprijinul Asociației Metrou Ușor, am identificat o imagine cu modul în care arată vagoanele vechi de metrou din Praga.

vagon-din-Praga
Imagine dintr-un vagon vechi de metrou din Praga, surprinsă aproape de stația Palmovka. Foto: Asociația Metrou Ușor

Și tot cu sprijinul Metrou Ușor am găsit imagini dintr-un vagon vechi, dar bine întreținut, de la Budapesta. Cu siguranță că unii dintre bucureșteni ar prefera să circule cu un astfel de tren, pentru atmosferă. Din păcate, la noi trenurile vechi nu arată așa, ci sunt murdare și urâte.

[SOUND] Budapest Metro Sound 274 Metrovagonmash Ev3 BKV M3 Metró

De ce în alte părți societățile de transport au reușit să conserve trenurile, în interesul călătorilor, iar la București n-a fost posibil?

E o întrebare la care SpotMedia.ro va încerca să găsească răspuns. Dar între timp, mult mai important e să aflăm cum intenționează Metrorex să le asigure condiții civilizate de călătorie tuturor bucureștenilor care iau metroul. Pentru că dacă toți plătesc același preț al călătoriei, atunci cu toții merită să circule în condiții la fel de bune!

Citește și:

Cum se circulă cu Metroul Drumul Taberei: Care sunt cele mai spectaculoase stații și ce a mai rămas de făcut (Galerie Foto&Video)

După inaugurarea metroului din Drumul Taberei, Bode îl invocă pe Dumnezeu


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇