Primăria Capitalei „a uitat” despre amenda de 5.000 de lei pe care – prin intermediul Poliției Locale – a aplicat-o Sectorului 1, condus de Clotilde Armand, din cauza reducerii excesive a operațiunilor de curățenie stradală, până sub limita minimă admisă în București.
Așa se face că, la solicitarea scrisă a spotmedia.ro, la mijlocul lunii iunie, PMB a susținut că n-a avut loc niciun control cu privire la situația din Sectorul 1, chiar dacă acel control era deja finalizat și chiar se soldase cu o amendă.
După mai multe conflicte cu societatea Romprest Service SA, căreia îi este delegat serviciul public de salubritate din Sectorul 1, Clotilde Armand a agreat încheierea unor protocoale cu firma respectivă.
Prin intermediul acestor protocoale, scad sumele pe care Primăria Sectorului 1 le achită către Romprest. Dar și Romprest reduce frecvența mai multor operațiuni, cum ar fi măturatul și spălatul stradal.
Reducerea acestei frecvențe are, însă, niște limite impuse de acte normative. Spre exemplu, pentru Capitală, există Hotărârea Consiliului General al Municipiului București (HCGMB) nr. 345/2020. Aceasta prevede frecvențe minime cu care se pot face operațiunile de salubrizare în București (spre exemplu, la art. 78 se menționează că fiecare stradă din oraș trebuie măturată zilnic, cu excepția celor secundare, pe care se pot mătura o dată la 2-3 zile).
În context, spotmedia.ro a întrebat, în scris, pe data de 20 mai 2022, Primăria Municipiului București (PMB) dacă Direcția de Mediu sau vreo altă structură din subordine are „sarcina legală de a verifica dacă primăriile de sector le solicită firmelor de salubrizare contractate să desfășoare operațiunile de curățenie stradală (măturat, spălat, întreținerea curățenie etc) cu frecvența minimă prevăzută de lege”.
Instituția condusă de Nicușor Dan ne-a răspuns, pe 16 iunie 2022, cu următorul enunț:
„Primăria Municipiului București (PMB) nu are competențe privind operațiunile de curățenie stradală (...). Autorităţile locale ale sectoarelor din Municipiul București au competențe exclusive pentru activitățile de măturat, spălat stropit și întreținere căi publice”.
În același răspuns, PMB a menționat că „în baza art. 2 din H.C.G.M.B. nr. 345/2020 privind aprobarea regulamentului de organizare si funcționare a serviciului public de salubrizare în municipiul București, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute în regulament se face și de către autoritățile publice ale sectoarelor, prin direcţiile de Poliţie Locală.
De la adoptarea regulamentului de salubritate și până în prezent Direcția Generală de Poliție Locală și Control a Municipiului București (DGPLMB) nu a efectuat verificări la operatorii de salubritate cu privire strict la frecvențele minime cuprinse în programele de salubritate”.
După aproape două săptămâni, în 29 iunie, cotidianul Gândul a transmis că PMB amendase cu 5.000 de lei Sectorul 1 pentru reducerea drastică a nivelului operațiunile de curățenie stradală, raportat la nivelul din HCGMB 35/2020.
În context, spotmedia.ro a revenit cu o solicitare către PMB, pe 30 iunie 2022.
Iar de aceasta dată instituția condusă de Nicușor Dan ne-a comunicat că, de fapt, știa despre situația de la Sectorul 1. Ba chiar se desfășurase și un control în data de 31 mai 2022, despre care pur și simplu n-a dorit să ne dea informații, atunci când le-am solicitat, în răspunsul pe care ni l-a trimis pe 16 iunie.
Iată ce ne-a răspuns PMB, pe 30 iunie:
„Ca urmare a adresei Direcției Servicii Publice din cadrul Primăriei Municipiului București nr. 23494/26.05.2022, prin care ni se transmite adresa Companiei Romprest Service SA, conform căreia «Sectorul 1 a solicitat operatorului delegat să opereze diminuări importante ale frecvențelor de prestație ale operațiunilor din cadrul activității de salubrizare stradală, frecvențele propuse neasigurând starea de curățenie», s-au efectuat verificări în data de 31.05.2022 la operatorul de salubritate delegat, constatându-se din documentele puse la dispoziție, că frecvențele de execuție a operațiunilor de măturat mecanizat, măturat manual, întreținere curățenie, stropit și spălat carosabil (salubrizare stradală) nu corespund prevederilor HCGMB 345/2020.
Sancțiunea contravențională a fost aplicată în data de 08.06.2022 (cu 8 zile înainte ca PMB să ne răspundă că n-a avut loc niciun control, darămite să se fi aplicat și vreo amendă!!!) și a fost comunicată contravenientului, aceasta putând fi atacată cu plângere contravențională în conformitate cu prevederile O.G. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor”.
spotmedia.ro a întrebat dacă Direcția a dispus și remedieri. Adică dacă i-a cerut Sectorului 1 să crească frecvența operațiunilor de curățenie stradală. Și dacă nu, în cât timp îi poate aplica o nouă amendă, dat fiind faptul că situația problematică persistă.
Instituția ne-a transmis că:
„Având în vedere că punerea în concordanță a contractului de delegarea a gestiunii serviciului public de salubrizare cu prevederile HCGMB 345/2020, poate fi un proces de durată, care poate implica inclusiv adoptarea de Hotărâri de Consiliu Local, nu a putut fi prevăzut un termen clar pentru remediere”.
Problema este că, din informațiile spotmedia.ro, nu contractul de delegare prevede frecvența mai mici decât cele din HCGMB 345/2020, ci actele adiționale încheiate la contract, prin care Sectorul 1 a diminuat frecvențele din contractul de delegare.
Încă un lucru pe care PMB ar trebui să-l știe, dacă ar vrea să își facă mai bine treaba. Pentru că în timpul ăsta mulți dintre cetățenii din Sectorul 1 trăiesc în condiții de curățenie stradală mult sub standardele minime stabilite chiar de PMB.
Vom reveni cu amănunte.