Anul viitor vor fi gata aproape 250 de kilometri de autostradă şi drum expres, promite prim-ministrul Marcel Ciolacu.
Şeful Executivului a participat, miercuri, la semnarea ultimului contract de lucrări pentru Lotul 3 (Pietroasele – Buzău) din tronsonul Ploieşti – Buzău al Autostrăzii A7 (Autostrada Moldovei).
Contractul a fost semnat cu o asociere de firme din Turcia, iar constructorul are termen de 20 de luni pentru execuția lotului de 14 kilometri.
Era ultimul lot fără constructor de pe Autostrada Moldovei, cel mai important proiect de infrastructură rutieră finanțat prin PNRR.
"Anul acesta, domnul Grindeanu şi echipa sa vor mai semna încă aproape 60 de km de autostradă şi vor da în folosinţă 100 de km de autostradă şi drum expres. De foarte mult timp nu s-a mai întâmplat acest lucru în România. Mă bucur că am reuşit să deblocăm infrastructura mare. Toată Autostrada Moldovei este prinsă în PNRR, este din fonduri europene, ca să înţelegem adevărata importanţă a PNRR-ului şi, din cifrele pe care le am eu, dar sigur domnul ministru Grindeanu să detalieze, anul viitor o să finalizăm aproape 250 km de autostradă şi de drum expres", a afirmat Ciolacu, citat de Agerpres.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a precizat că lotul 3 are o perioadă de execuţie de 20 de luni, aşadar va fi gata mult mai devreme decât cere PNRR.
“Aici vorbim de un lot care are perioada de execuţie cam 20 de luni. Asta înseamnă că ne vom înscrie în termenul sau deadline-ul dat de PNRR - 2026, mult mai devreme de atât, dar puteam să fim gata cu acest lot la finalul anului viitor, în toamna anului viitor, dacă se păstra ceea ce CNAIR-ul a dat iniţial”, a mai precizat ministrul Transporturilor.
Stadiul lucrărilor pe tronsoane
Ministrul a prezentat pe Facebook stadiul lucrărilor pe celelalte 12 loturi din A7 este următorul:
- Ploiești - Buzău (63,25 km), lotul 1, Dumbrava - Mizil, 21 km, stadiul execuției 25%. Lucrările trebuie finalizate până în octombrie 2024. Lotul 2, Mizil – Pietroasele, 28,35 km, stadiul execuției 20,5 %, iar lucrările trebuie finalizate până în octombrie 2024.
- Buzău- Focșani (82,44 km), lotul 1, Buzău - Vadu Pașii, 4,6 km, stadiul execuției 21 %, lucrări care trebuie finalizate până în august 2024. Lotul 2, Vadu Pașii - Râmnicu Sărat, 30,8 km, stadiul execuției 22%. Lucrările trebuie finalizate până în aprilie 2025. Lotul 3, Râmnicu Sărat - Mândrești Munteni, 36,1 km. Stadiul fizic al execuției: 22%. Lucrări de finalizat până în aprilie 2024. Lotul 4, Mândrești Munteni – Focșani, 10,94 km. Stadiul execuției: 24%. Lucrările trebuie finalizate până în august 2024.
- Focșani - Bacău (95,9 km): lotul 1 Focșani - Domnești Târg 35,6 km, stadiul lucrării 9,5%, de finalizat până în septembrie 2025. Lotul 2, Domnești Târg – Răcăciuni, 38,78 km. Stadiul fizic al execuției: 2%. Lucrările trebuie finalizate până în noiembrie 2025. Lotul 3, Răcăciuni – Bacău, 21,52 km, stadiul execuției 1,25%, cu lucrări de finalizat până în noiembrie 2025.
- Bacău – Pașcani (77,38 km): lotul 1, Săucești – Trifești, 30,3 km, stadiul execuției 2,9%. Lucrările trebuie finalizate până în luna noiembrie 2025. Lotul 2, Trifești – Gherăeşti,18,99 km. Stadiul fizic al execuției, 1%. Lucrările trebuie finalizate până în noiembrie 2025. Lotul 3, Mircești – Pașcani, 28,09 km, stadiu de execuție 1,2%, cu lucrări care trebuie încheiate tot în noiembrie 2025.
Grindeanu, atac la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor
Sorin Grindeanu consideră că semnarea contractului de lucrări pentru lotul 3 trebuia să se întâmple mai devreme, iar de vină este Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor, care a ţinut proiectul în loc timp de un an.
“Să ştiţi că mi-aş fi dorit ca acest moment, cel puţin acest lot 3, să se întâmple mai devreme. Dacă stăm să ne uităm un pic în spate, o să vedem că colegii de la CNAIR au dat soluţia aceasta în urmă cu un an de zile, un an şi ceva, exact această soluţie. Sigur, în acest an, şi n-am să mă feresc să spun nişte domni bine intenţionaţi de la un organism numit CNSC (Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor) au considerat necesar ca să dea diverse decizii care într-un final, după un an şi ceva, au dus la acea soluţie pe care noi am dat-o în urmă cu un an. S-a pierdut un an de zile”, a afirmat Grindeanu, citat de News.ro.
El a subliniat că vinovaţii de această întârziere nu pot fi traşi la răspundere.
“Eu nu mă feresc să spun, s-a pierdut un an de zile din vina unor domni care nu răspund şi care nici măcar nu sunt, să spunem, dacă ar fi magistraţi, domnule prim-ministru, şi ar fi peste orice, să spunem, influenţă sau orice modalitate de a fi traşi la răspundere, dar nu, vorbim de un consiliu în care nişte domni sau nişte doamne hotărăsc, pe miliarde de euro, să întârzie un an de zile, să dea după un an de zile aceeaşi decizie pe care noi am dat-o în urmă cu un an, iar noi ne puteam afla astăzi, când vorbim, în situaţia în care ne aflam pe loturile 1 şi 2, undeva la 30 - 40% , adică execuţie în teren. Cine răspunde pentru acest an pierdut? Nu răspunde nimeni pentru că acest consiliu este dincolo de orice formă de a fi traşi la răspundere”, a declarat Grindeanu.
"Asocierea va construi inclusiv 8 poduri și un pasaj de o complexitate tehnică ridicată, în lungime de 1.260 m. Licitația pentru acest lot al A7 a fost lansată în septembrie 2021, dar rezultatul ei a fost contestat de 4 ori. Asocierea Nurol İnşaat ve Ticaret – Makyol Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret a mai fost desemnată căștigătoarea acestui contract în urma cu un an (27 octombrie 2022), dar rezultatul a fost de asemenea contestat. Ca urmare a multiplelor contestații, Lotul Pietrosele-Municipiul Buzău este ultimul lot al A7 pe care nu au început lucrările din cauză că până acum nu a putut fi semnat contractul”, a explicat anterior șeful CNAIR, Cristian Pistol.