Primarul general al Capitalei a anunțat care sunt cele 6 firme care concurează, la licitație, pentru a livra Bucureștiului 100 de autobuze electrice.
Joi, 28 iulie, a fost ultima zi în care companiile interesate au putut depune oferte. Așa că lista de la această oră este cea definitivă.
Printre firmele care au depus oferte se numără producători cunoscuți. Dar și unii cu care Bucureștiul a mai lucrat și care au creat nemulțumiri.
Iată despre cine este vorba:
- Bmc Truck & Bus (producător cu capital turc, dar care are fabrică în România, la Ciorogârla)
- Solaris Bus & Coach sp. z. o. o. (producătorii polonezi s-au înscris și la precedenta licitație, care a fost anulată de PMB).
- Karsan Otomotive Sanayi Ve Ticaret A.S (producătorul turc a livrat deja autobuze în Bulgaria și chiar în Ucraina, la Harkov, înainte de izbucnirea războiului).
- Mercede-Benz Trucks & Buses Romania SRL (producător german care, de-a lungul timpului, a livrat circa 1.000 de autobuze cu carburant fosil)
- New Kopel Car Import (este parte a grupului Sixt și distribuitor al autobuzelor electrice chinezești Byd, cel mai mare producător de vehicule electrice din lume)
- Asocierea dintre Otokar Europe Fliliala București (Leader) și Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.S.
PMB a cumpărat deja 400 de autobuze hibrid de la Otokar, în mandatul Gabrielei Firea. Iar achiziția a fost puternic contestată. Mulți șoferi s-au plâns că mașinile nu funcționează cum ar trebui.
Într-un interviu acordat spotmedia.ro, întrebat dacă autobuzele Otokar cumpărare de Firea sunt sau nu performante, directorul general al STB SA, Adrian Criț, a declarat că preferabil ar fi să ne orientăm spre standarde de calitate UE (Turcia, țara din care vine Otokar, nefiind membră – n.red).
Otokar a și contestat documentația licitației PMB pentru autobuze electrice, nemulțumită de o cerință a PMB privind omologarea. Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a respins, însă, acțiunea Otokar, iar procedura a continuat.
Aceasta este a 4-a oară când PMB lansează licitația pentru autobuze electrice. Pe precedentele 3 le-a anulat din varii motive. La ultima procedură a avut o cerință tehnică despre care Solaris a spus că e inutilă și depășită. Iar PMB a renunțat la acea cerință.
Potrivit lui Nicușor Dan, „conform caietului de sarcini, în primul an de la semnarea contractului vor fi livrate 34 de autobuze, restul de 66 urmând să fie livrate anul următor”.
Problema este că până la semnarea unui contract mai e cale lungă.
Potrivit Sicap, PMB are la dispoziție aproape un an – până pe 18 iulie 2023 – să analizeze ofertele, din punct de vedere tehnic. Nu e obligată să aloce tot acest timp. Poate finaliza etapa mai repede, dacă are capacitate administrativă. Doar că până la acest moment n-a prea demonstrat că ar avea astfel de capacitate.
Evaluarea tehnică, este, însă, doar o prima etapă. Urmează evaluarea financiară, pentru care nu există încă perioadă estimată în Sicap. Apoi, va fi nevoie de o perioadă de deliberare. Se va anunța căștigătorul și - dacă nu vor fi contestații și procese – în câteva săptămâni sau luni se va semna un contract. Și abia de atunci va începe să curgă termenul la care face referire Nicușor Dan.
Cel mai probabil, în scenariul optimist, am putea circula cu autobuzele electrice pe străzile Capitalei prin 2025.
„Noile autobuze electrice vor fi din gama de 12 metri lungime și vor avea autonomie de minim 200 km între două încărcări succesive, tracțiune complet electrică, realizată autonom cu Sistem Reîncărcabil de Stocare e Energiei Electrice (SRSEE), baterii de acumulatori, podea complet coborâtă pe toată lungimea vehiculului, trei uși duble și aer condiționat”, a mai transmis primarul general, într-o postare pe Facebook.
Valoarea totală estimată pentru achiziționarea celor 100 de autobuze electrice este de 304.670.300 lei fără TVA, iar finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020.