Primăria Municipiului București (PMB) a anulat a treia licitație pentru cumpărarea a 100 de autobuze electrice.
PMB a lansat prima oară o licitație pentru cumpărararea a 100 de autobuze electrice pe 13 martie 2019, când primar general era Gabriela Firea.
S-au înscris atunci la licitație trei producători. Este vorba despre Bozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat ve Ihracat A.S. (Turcia), SILEO GmbH (Germania) și New Kopel Car Import (societate care reprezintă în România compania chineză BYD).
După aproape 9 luni, PMB a anulat acea licitație, pe motiv că „au fost depuse numai oferte inacceptabile si/sau neconforme".
Mai exact, susținea atunci PMB, reprezentantul producătorului chinez cerea un preț prea mare pe autobuze. Iar turcii și nemții fie veniseră cu autobuze care nu respectau caietul de sarcini, fie n-au răspuns la cererile de clarificare (posibil tot din cauză că autobuzele ofertate nu se încadrau în ceea ce solicitase PMB).
Licitația a fost relansată în martie 2020. Bozankaya Otomotiv Makina s-a înscris din nou. În plus, s-au mai înscris și turcii de la Temsa Ulasim Araclari San Tic AS, dar și societatea Costa Utilaje, în asociere cu chinezii de la Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd.
În iulie 2020, licitația a fost anulată din nou, tot din cauză că ofertele depuse erau neconforme. La acel moment, Asociația Metrou Ușor a apreciat că este rușinos că PMB nu reușește să atragă niciun producător de anvergură la licitații și că nu poate să cumpere odată autobuze electrice, așa cum reușise Primăria Cluj-Napoca.
PMB n-a renunțat, însă. Pe 16 decembrie 2021 a relansat licitația pentru cele 100 de autobuze electrice. S-au înscris 3 firme:
- Solaris Bus&Coachsp. z. o. o (Polonia)
- Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret A.S (Turcia)
- Temsa Ulasim Araclari San Tic AS (Turcia)
Reprezentanții Solaris au explicat pentru spotmedia.ro că PMB își dorea ca autobuzele să aibă niște condensatori numiți supercapacitori care să recupereze energia din procesul de frânare. Dar, mai spuneau reprezentanții Solaris, această tehnologie - deși se poate implementa - este scumpă și întrucâtva depășită.
Solaris, dar și o firmă care reprezintă în România ambii producători din Turcia au contestat documentația. Solaris a precizat pentru spotmedia.ro că oferta sa, dar și cele ale firmelor din Turcia pot fi oricând declarate neconforme de PMB. Și că au depus ofertă, de fapt, doar pentru că procesul de contestare ajunsese la Curtea de Apel, iar Solaris putea fi decăzută în proces, dacă nu continua procedura.
În cele din urmă - cu ofertele depuse - PMB a stabilit termen limită pentru evaluarea calității tehnice a ofertelor la începutul anului viitor.
Dar între timp, potrivit Sicap, PMB a anulat și această licitație. Este a treia procedură consecutivă pentru cumpărarea de autobuze electrice care nu este dusă până la capăt.
Bineînțeles, procedura poate fi relansată. Însă chiar dacă a patra oară ar fi cu noroc, oricum sunt șanse slabe să vedem autobuzele circulând pe străzile Capitalei mai devreme de 2025 - 2026.
Și asta, în condițiile în care parcul de vehicule al STB este unul foarte îmbătrânit.
Potrivit unui studiu de oportunitate recent prezentat Consiliului General, STB SA are o flotă îmbătrânită. Aproape 1000 de autobuze sunt fabricate în perioada 2006 -2009 și au normă de poluare Euro 3 și Euro 4.
STB are și cele aproape 400 de Otokare (de a căror funcționare șoferii STB s-au plâns adesea), dar și 130 de Mercedes Citaro noi, hibride, Toate acestea mijloace de transport mai noi au fost cumpărate (dar nu și achitate integral - n.red.) în mandatul Gabrielei Firea.
Anterior, directorul general al STB, Adrian Criț, a precizat pentru spotmedia.ro că achiziția de noi mijloace de transport este singura cale sigură garantată de a asigura condiții mai bune de călătorie pentru bucureșteni.
Se pare că, în următorii ani, bucureștenii vor fi nevoiți să călătorească, în continuare, în condițiile actuale, cu autobuze vechi, care nu asigură nici pe departe confortul necesar și care nici măcar nu sunt suficient de curate.