Urmează săptămâni grele pentru mulți dintre bucureștenii care circulă prin oraș cu mijloace de transport în comun. Meteorologii anunță caniculă. Și, din păcate, peste 90% dintre tramvaie și aproape mai bine de o treime din troleibuze nu au instalații de aer condiționat.
Iar în parte dintre autobuze, dacă e prea cald și aglomerat, instalațiile nu mai fac față și nu mai reușesc să mențină o temperatură suportabilă pentru călători.
Încă de miercuri, 22 iunie, prefectul Capitalei, Toni Greblă, le-a cerut autorităților din București să se pregătească pentru caniculă. Printre solicitările prefectului s-a numărat și „verificarea sistemelor de aer condiționat din mijloacele de transport în comun”.
Marea problemă este că, în cazul multor mijloace de transport în comun Societatea de Transport Public București (STB) SA nu are nimic de verificat, din cauză că nu există nicio instalație de aer condiționat la bord.
Câte autobuze, troleibuze și tramvaie scoate STB SA pe traseu?
Potrivit celui mai recent raport de activitate, aferent anului 2021, STB SA are, pe inventar, 1.534 de autobuze, 265 de troleibuze și 483 de tramvaie.
Dar din cauză că multe sunt vechi, au fost scoase deja din uz.
La solicitarea spotmedia.ro, STB SA a transmis că parcul circulant (alcătuit din vehicule pe societatea chiar le folosește -n.red.) este alcătuit din doar:
- 1.021 autobuze (66% din parcul de inventar),
- 151 de troleibuze (56,9% din parcul de inventar)
- 267 de tramvaie (55,2% din parcul de inventar).
Din păcate, nici acestea nu au toate aer condiționat.
Statistic, în cea mai bună situație se găsesc autobuzele.
Din 1.021 de mașini, câte ies pe traseu, 630 sunt de generație nouă (400 de Otokare și 130 de Mercedesuri hibrid – cumpărate în timpul administrației Firea). Toate au aer condiționat.
În plus, STB SA a transmis pentru spotmedia.ro că are la dispoziție 400 de autobuze Mercedes fabricate în 2009 care au aer condiționat și alte 150 de autobuze Mercedes fabricate în 2006 pe care nu le mai folosește, în mod curent, dar cărora le-a montat, în anii trecuți, instalații de aer condiționat.
Din datele comunicate de STB SA reiese că toate autobuzele scoase pe trasee, în aceste zile, au instalații de aer condiționat.
În realitate, în autobuzele din 2009 și cele din 2006 – mai ales când sunt mulți călători – instalațiile de aer condiționat nu fac față și nu reușesc să păstreze temperatura optimă. Dar există posibililtatea să fie, totuși, mai răcoare în autobuz decât ar fi fost fără aer condiționat.
Probleme mai mari vor avea bucureștenii care vor circula cu troleibuze și tramvaie care nu au deloc aer condiționat.
Potrivit STB SA, dintre cele 267 de tramvaie pe care le scoate pe trasee, doar 25 au instalații de aer condiționat. Asta înseamnă că peste 90% dintre garniturile care circulă prin București nu au aer condiționat. Sunt vagoane din tablă și sticlă care circulă prin caniculă, adesea supraaglomerate!
În plus, dintre cele 151 de troleibuze care circulă, în prezent, doar 95 (62% din numărul total) au instalație de aer condiționat. Și pentru că troleibuzele sunt vechi, instalațiile de aer condiționat fac față cu greu, la fel cum se întâmplă în cazul autobuzelor din 2006 și 2009.
Când trebuie pornit aerul condiționat
„Potrivit reglementărilor interne ale STB SA, în sezonul cald, la temperaturi ale mediului ambiant mai mari de +24 de grade Celsius, conducătorul de vehicul are obligația să pună și să mențină în funcțiune instalația de aer condiționat pentru salonul de călători, iar la vehiculele fără aer condiționat, când nu plouă, geamurile laterale și trapele din plafon se vor deschide parțial”, se arată într-un răspuns formulat de STB SA la solicitarea spotmedia.ro.
Când se vor schimba lucrurile în bine
Bucureștenii care circulă mult cu tramvaiul au motive să spere că măcar verile viitoare vor circula în condiții mai bune. Astra Arad a început deja să livreze tramvaie noi, dotate cu aer condiționat, la București. Iar până vara viitoare ar trebui să fie deja pe trasee câteva zeci de garnituri moderne.
Pentru cei care circulă mai mult cu troleibuzul, situația e mai grea. În timpul mandatului Gabrielei Firea, PMB a atribuit greșit un contract pentru 100 de troleibuze noi. Societatea civilă a reclamat din timpul achiziției că un producător turc pe cale să câștige contratul nu are în ofertă troleibuzele cerute de PMB. Dar societatea a primit, oricum, contractul. Și n-a putut livra, așa că achiziția s-a anulat.
Nicușor Dan vrea să relanseze licitația, dar nu se știe când o va face. Cu alte cuvinte, nimeni n-ar putea spune acum când vor sosi la București alte troleibuze, dotate cu aer condiționat.
Iar pentru încă 100 de autobuze electrice - care să înlocuiască Mercedes-uri vechi, în care instalațiile de aer condiționat nu fac față, - PMB a relansat, de curând, a 4-a oară, o licitație. Cel mai probabil - dacă această procedură va fi, în sfârșit, dusă la capăt - primele autobuze noi vor ajunge la București prin 2025.