SpotMedia.ro continuă să vă arate ce au făcut în ultimii ani pentru bucureșteni companiile municipale înființate de Gabriela Firea, dar și căror întreprinzători și oameni politici le-au umplut buzunarele cu bani publici.
Până acum, v-am arătat parte dintre afacerile desfășurate prin intermediul Companiei Municipale Publicitate și Afișaj SA, care ar urma să absoardă alte 2 societăți.
Este vorba despre Compania Municipală de Agrement și Compania Municipală Turistică SA.
Despre cât de puțin și de scump a lucrat Compania Municipală de Agrement SA v-am relatat deja.
Astăzi vă spunem ce am reușit să aflăm despre activitatea, pierderile uriașe și modul în care a dat contracte Compania Municipală Turistică S.A.
Această companie municipală a fost înființată în 2017 ca să pună în valoare potențialul turistic al Capitalei.
Chiar era nevoie de oameni care să se ocupe de promovarea Bucureștiului, care n-a reușit niciodată să atragă suficienți turiști români și străini.
Întrebarea este: a făcut Compania Municipală Turistică ce trebuia?
Iată ce am reușit să aflăm.
Promovare turistică fără site. Bucureștenii n-au de unde să afle cu ce s-a ocupat compania și cine o conduce
Aproape toate companiile municipale postează pe site-urile proprii informații despre măcar câteva dintre acțiunile pe care le-au desfășurat, de la înființare.
Compania Municipală Turistică SA nu face asta, în prezent, dintr-un motiv foarte simplu: nu are site funcțional.
Pe pagina de Internet pe care ar trebui să aflăm despre activitatea CMTB scrie ”Website in progress”.
Site-ul revine uneori online, dar numai pentru câteva minute, așa că n-am avut vreme să citim documentele postate.
Personalul CMTB alimentează în această perioadă doar pagina de Facebook a companiei cu diverse postări despre puncte de interes turistic din Capitală.
Dacă un bucureștean ar vrea să ceară telefonic mai multe detalii de la CMTB SA, n-ar ști unde să sune, din cauză că pe pagina de Facebook a societății nu e trecut niciun număr de telefon.
Nici măcar informații pe care compania e obligată prin lege să le publice - declarații de avere ale conducerii, dar și lista de hotărâri ale acționarilor și rapoartele administratorilor - nu există.
Cât de bine și prompt răspunde compania la solicitările de informații
Ca să aflăm mai multe, am trimis un email la CMTB SA, prin care am solicitat informații cu privire la activitatea, componența și declarațiile de avere și interese ale conducerii, deciziile acționarilor și administratorilor, situația financiară și modul în care s-au cheltuit banii.
Vreme de câteva ore nu ne-a răspuns nimeni. Am contactat-o telefonic și via WhatsApp pe Oana Alina Dănilă, directorul de dezvoltare al CMTB SA.
Inițial - fără să verifice - aceasta ne-a transmis că societatea n-a primit solicitarea noastră. Ulterior, după ce i-am arătat dovada remiterii emailului, ne-a spus că într-adevăr acesta sosise. Și că a doua zi vom primi răspuns.
A durat o săptămână până am primit parte dintre informațiile solicitate.
Întrebarea este: bucureșteanul de rând - care are tot dreptul să știe cine conduce o companie, cum funcționează ea și pe ce cheltuiește banii - de unde poate afla?
Momentan, de nicăieri.
Interesant e că și Primăria Capitalei și-a înfrumusețat recent site-ul, dar fără să-l inactiveze cu săptămânile. Cum de o fi reușit, iar CMTB SA n-a putut?
Ce le-a adus bucureștenilor Compania Municipală Turistică
Potrivit paginii de Facebook, CMTB SA s-a ocupat în ultimii ani cu:
- reprezentarea Capitalei la câteva târguri de turism, cum ar fi cele de la Barcelona și Varșovia, în 2019
- reprezentare la diverse expoziții de artă din București
- înființarea unui info point pentru turiști (pe care, prin luna august, Compania anunța că îl ține închis din cauza pandemiei).
De asemenea, compania postează imagini de la Regata Marii Uniri de la Londra. A fost un eveniment organizat cu Institutul Cultural Român (ICR) în colaborare cu administrația Firea.
CMTB SA deține și drepturile de autor și pentru un site de promovare a Bucureștiului, numit visitbucharest.ro. Acesta e încă activ.
De asemenea, CMTB a semnat un contract pentru realizarea unui ghid al Bucureștiului. Potrivit unui răspuns al companiei municipale pentru publicația buletin.de, contractul de 350.000 de lei i-a fost atribuit unei societăți numite Sandbox Informatics SRL.
Câteva legături de afaceri ale conducerii companiei cu alți oameni cu experiență în administrație din București
Societatea Sandbox Informatics SRL a fost fondată de Irina Guțanu. Dar acum societatea e deținută și administrată de Mihai Guțanu (tatăl Irinei), potrivit portalului de informații de business listafirme.ro.
N-am reușit să identificăm un site al companiei Sandbox Informatics SRL, cu toate că aceasta activează - potrivit datelor de la Finanțe - în IT și ar realiza software la comandă.
Într-o declarație de avere din 2014, Mihai Guțanu menționa că este șef al biroului de Turism de la Administrația Monumentelor și Patrimoniului Turistic (din subordinea PMB).
Un an mai târziu, Guțanu apare pe lista unor persoane decorate de patriarhul Daniel.
Potrivit celor mai recente declarații de avere pe care le-am găsit pe site-ul ANI, în aprilie 2018, Guțanu era și responsabil cu întreținerea Arcului de Triumf, tot în cadrul Administrației Monumentelor.
În luna noiembrie 2018, aceeași Administrație a Monumentelor i-a dat, prin încredințare directă, societății Sandbox Informatics SRL un contract de 38.500 de lei pentru realizarea unor suporturi metalice.
Mihai Guțanu declara că era membru PNȚCD Sector 6. Într-o declarație de avere din 2014 și directorul de dezvoltare al CMTB SA, Oana Alina Dănilă, își declara de asemenea apartenența la acest filială a PNȚCD. Atât Guțanu cât și Dănilă au declarat că fac parte din aceeași asociație culturală care ar fi inactivă din 2012.
De altfel, relația de afaceri dintre directorul de dezvoltare al Companiei Municipale Turistice SA și Administrația Monumentelor pare să fie mai veche.
Spre exemplu, Mediafax a scris că, în 2008, firma Oanei Alina Dănilă - numită Theodor Travel SRL - a semnat cu Administrația Documentelor un contract de aproape 2 milioane de lei pentru organizarea unui festival.
În 2019, am mai găsit doar un contract de mică valoare încheiat între firma Oanei Alina Dobre și Administrația Monumentelor, pentru realizarea unor legitimații de serviciu.
Câți bani a pierdut compania municipală, de la înființare și până astăzi și pe ce s-au dus banii
Potrivit celui mai recent raport al administratorilor companiei, doar în 2019 Compania Municipală Turistică București SA a pierdut 3.927.349 de lei.
În anii precedenți, adică 2017 și 2018 (ambii încheiați pe minus) societatea pierduse alți 2.398.950 de lei.
În context, chiar administratorii constatau că, în condițiile legii, s-ar putea ajunge la dizolvarea companiei. Iar dacă nu se dorește dizolvarea, atunci vor trebui acoperite pierderile cumva.
Compania avea capital social de 8.682.000 de lei. Așa că avea bani pentru acoperirea pierderilor.
Pe ce s-au dus banii? Ei bine, compania a făcut, în fiecare an, tot soiul de achiziții. Spre exemplu, la o căutare rapidă, pentru 2018, am găsit în Sicap mențiuni privind 8 contracte în valoare de 128.097 lei.
În plus, am găsit pe platforma de achiziții publice 37 de contracte pe care compania le-a dat prin încredințare directă, în valoare de puțin peste 446.000 de lei.
Din această sumă, peste jumătate s-a dus, prin intermediul a 2 contracte - către o societate numită Evolvedreamsoft SRL.
Potrivit listăfirme.ro, societatea a fost fondată de Amalia Nenovici. Aceasta este acționar în societate și este și unul dintre administratori.
Amalia Nenovici a fost candidatul ALDE la Primăria Sectorului 1 la alegerile din septembrie 2020.
Un alt candidat al ALDE - de această dată la Primăria Sectorului 6 - a fost Tudor Tim Ionescu, membru al Adunării Generale a Acționarilor (AGA) a Companiei Municipale Turistice SA.
Compania Evolvedreamsoft SRL a mai primit, în ianuarie 2020, un contract pentru crearea un site de la Autoritatea pentru Protecția și Supravegherea Animalelor (ASPA).
Această autoritate funcționează în subordinea Primăriei Capitalei și este condusă - potrivit puținelor informațiilor de pe site - de Andrei Mina Drăghici.
Numele lui Andrei Mina Drăghici apare în declarația de avere a soției sale, Oana Alexandra, care a candidat pe 27 septembrie 2020 pentru un post de consilier general tot din partea ALDE.
Oricum, cea mai mare parte a banilor CMTB SA nu s-a dus pe achiziții și evenimente, ci pe cheltuieli cu salariații.
Potrivit rapoartelor administratorilor, la finele primului an de funcționare, compania avea 17 angajați. Acest număr a crescut apoi la 31 (până la finele lui 2018) și a rămas constant pe durata anului 2019.
Cine conduce compania și de unde își fac directorii banii
Director general al Companiei este Mihai Bogdan Tudose. Cum site-ul CMTB SA este inactiv, nici CV-ul directorului nu poate fi consultat.
Ceea ce am putut afla este că Mihai Bogdan Tudose este și om de afaceri. Spre exemplu, deține o societate numită Duff PRod SRL. Dar este asociat într-o firmă numită Coffe Land SRL cu Oana Alian Dănilă, directorul de dezvoltare al Companiei Municipale Turistice.
Societatea a fost înființată în acest an.
Am întrebat-o pe Oana Alina Dănilă dacă nu cumva doi directori din aceeași companie municipală încalcă vreo normă de etică fiind și acționari în aceeași firmă. Aceasta ne-a spus că nu, de vreme ce directorii companiilor municipale nu sunt funcționari publici.
Pe lângă directori, CMTB SA mai are și un Consiliu de Administrație compus la acest moment din 5 membri.
Unul dintre membri este Daniela Valerica Șuteu, director de filială la Unicredit.
Din consiliul de administrație mai face parte și Ruxandra Strinu despre care jurnaliștii de la Hotnews au scris că este fiica Ancăi Daniela Raiciu, consilier general PSD.
De asemenea, membru în consiliul de administrație al companiei este George Constantin Ilinescu. Acesta a declarat că ocupă și funcția de director adjunct la compania municipală Parcuri și Grădini.
Și este vicepreședinte la filiala Sectorului 5 a ALDE, potrivit celei mai recente declarații de interese.
Cu ce s-au ales bucureștenii de pe urma companiei?
A crescut oare numărul de turiști din București ca urmare a activităților desfășurate de Compania Municipală Turistică SA? A devenit Bucureștiul mai vizibil pe plan internațional datorită companiei municipale? E greu de spus.
N-am primit, în anii din urmă, nicio informare din partea companiei sau a altei autorități din care să reiasă că așa ar sta lucrurile.
Nici chiar Administrația Firea n-a susținut vreodată așa ceva. Dimpotrivă, Firea a recunoscut ineficiența acestei companii municipale pe 10 aprilie 2020, când a propus ca ea să fie absorbită, împreună cu Compania de Agrement SA, de Compania Municipală de Afișaj,
În aceste condiții, întrebarea este: de ce a preferat administrația Firea să cheltuiască milioane de lei pe salariile zecilor de oameni din aceste 3 companii, când putea face treaba și cu câțiva salariați din niște direcții ale Primăriei Capitalei?
Rămâne să aflăm. Până la acest moment, Nicușor Dan a promis că va băga în lichidare toate companiile municipale, cu excepția celor de Termoficare.
De asemenea, în repetate rânduri, aleșii PNL și USR-PLUS au promis că vor face audit în companiile municipale și că vor scoate la iveală toate modurile în care s-a irosit banul public, prin intermediul lor.
Vom vedea dacă se vor ține sau nu de cuvânt.
Până atunci, SpotMedia.ro va continua să vă prezinte în buzunarele cui au ajuns banii bucureștenilor cheltuiți și de alte companii municipale.
Citește și: