Ce rămâne de pe urma companiilor municipale: O societate înființată să-i distreze pe bucureșteni se ocupă de măturat

Ce rămâne de pe urma companiilor municipale: O societate înființată să-i distreze pe bucureșteni se ocupă de măturat
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Nicușor Dan va prelua peste câteva zile o administrație locală modelată după voia Gabrielei Firea, cu multe servicii publice delegate către companiile municipale.

Noul primar general a promis deja că va desființa majoritatea companiilor din cauză că, ani la rând, ele au tocat banii publici, fără niciun folos pentru bucureșteni.

Situația este însă destul de complicată. Ce anume va reuși să facă Nicușor Dan ca primar și cum va administra problema companiilor rămâne să aflăm.

Până atunci, SpotMedia.ro vă relatează pe larg, începând de astăzi, ce a făcut pentru bucureșteni fiecare dintre societățile înființate de Gabriela Firea.

Veți afla cine conduce societățile, cum comunică ele cu bucureșteanul, dar și cine face bani de pe urma lor.

În 2017, Gabriela Firea a spus că vrea să înființeze companiile municipale pentru a eficientiza administrația Bucureștiului și pentru a nu mai permite firmelor private să se aboneze la banul public.

A eșuat. Deși a înființat companiile, există încă destule firme abonate la contracte cu administrația locală. SpotMedia.ro v-a relatat pe larg despre un astfel de caz chiar zilele trecute.

În plus, companiile municipale au fost o permanentă sursă de scandal în administrația locală.

La finele lui 2018, USR a obținut în instanță anularea înființării a 20 dintre cele 22 de companii municipale. Motivul: fuseseră create cu prea puține voturi din partea consilierilor generali.

La acel moment, Gabriela Firea ar fi trebuit să desființeze companiile. Dar n-a făcut-o. În schimb, a insistat până când a obținut suficiente voturi în Consiliu pentru a le aduce în legalitate.

ADVERTISING

Au urmat nenumărate bâlbâieli administrative.

Spre exemplu, după ce s-a luptat pentru fiecare companie, în primăvara acestui an, Firea a decis ca 5 dintre ele să absoarbă altele 9, care nu își fac treaba suficient de bine.

În plus, după ce în februarie 2019 obținuse divizarea companiei Energetica SA în alte două societăți mai mici, Firea a decis să le unească la loc.

Întrebarea este: în afară de circul din administrație, cu ce s-au ales bucureștenii de pe urma fiecărei companii municipale?

Vă spunem astăzi la ce ne folosește Compania Municipală de Agrement București SA.

Ce evenimente a organizat Compania Municipală de Agrement și cui i-a umplut buzunarele

Compania Municipală de Agrement București SA a fost înființată în 2017 pentru ”administrarea rețelei de agrement a Municipiului București”.

Compania trebuia să se ocupe cu organizarea de bâlciuri și cu tot ce ține de activitățile care se desfășoară în parcuri de distracții.

Pe site-ul CMAB se face referire la doar 11 evenimente pe care aceasta le-ar fi organizat. Dacă au fost mai multe, compania nu le menționează. Și dintre cele amintite, doar pentru 6 dintre ele sunt prezentate documentații de atribuire a unor contracte.

Iar în cazul acestora, CMAB mai degrabă a contractat alte firme să se ocupe de evenimente.

Iată despre ce evenimente este vorba.

Poveste de Iarnă (decembrie 2017 – ianuarie 2018). A avut loc în Parcul Carol, unde s-a amenajat un patinoar și un carusel. Au existat acolo și chioșcuri cu mâncare, s-au organizat ateliere creative.

https://www.facebook.com/festivalestival2018/posts/2220450691320615

CMAB a întocmit un caiet de sarcini și a contractat - contra sumei de 325.000 de lei (fără TVA) - o asociere de 2 firme pentru montarea și întreținerea patinoarului, pentru furnizarea de patine și pentru asigurarea unei instalații de nocturnă, dar și a serviciilor de ambulanță.

ADVERTISING

Firma care a condus asocierea se numește Star Pro Center Intl SRL și o are ca acționar majoritar pe Elena Nicoleta Diaconescu. Presa a scris în repetate rânduri că aceasta este o apropiată a lui Marian Vanghelie, fostul primar al Sectorului 5.

În 2018 – adică la scurt timp după ce a obținut contractul de la CMAB – firma era abonată la banii publici ai Sectorului 5 (condusă nu de Vanghelie, ci de Daniel Florea). Star Pro Center Intl SRL primise de la instituții din subordinea primăriei, prin încredințare directă, 11 contracte în valoare de 3.405.400 de lei.

Elena Nicoleta Diaconescu face, în continuare, bani din încredințări directe, dar printr-o altă firmă la care este acționar (Multi Point Management SRL. care vinde echipamente sanitare și care a primit, în 2020, 26 de contracte directe în valoare de 694.905 lei).

A doua firmă din asociere a fost Caravana lui Axinte. Societatea le aparține lui Carmen și Ion Petrescu (actorul care a jucat personajul Axinte în emisiunile grupului Vacanța Mare).

Festival Estival (august - septembrie 2018). A fost o manifestare întinsă pe mai multe zile, cu concerte și spectacol de gătit, în Parcul Herăstrău. Au participat nume sonore din showbiz-ul românesc, printre care: Alina Eremia, Irina Rimes, Gina Pistol, Cătălin Scărlătescu și formații ca Direcția 5 și Cargo.

Și aici, CMAB SA a realizat un caiet de sarcini în care a scris că vrea o firmă care să vină cu scenă și sunet, cu gardurile care delimitează perimetrul pentru spectatori și cu invitații și organizare pentru cooking show. În plus, societatea câștigătoare trebuia să organizeze concertele.

ADVERTISING
https://www.facebook.com/festivalestival2018/posts/2081246925240993

Care mai era rolul companiei municipale în tot acest eveniment și de ce nu și-a contractat Primăria Generală direct un organizator de evenimente? E greu de zis.

Potrivit documentației postate pe site-ul CMAB SA, procedura a fost câștigată de o societate numită Sign Grup SRL are îi aparține omului de afaceri Răzvan Bularcă. E o firmă cunoscută în lumea artistică. A fost contractată de Primăria Iași (direct, nu prin companii municipale - n.red.) pentru a monta o scena pentru vizita papei Francisc în România.

CMAB nu menționează că ar fi contractat și alte societăți pentru eveniment, în baza respectivului caiet de sarcini.

Fotbal în Parc (iunie - iulie 2018). A fost un eveniment organizat cu ocazia Campionatului Mondial de Fotbal din Rusia (la care România nu a participat - n.red.). S-au amplasat ecrane, scaune și s-au făcut și alte amenajări în Parcul Circului și în Parcul Unirii.

Din nou, CMAB SA a întocmit un caiet de sarcini prin care a cerut o societate care să se ocupe de organizare, de la asigurarea drepturilor de transmitere a meciurilor până la echipamentele necesare. Tot firma trebuia să se ocupe cu amenajarea de corturi în care parte dintre participanți să joace fotbal pe Xbox.

CMAB estima că va plăti pentru toate astea în jur de 1,12 milioane de lei. A câștigat Upscale Advertising SRL, care a primit 1.092.520 de lei pentru eveniment.

Și tot pe același sistem s-a desfășurat evenimentul numit Regata Marii Uniri (septembrie 2018). CMAB a menționat, într-un nou caiet de sarcini, că vrea o firmă care să asigure o scenă plutitoare, să organizeze concerte și să asigure imprimare și servicii foto/video la eveniment. De asemenea, firma trebuia să se asigure că la eveniment există ambulanță.

Contractul i-a revenit societății SC ASC Systems SRL. Potrivit portalului de business listafirme.ro, societatea e deținută de Ștefan și Alexandru Oprița. Administrator este Alexandru Oprița.

Pe lângă acest contract, ASC Systems SRL lucra bine cu administrația Firea, în 2018. A mai primit, în același an, 4 contracte prin încredințare directă de la Centrul Prodeus (din subordinea PMB - n.red.) în valoare totală de 196.463 de lei.

În plus, CMAB a mai atribuit două contracte societății 360 Revolution SRL pentru organizarea de vizionări în parc ale meciurilor echipei României cu echipele Spaniei și Norvegiei, în preliminariile Euro 2020. Valoarea fiecărui contract a fost de 165.005 lei.

Caietele de sarcini prevedeau că firma câștigătoare trebuie să vină cu ecrane pentru vizionare, cu lumini, dar și oameni pentru montajul și pentru strângerea echipamentelor.

Pe lângă aceste evenimente, pe site-ul CMAB mai figurează încă 6 pentru care nu sunt furnizate informații cu privire la achiziții. Printre ele: Pet Fest, o gală la care Gabriela Firea a premiat veterani și un târg de mărțișor.

Bani mulți s-au cheltuit și pentru acele evenimente. Spre exemplu, primarul ales al Sectorului 1, Clotilde Armand, a anunțat din timp că SC CMAB București SA a plătit peste 105.000 de lei doar pe decorațiuni luminoase cumpărate de la Compania Municipală de Iluminat SA pentru Târgul de mărțișor ”București Inima Ta”!

Compania s-a reprofilat și s-a apucat de curățenie

Potrivit rapoartelor Consiliului de Administrație a CMAB SA, încă de la începutul anului 2019 s-a decis că - deși fusese creată pentru a face activități de agrement - CMAB SA urma să preia activitatea de curățenie de la Compania Municipală Eco Igienizare SA.

De ce nu s-a desființat atunci CMAB SA, dacă nu mai avea nimic de făcut? De ce nu s-au dus salariații să se angajeze la CM Eco Igienizare SA pentru a face curățenie? E greu de înțeles.

Cert este că CMAB SA a început din iunie 2019 să încheie contracte de curățenie cu diverse instituții din subordinea Primăriei Capitalei, de la Direcția Generală de Asistență Socială până la Centrul Cultural Lumina.

CMAB și-a cumpărat prin încredințări directe instrumente și materiale pentru curățenie de zeci de mii de lei.

Iar acum - potrivit postărilor de pe rețelele de socializare - face curat și la Arena Națională, dar și în diverse spații circulate din oraș.

https://www.facebook.com/cmabucuresti/posts/3183115918482085

Compania municipală a încheiat anul 2019 cu o pierdere de 699.432 de lei. După prima jumătate a acestui an, raporta un plus de circa 174.000 de lei.

Numărul de angajați al companiei a crescut, însă, destul de mult. Potrivit raportărilor consiliului de administrație, la finele lui 2017, CMAB SA avea 14 angajați. La jumătatea lui 2020, însă, avea deja 92 de oameni pe statele de plată.

Cine conduce compania și cum vede administrația Firea activitatea societății

Deși s-a înființat abia în 2017, CMAB SA a avut deja mai mulți directori. În 2017, a fost numită provizoriu Simona Valentina Butacu, o consilieră a Gabrielei Firea.

În 2018, conducerea companiei a fost preluată de Diana Sorana Chifa. Ce o recomandă pe aceasta să conducă această companie municipală? Nu mare lucru.

Potrivit CV-ului de pe site-ul CMAB SA, Chifa a absovit cursurile unui liceu privat ebraic din Capitală și apoi a făcut facultate la Universitatea Europei de Sud-Est Lumina.

Directorarea CMAB SA are o firmă care s-a numit inițial Minimalist Design Investment SRL și căreia, în 2020, i-a schimbat numele în Medical Beauty Laboratories SRL. De 3 ani, compania merge doar în pierdere.

Sediul firmei este în Voluntari, unde primar este Florentin Pandele, soțul Gabrielei Firea.

Jurnaliștii de la G4Media.ro au relatat pe larg despre relațiile pe care Diana Sorana Chifa le are în Voluntari.

Am încercat să aflăm care este, în momentul de față, averea directoarei CMAB. Am cerut informațiile de la Compania Municipală. Iar aceasta ne-a răspuns - după aproape o lună - că declarațiile de avere și interese din 2020 ale Soranei Diana Chifa sunt postate pe site-ul companiei și pe cel al Autorității Naționale de Integritate (ANI). Dacă așa este, noi n-am reușit să le identificăm.

Una peste alta, deși n-a recunoscut-o public niciodată, nici administrația Firea n-a fost mulțumită de performanțele CMAB SA. În consecință, a cerut și a obținut acordul Consiliului General pentru a renunța la această companie.

Mai exact, Compania Municipală de Afișaj și Publicitate SA ar urma să absoarbă atât CMAB SA, cât și Compania Municipală Turistică SA (care a încheiat anul 2019 cu o pierdere masivă, de aproape 4 milioane de lei).

E greu de spus dacă fuziunea se va mai face sau dacă Nicușor Dan va desființa toate cele 3 companii.

Până se va decide, SpotMedia.ro va reveni cu detalii despre ce au câștigat bucureștenii de pe urma celorlalte companii municipale, înființate și susținute de Gabriela Firea.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇