Ce rămâne de pe urma companiilor municipale (II): În buzunarele cui au ajuns banii cheltuiți de societatea de Publicitate și Afișaj, care s-a ocupat de reclame pentru Firea

Ce rămâne de pe urma companiilor municipale (II): În buzunarele cui au ajuns banii cheltuiți de societatea de Publicitate și Afișaj, care s-a ocupat de reclame pentru Firea

SpotMedia.ro continuă să vă arate cu ce s-au ales bucureștenii de pe urma companiilor municipale înființate de Gabriela Firea.

Astăzi vă povestim pe larg despre Compania Municipală de Afișaj și Publicitate (CMPAB) SA: ce a făcut pentru cetățeni, dar și la ce politicieni și oameni de afaceri abonați la contracte cu statul au ajuns banii.

Societatea municipală a fost înființată în 2017, cu scopul ”de a eficientiza și de a crește din punct de vedere calitativ serviciile prestate în interesul public în domeniul publicității, serviciilor media și afișajului stradal”.

Ce înseamnă asta, de fapt? Într-un regulament de funcționare adoptat de Consiliul General în anul 2018 se menționa că treaba companiei ar fi să administreze atât mijloacele de publicitate stradală ale Primăriei Capitalei, cât și spațiile pe care acestea sunt amplasate.

În teorie, pare simplu. Dar n-a fost deloc așa.

Tocmai când Gabriela Firea a obținut acordul Consiliului General pentru a delega companiei municipale organizarea serviciului de publiciate și afișaj, dar și administrarea spațiilor în care se desfășoară aceste activități, a intervenit Prefectul Capitalei.

Acesta a atacat în instanță hotărîrile de delegare a serviciului. Iar lucrurile s-au complicat.

La solicitarea SpotMedia.ro, Primăria Capitalei a transmis că a semnat două contracte de delegare cu CMPAB SA. Prin unul dintre ele (din 2018) i-a delegat organizarea activității de publicitate și afișaj, iar prin celălalt (din august 2020) i-a dat administrarea spațiilor în care se derulează activitățile.

Dar delegarea administrării spațiilor n-a intrat în vigoare nici până astăzi.

Iată cu ce s-a ocupat societatea, în cei mai bine de 3 ani de la înființare.

Inventar și iar inventar și ”extrem de multe”

Deși ar trebui să îmbunătățească publicitatea și afișajul pentru alții, CMPAB SA nu reușește să își creeze nici măcar pentru sine o imagine atractivă și bine documentată.

Spre exemplu, ne-am fi așteptat ca în cei peste 3 ani de activitate, compania să posteze pe siteul propriu o mulțime de galerii foto și video, dar și comunicate de presă și tot soiul de alte informări din care să reiasă, pas cu pas, cum și-a făcut treaba pentru bucureșteni.

Dar compania n-a făcut asta. Așa că puținele informații despre activitatea sa se găsesc doar în raporatele Consiliului de Administrație postate pe siteul cmpab.ro.

Pentru anul 2017, raportul administratorilor nu menționează activități ale CMPAB SA. În schimb, aflăm că societate a încheiat anul cu 12 angajați cu care cheltuise 454.638 lei. Toată suma s-a declarat pierdere.

În 2018, compania și-a închiriat un sediu pe strada Paul Urechescu din cartierul Floreasca (o zonă scumpă a Bucureștiului).

A mai angajat încă 20 de oameni, iar cheltuielile cu personalul au crescut de peste 6 ori, până la 2.988.897 lei.

Potrivit raportului de activitate al administratorilor, în 2018, salariații companiei municipale au lucrat la mai multe proiecte. Mai exact, au:

  • cercetat piața de publicitate internă și externă;
  • inventariat 2.172 de suporturi publicitare și 972 de spații din stațiile STB în care se pot monta materiale publicitare;
  • identificat peste 230 de locuri în care se pot amplasa noi suporturi publicitare de diverse tipuri;
  • implementat 6 campanii de publicitate pentru acțiuni ale Primăriei cum a fi Pet Fest (acțiune asumată și de Compania Municipală de Agrement), Bucharest Jazz Festival, Bucharest Gaming week și Revelionul 2019.

De asemenea, administratorii susțin că această companie a implementat un număr ”extrem de mare” de campanii difuzate la televiziuni, radio și online.

Printre aceste campanii sunt menționate ”Spală-te pe dinți”, ”Spală-te pe mâini” și ”Newborn” create pentru ASSMB și ”Fotbal în Parc”. După cum SpotMedia.ro v-a informat deja, și Compania Municipală de Agrement SA a cheltuit peste un milion de lei pentru ”Fotbal în Parc organizat cu prilejul Campionatului Mondial de Fotbal, la care România nu a participat.

Numărul ”extrem de mare” de campanii înseamnă – din datele de pe siteul companiei municipale – vreo 17 acțiuni. Dacă au mai fost și altele, nu sunt descrise într-un mod accesibil

Nu am găsit pe siteul CMPAB SA informații clare cu privire la modul în care s-a creat fiecare campanie și la persoanele sau firmele care au lucrat la ele.

Spre exemplu, CMPAB SA susține că s-a ocupat de crearea unui manual de identitate vizuală pentru RATB (devenită STB SA). Interesant este că STB a transmis pentru Pagina de Media că urma să dea circa 200.000 de euro pentru a-și face imagine, dar nu companiei municipale, ci societății Tresure Island SRL.

Această societate îi aparține Ioanei Oana Croitoru, din informațiile portalului de business listăfirme.ro.

O investigație a jurnaliștilor de la Recorder.ro a demonstrat că firma e abonată la bani publici, în București. Și multe dintre contracte sunt pentru servicii de creație și publicitate.

Chiar Compania Municipală și Afișaj a cumpărat servicii de creare de band de la Tresure Island SRL.

Or, Gabriela Firea a susținut că înființează companiile municipale tocmai pentru a decupla de la buget firmele abonate la banul public.

În acest caz, se pare că mai degrabă le-a alimentat cu bani!

Reclame pentru Gabriela Firea și inventarul din sertarele lui Marian

În urma unui scandal de presă, Gabriela Firea a dezvăluit că doar reclamele din ciclul ”București trainic” – create prin intermediul CMPAB SA – au costat 3,2 milioane de lei.

Spotul de televiziune cu ”Bucureștiul trainic” a rulat obsesiv și în vreme ce Gabriela Firea își făcea campanie electorală, în încercarea de a-și păstra scaunul de primar general al Bucureștiului.

Una peste alta, compania a terminat anul 2018 cu o pierdere de 837.305 lei.

În 2019, numărul de angajați al CMPAB SA a crescut din nou și a ajuns la 41. Au crescut proporțional și cheltuielile cu personalul, până la peste 3,5 milioane de lei.

S-a lucrat la:

  • monitorizarea pieței de publicitate (o acțiune continuă, din câte înțelegem din rapoarte – n.red.)
  • încă o inventariere a spațiilor de publicitate din oraș
  • realizarea unor studii
Listă cu activități similare desfășurate în ani diferiți ale Companiei Municipale de Publicitate și Afișaj

În plus, compania municipală și-a luat 3 certificări ISO și a participat la 9 campanii (dintre care 4 ale ARCUB).

E posibil să se mai fi organizat și alte acțiuni, doar că pe siteul companiei municipale nu se menționează nimic despre ele.

Ba chiar, în raportul administratorilor din 2018 scrie că ”Marian poate scoate din raporatele lunare toate campaniile pe care le-am derulat și în care a fost panotaj”.

Nu știm nici cine e Marian și nici dacă a mai centralizat vreodată informațiile respective.

Întrebarea este: cum de a apărut o astfel de eroare într-un document al unei companii înființate cu bani publici de Primăriei Capitalei?

Două ar fi explicațiile plauzibile. Prima: administratorii nu citesc rapoartele anuale, ci doar le semnează.

Iar a doua explicație posibilă este că documentele postate pe siteul companiei nu sunt replici scanate ale celor originale, ci simple ciorne. Într-o astfel de situație, înseamnă că n-avem nicio idee ce conțin adevăratele rapoarte ale administratorilor.

Una peste alta, după 2 ani de pierderi consistente, compania municipală a reușit să raporteze un profit de 10.498 lei.

Potrivit datelor comunicate către Finanțe, până la finele lui 2019, compania nu s-a atins de cei 18,2 milioane de lei pe care i-a primit de la Primăria Capitalei, sub formă de capital social.

N-am reușit să identificăm pe siteul companiei municipale bilanțul contabil pentru primele 6 luni din 2020. Asta, deși afișarea acestuia este obligatorie prin lege.

Ce a cumpărat Compania de Publicitate și Afișaj și în buzunarele cui au ajuns cei mai mulți bani?

Pe lângă servicii pe care ar fi trebuit să le realizeze în regie proprie, CMPAB SA a cumpărat și multe altele.

Potrivit datelor centralizate de SpotMedia.ro din Sicap, în 2018, la o simplă privire, Compania Municipală de Publicitate și Afișaj a făcut peste 40 de atribuiri directe, în valoare de aproape 900.000 de lei.

S-au cumpărat de toate, de la articole de birou și servere, până la materiale publicitare și servicii diverse.

Un contract cu valoare mare (adică 133.000 de lei – n.red) i s-a atribuit, pentru servicii de imprimare, plicuri și servicii de distribuție, companiei Graficisme SRL. Acționar majoritar în această firmă este Adrian Marius Dobre, fost purtător de cuvânt al PSD (care în prezent e membru Pro România).

Dobre a avut funcții la CFR SA, dar și la Societatea Națională de Radiodifuziune (SNR). A fost secretar de stat la Ministerul Muncii și a îndeplinit funcția de purtător de cuvânt al PSD.

CMPAB SA a cumpărat – tot prin încredințare directă – servicii pentru realizarea unor studii de fezabilitate. Două contracte i-au fost încredințate societății Seratini Business SRL, pe care o deține omul de afaceri Sorin Astratini.

O investigație a jurnaliștilor de la RiseProject îl prezintă pe Astratini ca pe un om violent, care s-a îmbogățit repede și care e un apropiat al milionarului Dragoș Dobrescu.

Tot în 2018 – primul an cu activitate – CMPAB SA a cheltuit puțin peste 221.000 pe 5 mașini noi de la o societate din familia Renault.

În 2019, dintre cele 15 cumpărări directe inițiate din catalogul electronic al Sicap de CMPAB SA pe care le-am identificat la o primă căutare, 11 au mers la societatea Bendis Advertising SRL. Firma îi aparține lui Marian Neagu din Constanța și se ocupă, în principal de activități care țin de publicitate.

Tot în Constanța și tot în publicitate a lucrat și directorul general al Companiei Municipale de Publicitate și Afișaj SA, Dragos-Dumitrel Păstrașcu.

Cine conduce compania și care sunt legăturile cu banul public

Dragoș Dumitrel-Pătrașcu menționează în propriul CV că a fost director-executiv la o societate de publicitate din Constanța numită Promo Concept Business. De fapt – potrivit datelor din Monitorul Oficial – până în anul 2014, Pătrașcu a fost și acționar în societate.

Directorul companiei municipale Publicitate și Afișaj a fost acționar într-o firmă care a primit contracte de la Guvern

Ulterior, acționar unic a rămas partenera de afaceri a lui Păstrașcu, Anca Dina Cornelia.

În 2018, Promo Concept Business SRL a primit două încredințări directe de la Guvern. Un contract venea de la Ministerul de Interne, altul de la Ministerul Economiei.

Potrivit documentelor publice, cei doi directori adjuncți au mai puține legături cu lumea de business.

Spre exemplu, Alexandrina Ioniță amintește în CV-ul său a lucrat în câteva companii cunoscute de publicitate. În cea mai recentă declarație de avere menționează că nu deține terenuri și case, ci doar o mașină Mazda din 2016.

Este acționar al unei firme de publicitate numită Focus Media SRL și care n-a raportat încasări în ultimii ani. Singura sursă de venit amintită este indemnizația de la Compania Municipală. Pentru anul 2019, aceasta a ajuns, în medie, la puțin peste 7.000 de lei.

Al doilea director adjunct, Costin Simion, a lucrat în vânzări și publicitate. Și el declară că nu deține nici case, nici terenuri. A câștigat, în medie, 9.500 lei pe lună de la CMPAB SA anul trecut. În plus, a primit salariu și de la Metrorex.

Dacă directorii adjuncți declară că au lucrat mai mult ca salariați, unii dintre șefii de direcții din companie vin din lumea afacerilor.

Spre exemplu, șeful serviciului de Organizare Evenimente și Proiecte Culturale este Ioana Cristina Dornean. Jurnaliștii de la Ziarul de Vrancea au scris că Dornean a lucrat mai demult la revista Monden a Oanei Niculescu Mizil (partenera de viață a lui Marian Vanghelie).

Până prin 2017, Ioana Cristina Dornean apare ca acționar într-o firmă numită Cris Plus Media SRL. Între timp, societatea respectivă și-a schimbat numele în IFN Cons Media SRL și îl are ca acționar pe Radu Viorel Dornean, tatăl Ioanei Cristina.

Ca acționar în firmă apare la un moment dat și Dan Iuliu Gogescu. Acesta a fost membru în consiliului de administrație al RATB și director la Service Ciclop SA (societatea Primăriai Capitalei care face parte din acționariatul companiilor municipale – n.red.).

Pentru scurt timp, în vara lui 2018, Gogescu a fost director la Compania Municipală Imobiliară SA. Iar acum este membru în consiliul de administrație al Termoenergetica SA.

IFN Cons Media SRL a primit, în anul 2018, prin încredințare directă, 49 de contracte, în valoare de peste 2,3 milioane de lei. Mai multe contracte au venit de la primăriile orașelor din jurul Bucureștiului, cum ar fi Otopeni și Pantelimon și Voluntari (condus de Florentin Pandele, soțul Gabrielei Firea).

Firma a primit însă mai multe contracte bănoase și de la o instituție subordonată a Primăriei Sectorului 2, dar și de la Primăriile Sectoarelor 4 și 6.

În 2019, firma a primit 62 de contracte prin încredințare directă. Primăriile Sectorelor 4 și 6 au continuat să dea societății bani grei. Iar rostul unora dintre achiziții e foarte greu de înțeles.

Spre exemplu, Primăria sectorului 4 – condusă de primarul social democrat Daniel Băluță – a cumpărat de la IFN Cons Media SRL consultanță pentru a accesa bani din Fondul Suveran de Investiții, înființat la inițiativa fostului președinte PSD, Liviu Dragnea.

Societatea IFN Cons Media SRL a făcut afaceri bune și în 2020. Deși anul încă nu s-a terminat, a primit 86 de contracte în valoare de 5,3 milioane de lei.

Pe lângă directori și șefi de departamente, CMPAB SA mai are și un consiliu de administrație.

Președintele acestui Consiliu este Mariana Brod. Aceasta ocupă și un post de director în Primăria Capitalei. Iar înainte să lucreze în administrația Bucureștiului, a lucrat la Primăria Voluntari, condusă se soțul Gabrielei Firea.

Și un alt membru din CA-ul companiei vine de la Voluntari. Este vorba despre Niculae Constantin, care a fost city manager în orașul condus de Pandele.

Printre membrii CA – potrivit informațiilor de pe siteul companiei – se mai numără Simona Butacu (o consilieră a Gabrielei Firea, care era și consilier local la Sectorul 6), dar și Cristian Constantin Olaru, directorul companiei municipale Parking SA.

Ce se va întâmpla cu societatea de publicitate și afișaj

Gabriela Firea voia ca această Companie Municipală de Publicitate și Afișaj nu doar să își continue activitatea, ci și să absoarbă compania de Agrement (despre a cărei ineficiență SpotMedia.ro v-a relatat deja pe larg) și Compania Municipală Turistică.

Siteul acesteia din urmă este inactiv de mai bine de o săptămână, așa că bucureșteanul nu poate vedea ce activitate desfășoară aceasta.

Primarul ales al Capitalei, Nicușor Dan – care îi va lua locul Gabrielei Firea peste numai câteva zile – a declarat recent că vrea să bage în lichidare toate companiile municipale, cu excepția celor care se ocupă de termoficare.

Rămâne să vedem cum vor evolua lucrurile. Oricum, e greu de crezut că se va întâmpla ceva peste noapte.

Până să se ia o decizie, în episoadele următoare SpotMedia.ro vă va arăta cu ce s-au ocupat și celelalte companii municipale, dar și cui au dat banii bucureștenilor.

Citește:

Ce rămâne de pe urma companiilor municipale (I): O societate înființată să-i distreze pe bucureșteni se ocupă de măturat