Partidele și politicienii din România au plătit Google, YouTube și partenerilor acestora 2.832.900 de euro pentru publicitate politică în ultimii 2 ani și jumătate, țara noastră adjudecându-și poziția a doua în UE, după Germania.
Datele, actualizate la 9 februarie 2022, sunt conținute de Raportul Google privind publicitatea politică, lansat de compania americană cu scopul de a ajuta lumea să înțeleagă că anunțurile pe care le vede online, mai ales în preajma alegerilor, au în spate partide, politicieni sau companii de publicitate, scrie Curs de Guvernare.
Cele 2,83 milioane euro plătite din România reprezintă un total al cheltuielilor cu publicitatea online începând cu data de 20 martie 2019.
Top 3 ”mari contributori” sunt Germania – 5.137.900 euro, România – 2.832.900 euro și Marea Britanie – 2.392.050 euro.
La polul opus, cei mai puțin interesați de campaniile online sunt Luxemburg – 1.600 euro, Malta – 2.050 euro și Portugalia – 3.800 euro.
Din România, cel mai mare plătitor de publicitate politică pe internet este USR (621.800 de euro), urmat de PSD (494.200 de euro) și PNL (111.450 de euro).
Acestea nu sunt sumele totale, pentru că în numele acestora mai plătesc reclamă politică și companii sau persoane din aceste partide.
De unde au partidele din România banii
Partidele din România primesc anual subvenție de la bugetul de stat, indiferent dacă este sau nu an electoral.
Subvenția este teoretic recalculată la fiecare ciclu electoral, fiind proporțională cu numărul mandatelor obținute în alegeri de către candidații femei și cu numărul de mandate obținute la alegerile locale și parlamentare.
În fapt, modul în care se calculează subvenția este decis prin hotărâre AEP, banii alocații fiind din ce în ce mai mulți.
Citește mai multe pe Curs de Guvernare