Programul prin care Cîțu ”aduce România la zi” e aproape identic cu PNDL-ul lui Dragnea, care ar fi trebuit să ”scoată țara din noroaie” - analiză EFOR

Programul prin care Cîțu ”aduce România la zi” e aproape identic cu PNDL-ul lui Dragnea, care ar fi trebuit să ”scoată țara din noroaie” - analiză EFOR
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Specialiștii de la Expert Forum au făcut o analiză a Programului Național de Investiții, aprobat săptămâna trecută în ședința de guvern și despre care premierul Florin Cîțu spunea că va aduce România la zi, în secolul 21.

Cîțu a respins acuzațiile partenerilor de la USR-PLUS, care au susţinut că Anghel Saligny nu e decât o cale de a mitui primarii, după modelul patentat de guvernările PSD. Cei de la EFOR au pus programul Anghel Saligny lângă PNDL-ul creat de Liviu Dragnea și concluzia este dură: ”o copie aproape perfectă”.

Experții arată că atât PNDL-ul, cât și proiectul Anghel Saligny au încălcat legea prin chiar modul în care au fost create - ordonanță de urgență, deși nimic nu era atât de urgent încât să nu fie trecute prin Parlament. OUG pentru PNDL chiar a fost aprobată de Parlament la aproape doi ani de la elaborare.

În plus, sunt definite doar limitele generale ale programului, OUG nu include obiective, indicatori, criterii de evaluare și alocare a fondurilor sau alte elemente esențiale. Chiar întrebat despre criterii, Cîțu a spus că vor fi stabilite ulterior, în notele de implementare.

ADVERTISING

O difereță ar fi că, dacă prin ambele sunt finanțate proiecte multianuale, la PNDL durata maximă era de 4 ani, cu posibilitate de prelungire la 6, iar la Anghel Saligny durata e de 5 ani, cu posibilitate de prelungire la 8.

”Contractele semnate ar putea fi valabile până cel târziu la finalul anului 2028, când ar urma să se finalizeze și implementarea programului.

Considerăm că durata maximă este prea lungă, având în vedere că experiențele anterioare ne-au arătat că PNDL a finanțat proiecte de dimensiuni reduse sau medii. Așadar, construirea unui sistem de canalizare sau a unui drum în cinci până la opt ani poate conduce la cheltuirea ineficientă a resurselor și creșterea riscurilor privind implementarea proiectelor respective”, arată experții EFOR.

Aceștia adaugă că ”OUG nu este suficient de bine bazată pe date și dovezi”, având în vedere că, deși este un program pentru dezvoltarea locală, Cîțu promițând stradă, apă și canal pentru toată România, nota de fundamentare susține că nu există nici impact socio-economic, și nici asupra bugetului.

ADVERTISING

EFOR subliniază că problemele semnalate de Curtea de Conturi cu privire la PNDL se aplică și în cazul Proiectului Anghel Saligny:

  • managementul datelor e deficitar,
  • nu există o platformă integrată care să faciliteze urmărirea proiectelor,
  • personalul e insuficient pentru evaluarea proiectelor, colectarea datelor și, în general, pentru monitorizarea cu succes a implementării programului.

Amintim că pe PNDL au fost identificate mai multe nereguli, ce sunt acum dosare instrumentate de procurorii DNA.

”Până în acest moment, programul Anghel Saligny reia multe dintre mecanismele de implementare ale PNDL și prelungește unele dintre tarele identificate în rapoarte oficiale și independente, pornind de la modul de elaborare și ajungând la punerea în practică.

Având în vedere că multe dintre problemele menționate anterior sunt încă prezente la nivel instituțional și legislativ, considerăm că propunerea actuală de program poate continua practicile netransparente și ineficiente din perspectiva finanțelor publice și dezvoltării comunităților în care se investește. Modul de elaborare a programului repetă pașii urmați de guvernele social democrate, care au fost criticate pentru implementarea primelor două etape ale PNDL.

ADVERTISING

Elaborarea unui nou program fără a rezolva probleme instituționale și fără a analiza riscurile apărute în programele trecute este hazardată. Deși implementarea unor programe de dezvoltare locală este esențială, acest fapt nu justifică graba și problemele pe care le aduce propunerea actuală.

Solicităm, așadar, oprirea acestui proiect de OUG și dezbaterea la nivel public a aspectelor menționate în acest document.

Promisiunile lui Cîțu și săgețile către USR-PLUS

Amintim că miercuri, când a anunțat adoptarea OUG pentru Anghel Saligny, Florin Cîțu l-a prezentat drept un program pe minim 6 ani de zile, cu buget de 50 de miliarde de lei.

”E inadmisibil ca în 2021 să nu avem drumuri asfaltate în toate localitățile, canalizare sau apă. Lucruri de bază pe care trebuia să le facem sau puteam să le avem și până acum făcute..., care trebuiau făcute acum 10-20 de ani de zile, le facem în acest moment. (...)

Nu e același program (cu PNLD-ul, n.red.), mi-ar fi plăcut ca cine comentează un program să-l citească înainte. De aici au fost scoase săli de sport și alte obiective care nu aduceau dezvoltare. Au rămas lucrurile de bază pentru toți românii, pe care le dorim cu toții: canalizare, apă și asfaltare.

Atât, nu altceva! E un program care aduce România la zi, cel puțin. Și ar trebui să terminăm cu această ipocrizie, ca nu sunt două Românii, e o singură Românie și toți românii ar trebui să aibă acces la drumuri, apă și canalizare”, a spus Cîțu.

Jurnaliștii l-au întrebat care vor fi criteriile de alocare, având în vedere că USR-PLUS acuza o nouă formă de mită pentru primari.

”Criteriile sunt foarte simple, vor fi cele din OUG. Un criteriu foarte clar va fi că acolo unde nu avem canalizare și apă e complicat să începi să justifici că vrei să-ți asfaltezi drumul, pentru că apoi va însemna să spargi iar drumul să bagi canalizare și apă.

Criteriile sunt foarte simple, nu sunt politice: toată România are nevoie de dezvoltare. Noi nu împărțim în două România. Sunt aceleași criterii pe care le folosesc în evaluarea tuturor miniștrilor și a reformelor pe care le fac miniștriii și mi-ar plăcea mai mult o discuție despre ce reforme facem în Guvern și așa mai departe”, a fost răspunsul lui Cîțu.

Citește și:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇