Guvernarea de 50 de bani și misecuvinismul la pompă

Guvernarea de 50 de bani și misecuvinismul la pompă

Informația privind compensarea prețului carburanților a fost lănsată pe surse în presă, în loc să iasă Marcel Ciolacu la toate microfonele și pe toate ecranele pentru a vesti victoria, ca de fiecare dată până acum. Decizia finală nu a fost luată în coaliție, ci la guvern. Guvernul premierului liberal Ciucă, care a și anunțat-o personal și singur.

Toate acestea au arătat clar că ea va fi o capcană de imagine în care partea liberală să pice în fluierăturile generale.

PSD dorea un populism grandios care să facă fericit poporul cu mașini la început de vară, în timp ce liberalii au oferit tot un populism, dar unul meschin transformat imediat în bășcălie groasă: guvernul de 50 de bani etc.

ADVERTISING

Văzând că nu s-a înșelat în privința efectelor de imagine, PSD s-a disociat și public de soluția compensării și a trecut în opoziție, lăsându-i pe liberali să deconteze tot, după ce tot ei au ridicat foarte sus așteptarea.

Numai dacă ne uităm la acest exemplu putem avea un indiciu despre cât de interesat ar fi cu adevărat Marcel Ciolacu să devină premier și să aplice el conform așteptărilor de care alții se vor ocupa, desigur, să le ridice.

Soluția compensării este una dintre cele mai proaste cu putință. Nu rezolvă nimic pentru consumator, dar un nimic care va costa 2 miliarde de lei și, nu am nicio îndoială, va crea o mare bulibășeală la aplicare, despre care nimănui nu îi este foarte clar cum vă arăta.

Compensarea de 50 de bani/litru nu va face decât să împingă prețul în sus, anesteziind un pic gradul de suportabilitate al pieței. Mai ales dacă gvernul va întârzia cu decontarea diferențelor, benzinarii își vor recupera singuri pierderile.

Dar și să nu se întâmple asta, suma compensată e prea mică pentru a obține un grad de satisfacție din partea pulicului. Mai ales că omul nu gândește 30 de lei la un plin, ci 50 de bani la litru.

Cât este de ineficientă măsura se putea ști deja cât timp a fost aplicată și în cazul transportatorilor și a fost apă de ploaie.

Sub presiunea de a face ceva, guvernul a făcut, adică a aruncat pe geam 2 miliarde într-o țară cu deficit deja mare.

Pe de altă parte, mi se pare uimitoare convingerea multora că li se cuvine o reducere a prețului la carburanți. Nu, nu li se cuvine. Carburanții sunt o marfă ca oricare alta, pe care ți-o permiți sau nu.

Gazul pentru încălzire și curentul electric nu intră în aceeași categorie. Nu se poate trăi fără ele, acolo intervenția statului era vitală. Dar fără să te fățăi zilnic cu mașina la mare, la munte, după pâine și la mall, se poate. Te fățăi dacă îți permiți. Daca nu îți permiți, mai mergi cu metroul, cu trenul.

Ni se cuvine micșorarea prețului la benzină! Serios? Dar pe contribuabilul la buget care nu are mașină l-ai întrebat dacă ți se cuvine?

Plimbatul cu mașina al unora este subvenționat inclusiv cu banii celor care nu circulă decât cu metroul. Aceeași inechitate ca subvenționarea din banii celor care au centrale de apartament și de bloc pentru clienții Termoenergetica, care iarna trecută practic nu au simțit explozia prețului la gaz în vreme ce alții i-au subvenționat și și-au plătit și propriul gaz.

Unde statul avea obligația să intervină era în zona care îi afectează pe toți, cu mașini sau fără, adică în transportul de mărfuri și agricultură, de unde scumpirea se duce tăvălug în toate prețurile.

Sunt țări care au plafonat prețurile pentru că și-au permis măsura din bugete mult mai solide decât al României. Cu evaziune mult mai redusă. Chiar mă întreb câți dintre băieții revoltați de la pompe plătesc și impozite pe venituri și câți vor să fie compensați din contribuțiile altora, cu și fără mașini.

Dar cine are credibilitatea și forța politică să o zică verde în față? Nu PNL și nu Nicolae Ciucă, în mod evident. Despre PSD ce să mai vorbim?

Concursul de populism împinge România tot mai adânc în criza de unde va fi foarte greu de revenit.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇