Gardul de la „Sava” și leopardul de la „Lazăr”. Lecția de neputință și ipocrizie

Gardul de la „Sava” și leopardul de la „Lazăr”. Lecția de neputință și ipocrizie

Episodul prezenței lui George Simion la festivitatea de deschidere a anului școlar la colegiul de top  „Gh Lazăr” din București pune reflectorul pe cel puțin două probleme grave, cauze ale stării în care a ajuns învățământul românesc.

1.Politizarea. În fiecare an, cohorte de politicieni năvălesc în școli de prestigiu ca să fie văzuți, să emită platitudini și să se asocieze cu ideea de educație de calitate, așa cum încearcă prin doctorate plagiate să se asocieze cu ideea de excelență academică.

George Simion a ales „Gh. Lazăr” pentru că încearcă să se legitimeze și pentru zona de elită. Dar ministrul Educației ce a căutat la Colegiul „Sava”? Gardul, care văd că-l bântuie?

De ce ministrul nu a ales o scoală necăjită cu copiii care nu au bani de meditații ca să intre la admiterea pe care o face cadou profesorilor de la „Sava” și din restul colegiilor? Dl Iohannis de ce nu s-a dus acolo unde țipă nevoia și neputința?

Niște impostori care nu trăiesc decât din vampirizari de branduri, de școli, de sportivi, de vedete.

Faptul că George Simion s-a dus să deschidă anul școlar la un liceu nu e cu nimic mai grav decât faptul că dna Gorghiu a făcut același lucru, că dl Grebla a făcut același lucru, că dl Iohannis a făcut același lucru, că dl Ciucă a făcut același lucru și mulți, mulți alți politicieni.

Niciunul nu are ce căuta la deschiderea anului. Treaba lor e să asigure condiții bune de învățământ, să voteze legi bune pentru învățământ, să dea cei 6% din PIB prevăzuți de lege pentru Educație.

Toți politicienii, de la președinte și premier, până la primar, ar trebui fluierați și huiduiți la festivitățile de deschidere, mai ales în România, unde și elevii sunt bătaia de joc a tuturor.

2.Calitatea directorilor de școli. Dna Ionela Neagoe de la „Lazăr” înțeleg că reprezintă un fel de excelență în domeniu. De aceea, i-am și urmărit cu mare atenție prestația.

Ce înseamnă excelență? Doar calitatea materiei predate și asimilate sau și formarea de caractere cu repere clare, cu ierarhii de valori solide, cu coloană vertebrală de fier?

Presupun că dna Neagoe predă limba română la cel mai înalt nivel. Că organizarea colegiului e la superlativ. Dar lecția de caracter e jalnică.

Dacă dna Neagoe era și un exemplu de verticalitate, ori nu accepta niciodată niciun politician la nicio festivitate, ori îi accepta, dar recunoștea motivele pentru care o face. Sau măcar tăcea.

Nu putea să nu îi accepte? Cu siguranță, putea. Orice director poate. În public, da, poate sta oricine, dar la prezidiu și, mai ales, la microfon, nu poate sta decât cel agreat de gazdă, adică de școală, prin directorul ei.

De ce niciun director nu refuză? Pentru că toți sunt dependenți de politic. De banii pe care îi dă sau nu primăria, de bunăvoința inspectoratului condus de un politruc, de politrucii de la minister, de tot felul de alți politruci care pot ajuta școala sau o pot aduce în ruină.

Anul trecut pe condamnatul în primă instanță pentru catastrofa Colectiv l-a invitat la deschidere sau tot neinvitat a venit și Piedone tocmai în prezidiu? Adevărul e că, după Piedone, Simion e pistol cu apă.

Dna Neagoe, la fel că toți directorii, trebuie să îi accepte pe toți, să aibă relații cu toți, să se asigure de bunăvoința tuturor ca să obțină una-alta pentru școli sau să-și mențină scaunul. Asta pot cumva înțelege. Dar dacă ești caracter adevărat, admiți asta deschis. Sau măcar nu contraataci.

Dna Neagoe a ales atacul prin autovictimizare. Nu l-a invitat pe George Simion, deși este evident că l-a invitat să vorbească. De ce? 

“Nici nu am putut să judec. Mi s-a scurs sângele în picioare și în mintea mea a fost scandalul cu filmatul cu telefon, că nu e primit. Despre ce vorbim? Au fost aici poliția, prefectul, primarul, nu a zis nimeni nimic. Nu am știut cum să reacționez. Deja e prea mult.”

Ce le transmite elevilor? Când ești prins la înghesuială, răspunzi cu un mix de miorlăială și agresivitate. Pentru că, între două lacrimi de propria milă, dna Neagoe a fost agresivă cu jurnalistul:

Ionela Neagoe: Nimic din ce spuneți nu mă definește.

Rep.: Eu nu am spus nimic. Eu am pus întrebări.

Ionela Neagoe: Tocmai, că întrebările au un anumit scop, nu-i așa?

Rep.: Au scopul să vă ofere dumneavoastră posibilitatea să vorbiți și să oferiți lămuriri.

Ionela Neagoe: Și de ce nu m-ați întrebat ce altceva s-a mai întâmplat la Lazăr?

Obligația dnei Neagoe era să apere elevii liceului inclusiv de manipulare și instrumentalizare politică, adică ce a făcut George Simion prin clipul realizat în liceu.

Ce răspunde dna Neagoe? „pentru asta cineva trebuie să ia atitudine. Eu ce să fac? Pot să fac asta, ca școală? Fac, dacă asta este și pot să fac asta… Niciun părinte nu s-a sesizat, nimeni nu a făcut nimic. Ca să gestionezi peste 300 de oameni și să știu fiecare ce filmează în școală, credeți că este posibil pentru un om ca mine? Aș putea să-l gestionez pe Simion, ce să fac? Cum să fac?”.

Dacă într-adevăr nu poți nimic, nu știi nimic, nu ai cum, dacă ești neputincios, îți dai demisia.

Concluzia dnei Nagoe a fost diferită: „Nu mai vreau să adaug nimic. Am un gust amar și atâta muncă pe care o depun și peste care se așază mizeria”.

Dar dna Neagoe este o victimă continuă. Este tiparul de contraatac al domniei sale.

În ziua cu pricina, invitată la Europa FM, dna Neagoe a recurs la fix același tip de argumentație când a fost întrebată despre cerbicia cu care solicită, alături de restul directorilor de colegii naționale, concurs separat de admitere:

„Am fost dezamăgită de tot ce am citit pe rețelele de socializare despre noi, școlile de elită, despre liceele centenare, despre profesori. Am așa un gust amar pentru că imaginea noastră nu este foarte bună și societatea… nu știu dacă doar vorbește ca să vorbească sau dorește să distrugă și ceea ce este bun și funcționează”.

Dna Neagoe consideră că elevi de 14 ani sunt apți psihologic, emoțional să treacă printr-un șir de examene dificile pentru a-și proba excelența, deși domnia sa nu este aptă emoțional și psihologic să refuze un deputat care vrea să vorbească la o festivitate.

Elevul pică examenul dacă i s-a „scurs sângele în picioare”, doamna rămâne directoare și este ultragiată de reproșurile primite.

Pe fond, dna Neagoe nu a reușit să explice coerent la ce ajută examenul de admitere, ce îi lipsește la selecția în forma actuală - evaluare națională (EN) și repartizare computerizată.

„La o selectare mai bună a copiilor. Și mai bună”, e tot ce a spus. La „Lazăr” ultimele medii de admitere au fost anul acesta 9.63 la filologie și 9.84 la mate-info. Ce elită „mai elită” îi poate aduce examenul de admitere?

De anul viitor notele de la gimnaziu, care să zicem că puteau avea o mică influență (deși multe erau obținute la gimnaziul „Lazăr”), dispar cu totul din nota finală. Există elevi care vor lua mai mult la admitere decât la evaluarea națională?

Este dna Neagoe nemulțumită de felul în care se face corectarea? Ar avea dreptate, dacă ne uităm la faptul că aproape 100% dintre contestații au ca efect schimbarea notei, în sus sau în jos. 

Dar atunci să pledeze pentru criterii mai bune de notare, pentru un corp de corectori de elită care numai cu corectarea și elaborarea de subiecte să se ocupe. Dacă notele la EN nu sunt relevante, admiterea separată nu reprezintă decât o salvare individuală care abandonează restul copiilor. Un manager de elită nu are voie să gândească discriminatoriu.

Dar oare care ar fi efectul corectării autonome în „Lazăr” pentru „Lazăr”, "Sava" pentru "Sava" sau oricare alt colegiu?

Se face dna Neagoe că nu știe câți dintre colegii domniei sale, activi sau pensionari, fac meditații la română și matematică pentru EN la nivel industrial? Se vor opri? Domniile lor vor corecta lucrările de admitere, nu?

Cum să fie un copil familiarizat cu criteriile, nivelul, abordarea unui profesor de la „Lazăr”, autonom, dacă nu a avut de-a face cu el? Și meditațiile făcute un an sau doi cu el nu reprezintă o investiție în corectura de la admitere?

Dar și fără meditații, elevii din gimnaziul „Lazăr” nu vor avea prima șansă în fața profesorilor care i-au pregătit la clasă?

Pentru toate acestea dna Neagoe are doar un gust amar și o lacrimă de victimă în colțul ochiului. Dar ceea ce cred că a reușit în aceste zile a fost să arate leopardul din spatele gardului de la Colegiul „Lazăr” vopsit, ce-i drept, nu rupt ca la „Sava”, grija supremă a ministrului.   

Acest articol face parte din secțiunea NEW EDU, susținută de
brio

În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇