Energia electrică e foarte scumpă pentru că România consumă substanțial mai mult decât produce, deci cererea e substanțial mai mare decât oferta. De ce? Pentru că în anii de preț reglementat nu au fost făcute investiții majore, în timp ce consumul a tot crescut.
„Ne bazăm în continuare pe producția pe care o aveam și acum 5 ani, și acum 30 de ani. Lucrurile se deteriorează rapid de câțiva ani încoace”, explica pentru spotmedia.ro Otilia Nuțu, analist de politici publice în energie la Expert Forum.
Situația este complicată de faptul că nu mai putem importa energie electrică din Ucraina și trebuie să ajutăm și R. Moldova (lacrimile unioniste și podurile de flori nu țin locul ajutorului concret când e nevoie de el, dacă nu pe motiv de frăție, măcar pragmatic, ca să nu avem din nou în coastă o putere filorusă).
Ce facem în aceste condiții?
Marcel Ciolacu Bulă: reglementăm prețul energiei.
Ca măsură pe termen scurt, câteva luni, până se calmează piața?
M.C. Bulă: nu, până în 2025. Doi ani.
Deși Bulă nu spune de ce tocmai până în 2025, răspunsul e clar. Pentru că 2024 va fi un cvadruplu an electoral.
Ceea ce până și Virgil Popescu - Bulă ar putea să înțeleagă e că România avea nevoie acum de stimularea prin toate modurile a producției de energie. Toate țările UE au pus în funcțiune câte capacități de producție au putut în vara trecută.
Ăst’ timp România era preocupată cum să plafoneze, compenseze, supraimpoziteze, schimbe moduri de calcul.
Am întrebat-o pe Otilia Nuțu ce efect va avea OUG de reglementare a prețului asupra producției de energiei a României, mai ales asupra imperativului creșterii ei prin investiții.
Pe scurt, de măciucă în cap. De ce?
"1. Deși OUG specifică faptul că nu se aplică unor capacități noi, felul în care se aprobă aceste legi, fără niciun studiu de impact, de azi pe mâine, creează un mediu foarte imprevizibil pentru o investiție care se recuperează în niște ani. Cum pot avea certitudinea că nu mai dă mâine statul alt OUG care să mă includă?
2. Capacitățile noi se construiesc pe credit, garantat de regulă cu un contract de energie pe termen lung. De exemplu, iau un credit azi de la o bancă pentru construcția unei capacități care intră în funcțiune în 2024 și garantez creditul cu un contract de vânzare de energie 2024-2030. Contractul de acest tip se cheamă PPA (power purchase agreement).
Cumpărătorii sunt de regulă furnizori de energie. Dar dacă statul vine și reglementează că furnizorii vor primi energie la un preț reglementat, iar așteptarea e că reglementările pot fi prelungite oricât, nu mai sunt interesați furnizorii să încheie PPA, aşteptându-se că vor găsi energie la preț reglementat.”
Deci, spune Otilia Nuțu, la ce ne putem aștepta în următorii ani este "să mai pice, probabil, câte ceva din capacitățile de producție actuale, de vechi ce sunt, vor mai apărea unele mici pe care și le fac singuri consumatorii industriali și consumatori casnici care își pun panouri pe casă. S-ar mai putea face câte ceva din proiectele finanțate din bani europeni, de exemplu, din PNRR. Dar mult prea puțină investiție privată fără sprijin de la stat”.
Dar chiar și în ceea ce privește investiția consumatorilor casnici, Bulă îi face să regrete ziua în care au luat decizia să se înhame la așa ceva.
În decembrie 2021 am depus, printr-o firmă acreditată, desigur, dosarul pentru panouri fotovoltaice, cu documentație pentru un supliment față de puterea de 3KWh decontată. Un pogon de hârtii, adeverințe și para-adeverințe numai bun să te îndemne să te lași păgubaș. Trecem peste faptul că prima depunere a fost anulată.
Termenul de soluționare era martie, mă așteptam realist să fie mai. Însă în timp ce Tanczos Barna Bulă se văicărea cât de greu e și cât de prost a pregătit tot el, în guvernul precedent, operațiunea, termenul s-a lungit până spre finalul lui august. Și încă am fost printre cei norocoși, pentru că există dosare nici azi soluționate.
Panourile sunt pe casă de la începutul lui septembrie și la mijlocul lui noiembrie nu numai că nu dau energie în sistem, chiar pe gratis, dar nici măcar pentru consumul propriu. Dacă le pornesc, contorul actual va înregistra că iau din rețea tot ceea ce voi da în rețea. El nu știe să facă diferența între sensuri.
De ce stau panourile degeaba?
1.Distribuție Oltenia trebuie să monteze pe stradă un echipament și nu are chef să o facă, pentru că nu e obligată. Desigur că preferă să îmi ia în continuare bani la fiecare factură. Cum am un contract sub prețul de compensare, sunt un client comod.
2. Singura firmă din localitate acreditată de Distribuție Oltenia să monteze contorul cu dublu sens nu se grăbește nici ea, pentru că banii i-a primit deja, factura fiind achitată obligatoriu în avans.
Deci o investiție jumătate a statului, jumătate privată stă nefolosită de aproape 3 luni, pentru că un operator nu are chef să-și facă treaba, iar statul nu consideră necesar să îl oblige. Dacă pentru partea birocratică, de bine de rău, există niște termene, pe partea de execuție nu există nicio presiune.
În timp ce ne jelim că nu avem energie destulă, Bulă își bate joc de cei care încearcă să degreveze sistemul, ba chiar să îl și alimenteze.
Nu există niciun motiv rațional pentru care prin OUG să nu fie impuse termene pentru cuplarea la rețea a acestor investiții. Cel mai probabil este doar prostia lui Bulă.
Deci, cu Bulă în frunte, 2025 ne va găsi într-o situație și mai rea, cu un decalaj și mai mare între producție și consum, și mai greu de recuperat.
Disclaimer: Bulă nu e o persoană anume, ci un personaj colectiv, reprezentat nu numai de cei menționați în text, ci de toți cei care conduc în acest moment România din coaliție și din Palatul Victoria, dar și de cel care îi girează din Palatul Cotroceni.