Cum a ajuns ministrul Transporturilor incompatibil cu transportul în comun

victor.pitigoi

Senior Editor

“A fura idei de la cineva este plagiat. A le fura de la mai mulți este cercetare” (Murphy)
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

După momentul viral când prim-ministrul (de atunci) Florin Cîțu explica națiunii că nu cunoaște prețul pâinii, întrucât domnia sa nu mănâncă pâine, iată că a venit momentul când ministrul Transporturilor (actual), Sorin Grindeanu, nu pare informat despre cum e transportul în subteran, întrucât dânsul n-a mai călătorit demult cu metroul.

Îl citez direct pe domnul Grindeanu: „Nu am mers de ani buni cu metroul. N-am folosit și nu folosesc acest mijloc de transport în comun”.

Nici în tramvai nu l-am observat pe domnul Grindeanu, nici în autobuz, de unde deduc că poate dânsul nu folosește nici aceste mijloace de transport în comun. Nu este caz singular, sunt mulți cei care nu le folosesc, dar aceștia au totuși scuza că ei nu sunt miniștri ai Transporturilor.

Totuși, mie, imaginea aceasta a înaltului demnitar care bravează spunând că nu folosește „acest!” mijloc de transport în comun îmi sugerează un fel de ifos cu iz aristocratic al fandositului, care calcă anume cu roata prin baltă, ca să-i stropească în stație pe cei care așteaptă tramvaiul și care folosesc numai acest mijloc de transport în comun, de proști ce sunt.

ADVERTISING

Vulgul, monșer!

La una ca asta, îmi vine să sparg ecranul televizorului și să strig: „Ciocu’ jos, nea Sorinele, ciocu’ jos și mai ușor cu pianu’ pe scări, că există pe lume alții mult mai dihai ca noi, dar ai căror miniștri nu se codesc să se comporte exact ca cei de rând, nu altfel”.

Am citit prin ziare că prim ministrul Țărilor de Jos vine pe bicicletă la serviciu. Devenise la un moment dat virală în presa europeană fotografia cu prim ministrul Mark Rutte, parcându-și bicicleta la intrarea în Palatul Regal, unde fusese convocat de urgență.

Citeam și despre premierul altei țări nordice, dornic să meargă dimineața la serviciu numai cu tramvaiul, care vine iarna încălzit, vara răcorit și niciodată aglomerat.

Iar ministrul Transporturilor de la noi, cel care ar trebui să fie pe fază la tot ce mișcă în domeniu, n-a încercat, nici măcar din curiozitate, să pună piciorul în cel mai solicitat, mai popular și mai comod mijloc de transport în comun, metroul. Merde!

Nu-i pot pretinde nimănui să facă ceva, numai pentru că asta dă bine la public, dar mi se pare de necrezut să aud că tocmai ministrul Transporturilor sfidează transportul în comun și află ce se petrece în subteran doar citind ziarele și ascultând știrile, plus ce-i povestesc consilierii – în cazul când măcar ei folosesc vreun mijloc de transport în comun.

Cel mai ciudat însă mi se pare faptul că, privind din vârful turnului de fildeș, de unde nici nu se zărește intrarea la metrou, șeful Transporturilor știe să-l ironizeze și să-l judece aspru pe un predecesor – de altfel activ – al domniei  sale:

„ Curățarea gheretelor a fost o acțiune de imagine și așa a rămas. Din păcate, unii predecesori de-ai mei (bate șaua, ca să priceapă Drulă – n.red.) s-au ocupat doar de aceste lucruri (…) A fost un show, un spectacol, nu a fost finalizată acțiunea”.

Show și imagine, nea Sorinele? Asta trebuie să înțelegem despre stăvilirea ilegalităților atribuite liderului sindical Ion Rădoi, pe care DNA l-a și trimis în judecată, ca inculpat? Nu mi se pare deloc imagine și show recenta listă cu doar o parte din averea acestui domn, așa cum a fost publicată în presă.

Numai proprietățile sale din Bușteni sunt în număr de 14 (paisprezece), evaluate (conform DNA) la uriașa sumă de 1.411.754,73 euro, respectiv 6.959.950,82 lei, aproape 7 milioane de lei.

Cea mai scumpă din proprietăți are 5813,6 mp (peste o jumătate de hectar!) și este în valoare de 456.716,4 euro, iar cea mai mică este o anexă de 5 mp, evaluată  la 435 de euro.

Totalul de aproape 7 milioane de lei, agonisiți de un biet președinte sindical numai pentru proprietățile sale din Bușteni, nu mi se pare deloc spectacol. De unde atâta bănet, la unul care, teoretic cel puțin, ar trebui să-și alimenteze salariul din cotizațiile sindicaliștilor săi?

Răspunsul la întrebare îl va da justiția, dar, până atunci, îmi vine să mă mai întreb: vrea ministrul să arunce cu noroi în predecesorii domniei sale sau încearcă să-i întindă o mână de ajutor inculpatului Ion Rădoi  trimis în judecată, „pentru infracțiunile de folosire a influenței sau autorității de către o persoană ce deține o funcție de conducere într-un sindicat, având ca scop obținerea de foloase necuvenite (7 acte materiale) și șantaj”?

Mi se pare că ministrul a cam dat cu bățu-n baltă, când a catalogat drept show una din acțiunile cele mai îndrăznețe ale predecesorului și s-a pus deodată din nou în postura de judecător al predecesorilor, acuzați că n-au fost capabili să construiască o autostradă peste munți:

„După 15 ani, să fii capabil tu, ca stat, diverse guverne, diverşi miniştri, de toate culorile, după aproape sau după 15 ani, mai bine de 15 ani să fii în stare de abia atunci sau acum să scoţi la licitaţie, să se înceapă efectiv prima autostradă care traversează Carpaţii, e o ruşine pentru statul român. Şi-mi asum acest lucru”.

Ho-ho-ho, din nou mai încet cu pianul pe scări.

Este o minciună că de abia acum s-ar scoate la licitație ca să înceapă lucrările la prima autostradă care va traversa Carpații. Căci tot ministrul Drulă anunța, la 25 august 2021, că „La autostrada Pitești-Sibiu, lot 5, tocmai s-a emis ordinul de începere a lucrărilor, care vor începe la 1 septembrie 2021”.

Atunci, la 1 septembrie 2021, au început efectiv lucrările, nu acum, când a aflat domnul Grindeanu de ele. La venirea domniei sale în fruntea ministerului lucrările erau déjà demult începute de cei în care dânsul stropește acum, din răsputeri, cu noroi.

Fusese desfășurată o îndelungată pregătire a documentațiilor, se obținuseră numeroase avize și autorizații, se lansaseră licitații, chiar se câștigase una din ele, se contractase execuția lucrărilor pe un  segment de vreo 30 km (cam un sfert din total) și, după începerea efectivă a acestora, vine nea Sorinel al nostru să căineze că nu s-a făcut nimic, lăsând de înțeles că abia acum, când își încordează dânsul mușchii, va începe totul.

Poate n-a observat domnia sa, dar, la termenul prevăzut, 1 septembrie 2021, presa informa despre faptul că lucrările chiar au fost începute, specificând și mijloacele aduse în șantier: un utilaj de foraj, 9 buldozere, 2 încărcătoare, 3 autogredere, 4 cilindri compactori, 20 excavatoare, 19 basculante și 211 muncitori.

În loc să judece atât de aprig „diverse guverne, diverşi miniştri, de toate culorile” pentru ce n-au făcut ei în ultimii 15 ani, corect ar fi fost ca actualul ministru al Transporturilor să observe că există și o parte plină a paharului: în acest interval, diversele guverne au dat, totuși, în folosință Autostrada Soarelui și tot ele au executat un bucățoi de autostradă în toată regula, de la Nădlac la Arad, Timișoara, Lugoj, Sibiu.

La aceasta, se va racorda viitorul segment dintre Sibiu și Pitești, pe care domnul Grindeanu îl va inaugura după ce se vor traversa Carpații, nu se știe când.  

POST SCRIPTUM.

Nu vă faceți iluzii, este puțin probabil s-o inaugureze vreodată inimosul domn Grindeanu. Recente declarații ale domniei sale lasă de înțeles că susține „rotirea” premierului în 2023, cu numirea domnului Ciolacu ca prim-ministru și cu vacantarea postului de președinte al Camerei Deputaților.

Firește, nu va refuza această onoare, în cazul când colegii îl vor propune la Cameră. Noblesse oblige, ce naiba!

Ce se va întâmpla la Transporturi, cine va veni și cum va traversa acesta Carpații asta n-a mai spus domnul Grindeanu. Pun pariu că nici nu-l (mai) interesează.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇