Green fact checking-ul săptămânii: Mașinile electrice sunt mai puțin poluante față de cele clasice, contrar afirmațiilor false care circulă în social media

Green fact checking-ul săptămânii: Mașinile electrice sunt mai puțin poluante față de cele clasice, contrar afirmațiilor false care circulă în social media

Informații de context

O postare de pe Facebook, din 30 noiembrie 2023, compară într-un mod selectiv cantitatea de emisii de CO2 de la fabricarea bateriilor de vehicule electrice cu cea produsă de activitatea unei mașini pe benzină. Postarea a fost distribuită de peste 3.000 de ori pe rețelele sociale.

Odată cu creșterea producției globale de baterii, consumul de energie din fabricile de producție a devenit disponibil pentru măsurători și s-a dovedit că estimările anterioare au fost mult prea mari, după cum a declarat un expert consultat de publicația USA Today. Astfel că în fabricile actuale de producție de baterii, consumul de energie pentru fiecare baterie este mult mai mic decât în ​​fabricile de producție de laborator sau pilot pe care s-au bazat estimările anterioare.

Prin comparație cu mașinile pe benzină, vehiculele electrice își reduc emisiile pe întregul ciclu de viață al vehiculului cu aproximativ două treimi (în Europa) și se așteaptă că această proporție va crește. După ce o mașină medie pe benzină a fost condusă timp de 14 ani, amprenta sa de carbon ar fi aproximativ 45 de tone de CO2. Prin comparație, în același interval de timp, un Tesla Model Y electric ar emite 14 tone de CO2, reprezentând o reducere de 68%.

Narațiuni alimentate de astfel de postări/ conținuturi

ADVERTISING

„Vehiculele electrice nu reprezintă un avantaj față de mașinile pe benzină în ceea ce privește poluarea.”

„Măsurile actuale de combatere a schimbărilor climatice sunt inutile sau urmăresc o agendă ascunsă.”

„Încălzirea globală este o conspirație menită să provoace daune enorme sectorului energetic și societăților occidentale.”

Evaluarea noastră:

Avem de-a face cu o comparație înșelătoare, selectivă, care ia în calcul doar două surse de emisii asociate acestor tehnologii. Pe baza unei comparații corecte, ce ar lua în calcul emisiile asociate întregului ciclu de viață al vehiculului, fabricarea unei baterii de mașină electrică ar genera o cantitate de CO2 echivalentă cu activitatea pe 6-20 luni a unei mașini clasice, cu mult mai puțin decât termenul de opt ani indicat în știrea falsă.

Disclaimer!

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Green Antifake scoate la suprafață și analizează conținuturi eronate, înșelătoare sau pur și simplu false nu pentru a le amplifica sau a le oferi o vizibilitate nedorită în spațiul public, ci pentru a crește nivelul de conștientizare publică pe marginea lor.

Sursele noastre de fact-checking:

Usatoday.com – CO2 emissions from gas cars outweigh electric, even with battery manufacturing

Aap.com.au – EV critics stuck in slow lane with battery bashing

Politifact.com – CO2 output from making an electric car battery isn’t equal to driving a gasoline car for 8 years

ADVERTISING

Carbonbrief.org – 21 misleading myths about electric vehicles


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇