Ambasadorul Israelului, despre viața în pandemie: Și noi am fost nevoiți să ne reinventăm - dezbatere SpotMedia.ro

Ambasadorul Israelului, despre viața în pandemie: Și noi am fost nevoiți să ne reinventăm - dezbatere SpotMedia.ro

David Saranga, ambasador al Israelului în România și președinte onorific al Laude-Reut Board of Trustees, a vorbit marți, la doar câteva ore după ce făcuse rapelul vaccinului anti-COVID, unui public format din elevi, profesori și jurnaliști români, despre dorința sa de revenire la normalitate, dar și despre marea de fake news cu care ne confruntăm în pandemie.

”În curând o să vedem și în România un număr mare de oameni care vor primi a doua doză de vaccin, pentru că acesta este singurul mod de întoarcere la normalitate”, a spus David Saranga, într-o intervenție în direct în cadrul evenimentului online organizat de SpotMedia.ro și Complexul Educațional Laude-ReutJurnalismul în vremea pandemiei de Covid-19: Între provocări și oportunități de reinventare.

Ambasadorul a vorbit despre experiența personală pe care a avut-o cu fake news, la începutul pandemiei, despre provocările diplomaților în aceste vremuri tulburi și despre cât de important este să revenim la normalitate, inclusiv prin vaccinare.

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה #2ndVaccine

Posted by David Saranga on Tuesday, January 19, 2021

De la news la fake news în social media

”Când a început epidemia de coronavirus, una dintre primele persoane infectate în România a fost acel cadru MAI despre care se spunea că venise din Israel. Deși el vizitase teritoriile palestiniene și alte locuri, toată media raporta că s-a întors din Israel. De fapt, el a zburat dintr-un aeroport israelian. (...)

ADVERTISING

La câteva zile, primesc un mesaj. O persoană distribuia pe Facebook poza mea alături de descrierea 'aceasta este persoana care a venit din Israel și i-a infectat pe toți cu coronavirus'.

Știind cât de repede se răspândesc aceste informații, chiar dacă de obicei apelez la serviciile de securitate din România în astfel de cazuri, am ales să contactez direct persoana, pe Facebook.

'Cum îndrăznești?' L-am întrebat. 'Nu e corect'. Tipul acela a început să se contrazică cu mine. După 10 minute, a șters poza. Omul văzuse un articol despre coronavirus ilustrat cu poza mea.

Acesta este un incident important și arată cât de repede se pot răspândi știrile false în zilele noastre. Uneori oamenii nici măcar nu fac asta intenționat.

De cele mai multe ori, oamenii răspândesc fake news-urile pentru că oamenii chiar cred mesajul. Este foarte dificil să combați astfel de fenomene”, a spus ambasadorul.

ss-1

Pandemia ne forțează să fim relevanți

În cadrul dezbaterii organizate cu elevii de la Complexul Educațional Laude-Reut și jurnaliștii SpotMedia.ro, David Saranga a vrut să arate cum inclusiv diplomații și ambasadorii sunt nevoiți să facă față schimbărilor din media, având în vedere că sunt atât consumatori, cât și furnizori de conținut către presă.

ADVERTISING

”Lucrurile s-au schimbat. Înainte de izbucnirea pandemiei, aveam rutina noastră: știam care sunt subiectele zilei, cum poate fi Israelul relevant. Dacă nu ai povești relevante, atunci ești irelevant pentru media. Astfel, în timpul pandemiei am fost nevoiți să găsim modalități de a fi relevanți pentru media. Am reușit să facem asta în primele luni ale pandemiei, când 90% din conținutul media era legat de COVID.

Un vehicul important pentru a crea relevanța este importanța și atractivitatea conținutului. Un alt vehicul, crucial în vremuri de pandemie, este social media. Pentru noi social media nu este deloc diferită de media tradițională, ci merg mână în mână. Îmi amintesc că, oricând am avut povești interesante, ambele platforme ne-au ajutat să ajungem la publicul larg.

Dar la un moment dat publicul a atins un anumit nivel de saturație. De câte ori poate vorbi ambasadorul despre lockdown-ul din Israel sau despre dezvoltarea vaccinurilor în Israel? Subiectul poate fi interesant timp de o săptămână, chiar două. Dar provocarea a fost să fim în continuare interesanți față de media.

ADVERTISING

Am găsit conținut din Israel pe care l-am publicat în România și a avut succes. Un exemplu este acel video despre mamele care lucrează de acasă și au și trei copii care învață pe zoom de acasă. Monologul plin de umor al mamei care se plângea de destinul său, de a fi acasă cu 3 copii și a rămâne calmă, a fost postat pe platforma noastră de social media și are, până la ora actuală, cele mai multe vizualizări. Până și televiziunile l-au preluat, iar acest val de simpatie a asociat Israelul cu amuzamentul.

O altă poveste interesantă, care vine de la spitalele israeliene, ilustrează anumite lucruri triste în aceste vremuri marcate de COVID. Oamenii mor în spitale fără să poată măcar să-i atingă pe cei dragi.

Un spital israelian a permis familiilor, cărora le-a oferit și un echipament de protecție complet, să intre și să vorbească cu persoana aflată pe patul de moarte, să-și ia rămas bun în ultimul moment. Mass media a preluat filmulețul, iar asta a adus plusvaloare Israelului demonstrând că este o societate empatică”, a mai spus ambasadorul.

Prea multe știri despre COVID?

David Saranga înțelege dilema în care se află instituțiile de presă, având în vedere că orice alte subiecte pălesc pe lângă subiectul COVID în această perioadă.

”Și noi, ca diplomați, am fost nevoiți să ne reinventăm. Lucrurile stau diferit față de ceea ce făceam înainte, condițiile au devenit tot mai dificile.

Trebuie să mărturisesc că îmi place social media, dar nu este ceva ce poate înlocui realitatea. Am zis că nu mai acord niciun interviu pe Zoom, cel puțin până ne revenim la normal. Nu am reușit, dar am fost nevoit să reduc numărul lor, pentru că nu mai reușeam să transmit mesajul”, ne-a mai spus ambasadorul Israelului.

Jurnalismul în vremea pandemiei de COVID-19

SpotMedia.ro și Complexul Educațional Laude-Reut au organizat, marți, evenimentul online “???????????????????????????????????????????? ????̂???? ???????????????????????? ???????????????????????????????????? ???????? ????????????????????-????????: ????̂???????????????? ????????????????????????????̆???????? ????̦???? ????????????????????????????????????????̆????̦???? ???????? ????????????????????????????????????????????”, moderat de editorialistul SpotMedia.ro Emilian Isailă.

În cazul dezbaterii au vorbit și Tova Ben Nun-Cherbis – președinte și fondator Complexul Educațional Laude-Reut; Prof.univ.dr. Alina Bârgăoanu – decan al Facultății de Comunicare și Relații Publice din cadrul SNSPA și expert în analiza și combaterea dezinformării; Ion M. Ioniță - membru al Laude-Reut Board of Trustees și mentor al cursului de media comunicare Laude; Magda Grădinaru – editorialist SpotMedia.ro; Gabriel Kolbay – jurnalist de investigații SpotMedia.ro; conf.univ.dr. Liana Ionescu, profesor de media-comunicare la Complexul Educațional Laude-Reut.

Evenimentul a dezbătut provocările pandemiei pentru autorități, presă, cât și pentru consumatorul final, cu accent pe tineri, care sunt nevoiți acum să discearnă din marea de informații cu care sunt de-a dreptul bombardați.

La dezbaterea online au participat elevi din clasele VIII-XI de la Complexul Educațional Laude-Reut, alături de colegii lor de clasa a VIII-a de la alte școli bucureștene.

La final, copiii au adresat întrebări extrem de interesante, care i-au surprins plăcut pe profesioniștii din media prezenți la dezbatere, semn că fiecare curs de media, comunicare, diplomație și business urmat de tineri la vârsta potrivită poate avea rezultate spectaculoase.

Puteți urmări întreaga dezbatere aici.

Citește și:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇