Crossover este o companie americană care recrutează specialiști IT pentru peste 130 de firme de dezvoltare software din Statele Unite, în special Trilogy, Aurea, DevFactory, DevGraph și IgniteTech.
Fondată în 2014, Crossover caută cei mai buni 1% profesioniști IT la nivel global care să lucreze doar la distanță și cu program flexibil. Deținută de grupul de investiții ESW Capital cu sediul în Texas, lucrează atât pentru firmele din grup cât și pentru alte companii.
În prezent, Crossover caută să recruteze din România, în principal, profesioniști IT care să fie plătiți între 17.000 și 34.000 de dolari pe lună (sau între 200.000 și 400.000 de dolari pe an), de câteva ori mai mult decât oferă joburile disponibile în România pe același nivel de expertiză și experiență.
Am stat de vorbă cu Andrew Allen, VP, Crossover, pentru a afla mai multe detalii despre modelul lor de business, oportunitățile pentru IT-iștii români, lucrul de acasă și tendințele pe viitor.
Ce profiluri de angajați caută Crossover în România?
Filozofia companiei se bazează pe ideea că munca la distanță este inevitabilă pentru majoritatea locurilor de muncă. În prezent, avem 150 de români care lucrează cu noi, dintr-un total de 4.000 în întreaga lume. Crossover nu recrutează angajați, ci contractori, adică profesioniști independenți, și recrutăm doar pentru poziții cu normă întreagă (40 de ore pe săptămână) și numai persoane care pot lucra de la distanță.
Ca grup de companii, avem o politică de a nu face compromisuri în ceea ce privește calitatea superioară a serviciilor pe care le oferim și, în consecință, a tipului de candidați pe care îi căutăm.
Unele dintre cele mai interesante poziții pentru specialiștii IT români sunt următoarele:
- În aria de Software Engineering: Senior Software Engineer - $100k USD/an, Senior Site Reliability Engineer - $100k USD/an, VP of Software Engineering - $200k USD/an, SVP of Software Engineering - $400k USD/an.
- În aria de Cloud Architecture: Cloud Software Architect - $100k USD/an, Subsystem CTO - $200k USD/an, Product CTO - $400k USD/an.
- În aria de Technical Support: Product Knowledge Curator - $100k USD/an, VP of Customer Support - $200k USD/an, SVP of Software Customer Support - $400k USD/an.
Cum reușiți să plătiți salarii atât de mari?
Noi nu plătim salarii, plătim fee-uri contractorilor noștri. Iar aceste fee-uri pe care le vedeți mai sus sunt în linie cu remunerația oferită pentru aceste roluri în în Silicon Valley. Clienții noștri sunt companii mari care apreciază munca de înaltă calitate și au capacitatea financiară de a plăti pentru calitate ridicată.
Nivelul de plată pe care îl oferim românilor este același cu cel pe care îl oferim inginerilor IT sau arhitecților de sistem din Silicon Valley, Londra, Berlin, Sao Paolo sau Mumbai. Acest lucru se datorează faptului că, pe lângă calitate, avem și o politică de transparență. Toți contractorii noștri cu un anumit nivel de expertiză sunt plătiți la fel. În plus, fiecare contractor știe nivelul de remunerație a colegilor cu care intră în contact.
Totodată, noi preferăm simplitate, în detrimentul complexității. Dacă vă uitați la ofertele noastre de roluri, veți observa doar 8 niveluri de plată.
Care sunt motivele pentru care ați ales România ca zonă de recrutare de talente pentru industria IT? O scurtă analiză SWOT a profesioniștilor IT români.
Recrutăm oameni din întreaga lume, dar în acest moment am decis la nivel de grup să punem un accent special pe piața din România datorită calității inginerilor de software. România produce profesioniști IT cu înaltă calificare, care au o rată ridicată de succes în aceste roluri.
De asemenea, România continuă să rămână în primele 3 țări din lume când vine vorba de cea mai rapidă viteză de descărcare de date. Potrivit Ookla (care deține platforma speedtest ce poate măsura în timp real viteza Internetului oriunde în lume), Singapore este țara cu cele mai rapide viteze de descărcare în bandă largă de 226,60 Mbps, urmează Hong Kong cu 210,73 Mbps și România cu 193,47 Mbps, în vreme ce Statele Unite înregistrează doar 161,14 Mbps.
Țările cu cele mai rapide viteze de internet mobil sunt diferite. Cele mai rapide viteze de descărcare mobilă pot fi găsite în Coreea de Sud, cu 121,00 Mbps. China urmează cu 113,35 Mbps și Emiratele Arabe Unite cu 109,43 Mbps.
Nu putem vorbi în general de profesioniștii IT, dar îi putem caracteriza destul de bine pe acei 1% cei mai buni IT-ști români pe care îi căutăm noi.
Sunt de obicei specialiști seniori, orientați spre rezolvarea problemelor, care au inițiativă, care sunt auto-motivați să performeze. Ei caută flexibilitate în muncă. La Crossover, aceștia sunt liberi să își aleagă propriul program de lucru, cu o singură condiție: trebuie să lucreze 40 de ore pe săptămână. Au o disciplină de lucru superioară care le permite să se autogestioneze eficient de la distanță.
Sunt buni comunicatori și acest lucru este esențial, deoarece colegii noștri trebuie să intre în contact permanent cu oameni din întreaga lume. De exemplu, Sorin Zavelita, unul dintre colegii noștri din Timișoara, a început în Crossover în urmă cu aproape 6 ani cu 3 oameni în echipă. Acum are 10 persoane care îi raportează și aproximativ 100 de persoane de pe 6 continente în echipa sa.
Sunt onești și direcți și, prin urmare, sunt atrași de politica noastră care promovează transparența și claritatea. Un alt coleg român, Dragoș Nuță, mi-a spus că atunci când a venit în Crossover se afla în căutarea unei companii care să-i ofere „posibilitatea de a avea un impact, de a învăța, dar și de a avea o cultură rațională, deschisă - unde direcția și deciziile companiei sunt clare și unde feedback-ul este ascultat”.
Se plictisesc cu ușurință și, prin urmare, se simt cel mai confortabil în medii de lucru dinamice, care le oferă posibilitatea de a învăța mult. O altă colegă a noastră, Ella Macoveanu, ți-ar spune că „schimbarea este ceea ce ne unește pe toți”.
Ei caută echilibru între viața profesională și viața profesională, iar munca la distanță și flexibilă reușește să satisfacă această nevoie. Suntem, de asemenea, conștienți de faptul că plata pe care o oferim contează mult în România, ceea ce ne ajută să atragem cele mai bune talente.
Care sunt principalii piloni pe care ați construit o cultură organizațională bazată pe munca la distanță?
Angajam cei mai buni oameni din piață, plătim tarife mult peste media pieței (de câteva ori mai mult), le oferim acces la toate aplicațiile și softurile pe care și le doresc și le facem traininguri pentru a fi productivi și pentru a face o muncă de înaltă calitate cât mai eficient posibil.
Pentru a putea face acest lucru, îi încurajăm și pe clienții noștri să îmbrățișeze o cultură organizațională similară, să practice cu preponderență două reguli: program flexibil și muncă asincronă.
În timp ce unele roluri orientate către clienți au nevoie de oameni online la anumite ore, majoritatea rolurilor oferă ore flexibile, ceea ce le permite oamenilor să construiască un program care să corespundă fusului orar și preferințelor lor.
Munca asincronă înseamnă că prioritizăm metodele de comunicare care nu sunt instantanee, cum ar fi un mesaj vocal versus un apel telefonic. Ajută într-adevăr echipele să colaboreze între fusuri orare și crește productivitatea. Deoarece avem mai puține întâlniri, oamenii se pot concentra pe realizarea muncii lor.
Ce sfaturi aveți pentru companiile care încă se luptă să facă viabilă ideea de a lucra de oriunde?
Anul 2020 a fost un „botez prin foc” pentru noi toți atunci când s-a pus problema lucrului departe de birou. Deci, ce anume am învățat în 2020 despre munca la distanță?
În primul rând, angajații par să fie mai fericiți și să fie mai productivi. Un studiu recent din SUA indică „niveluri mai ridicate de satisfacție la locul de muncă și niveluri reduse de epuizare și stres psihologic” la angajații care lucrează de la distanță.
În plus, într-un sondaj recent FlexJobs, 95% dintre respondenți au declarat că au un nivel de productivitate mai mare sau același în timp ce lucrează de la distanță. Iar 78% dintre CEO de companii sunt de acord că munca la distanță este aici pentru a rămâne.
Iată câteva sfaturi bazate pe propria noastră experiență de succes în munca 100% la distanță.
În primul rând, companiile trebuie să poarte conversații sincere cu angajații de la fiecare nivel.
În funcție de dimensiunea companiei, recomandăm solicitarea ajutorului unui expert extern în munca la distanță, pentru a ajuta afacerea în această tranziție critică. Alternativ, poate fi angajat un director de operațiuni la distanță pentru a trainui managerii și angajații pentru acest „nou normal”.
Este important să nu se treacă cu vederea obstacolele tehnologice care există pentru orice companie ce adoptă munca la distanță și aici ne referim mai ales la securizarea activității online. În plus, conexiunile lente la Internetul de acasă pot provoca întârzieri în muncă sau pot frustra managerii și colegii. Abordarea acestor probleme și a altor probleme cu specialiștii IT din companie este esențială în această etapă.
Este de asemenea important să se stabilească așteptări clare privind timpii de răspuns în comunicarea dintre colegi, deadline-uri de proiecte, etc și care sunt scalabili pe măsură ce se alătură echipei mai mulți colegi de pe fusuri orare diferite.
Apropo, este acest model mai potrivit pentru IT sau poate fi extrapolat la alte domenii?
Lucrul la distanță nu funcționează doar pentru companiile IT. Credem cu tărie că acesta este viitorul muncii pentru toate joburile bazate pe creativitate (spre deosebire de joburile bazate pe servicii care nu pot fi realizate de la distanță, cum ar fi zugravul sau instalatorul). Când luați în considerare marile progrese în tehnologie care sunt aplicabile tuturor sectoarelor de activitate de la producție la agricultură, cum ar fi mașini autonome și camioane fără șofer, robotică, învățare automată (machine learning), drone etc., colaborarea fără a fi în aceeași cameră nu a fost niciodată mai ușoară. Nu este ceva dintr-un film SF, se întâmplă acum. Pandemia a accelerat schimbarea societății către munca la distanță cu un deceniu.
Ce mentalitate și strategie trebuie să aibă managerii pentru ca munca la distanță să aibă succes? Dar angajații? Cât de importantă este încrederea în această ecuație?
Tipul de oameni pe care vizăm să-i recrutăm nu necesită tipul de manager care le urmărește fiecare mișcare și le amintește să nu petreacă o oră în pauza de fumat sau 3 ore în timpul prânzului. Și, de fapt, fiecare contractant este manager de proiect în felul său.
Crossover este pentru oameni muncitori, responsabili, autodidacți și bine disciplinați.
Iar faptul că nu lucrăm cu angajați, ci cu profesioniști independenți, face ca întreaga operațiune să funcționeze foarte bine, spre deosebire de situația în care am avea angajați. Pur și simplu, din punct de vedere juridic, a avea angajați, dar nu și birouri locale, ar fi o provocare pentru orice companie.
În plus, contractanții noștri au acces la o gamă largă de aplicații și soluții tehnologice, cum ar fi software de gestionare a proiectelor sau software de urmărire a timpului, care îi ajută să țină evidența muncii lor. Acest lucru duce la mai puțină nevoie de training, mai puțină confuzie și mai puține frustrări între departamente.
Încrederea în sine este, desigur, foarte importantă, deoarece face parte din „pachet” atunci când vine vorba de recrutarea specialiștilor de top. Odată ce oamenii ating un anumit nivel de experiență și expertiză, devin destul de încrezători în sine, în rezultat și calitatea muncii lor.
Și să nu uităm, ne îndreptăm către top 1% din întreaga lume, ceea ce înseamnă că noi căutăm oameni foarte inteligenți care au deja toate abilitățile necesare pentru a face treaba.
Pentru a realiza acest lucru, am dezvoltat de-a lungul anilor un proces de recrutare 100% online, care se bazează pe o serie de teste. Este o abordare mult mai științifică decât să te bazezi pe CV-uri și interviuri și mult mai eficientă, ceea ce este important atunci când primești sute de aplicații pentru fiecare rol.
În primul rând, există un test de abilități cognitive care evaluează abilitățile de rezolvare a problemelor. Al doilea test este de limbă engleză. Este important să știe bine limba engleză, deoarece candidații noștri au nevoie de ea pentru a comunica cu ușurință cu oameni din întreaga lume. Odată ce au trecut aceste teste inițiale, urmează evaluarea abilităților legate de poziția respectivă pentru care aplicat. Dacă vor trece și de acest test, vor primi un interviu online cu managerul de echipă. Testele sunt foarte provocatoare, ceea ce înseamnă că doar cei mai buni candidați vor participa la un interviu și 80% dintre candidații care ajung până acolo vor primi postul.
Odată cu popularizarea obținerii de locuri de muncă de oriunde din lume, credeți că salariile din România vor crește?
Concurența pentru candidații a căror muncă se bazează pe creativitate va egaliza salariile la nivel mondial. Cloud-ul a avut deja acest efect în alte industrii. Să ne gândim la modul în care prețul mondial al muzicii sau datele de lansare ale filmelor s-au egalizat în ultimii 20 de ani. Când acest lucru se întâmplă cu resursele umane, va crește cu siguranță nivelul salariului sau remunerației pentru un anume profil de candidat din România și de peste tot în lume. Când eliminăm granițele și frontierele, încep să apară posibilități nesfârșite. România are o bază mare de talente, acesta fiind unul dintre motivele pentru care am ales să ne concentrăm eforturile în acest moment asupra acestei țări.