Organizaţia Europeană a Consumatorilor (BEUC) a anunţat, luni, că a depus plângere la Comisia Europeană împotriva serviciului de mesagerie WhatsApp, pentru controversata modificare a politicii sale de confidenţialitate.
Aceste noi reguli nu sunt „nici transparente, nici comprehensibile pentru utilizatori”, afirmă BEUC şi opt dintre asociaţiile sale membre, acuzând WhatsApp de „multiple încălcări ale drepturilor consumatorilor europeni”.
Aceste asociaţii au depus plângere atât la Comisia Europeană, precum şi la reţeaua europeană a autorităţilor însărcinate cu protecţia consumatorilor.
WhatsApp, serviciul de mesagerie al Facebook, i-a informat la începutul anului pe cei circa două miliarde de utilizatori ai săi că trebuie să îşi dea consimţământul pentru noi condiţii de utilizare.
Compania a amânat apoi până la 15 mai aplicarea noilor reguli, în contextul protestelor, utilizatorii fiind îngrijoraţi ca serviciul de mesagerie să nu împărtăşească mai departe datele cu Facebook, compania-mamă.
Mai multe ţări, printre care şi Germania, au interzis temporar grupului Facebook să utilizeze datele de la WhatsApp.
"De mai multe luni, WhatsApp îşi bombardează utilizatorii cu mesaje agresive şi repetate pentru a-i forţa să accepte noile sale condiţii de utilizare şi politica sa de confidenţialitate", a denunţat directorul general al BEUC, Monique Goyens.
CE trebuie să decidă dacă deschide anchetă
BEUC şi cele opt asociaţii membre consideră că este "imposibil pentru consumatori să aibă o idee clară privind consecinţele schimbărilor asupra protecţiei vieţii lor private, în special, în ceea ce priveşte transferul datelor lor personale spre Facebook şi spre alte părţi terţe".
"WhatsApp a fost în mod deliberat ambiguu pe acest subiect, iar consumatorii ar fi expuşi la prelucrarea la scară mare a datelor lor fără un consimţământ valabil", a criticat Monique Goyens.
"Le cerem autorităţilor să ia rapid măsuri împotriva WhatsApp pentru a se asigura că (serviciul) respectă drepturile consumatorilor", a adăugat ea.
Comisia Europeană şi autorităţile naţionale însărcinate cu protecţia consumatorilor trebuie să decidă acum dacă deschid sau nu o anchetă.
Uniunea consumatorilor subliniază, de asemenea, că noile condiţii de utilizare ale WhatsApp sunt în curs de analizare de către autorităţile europene de protecţie a datelor pentru a stabili dacă sunt încălcări ale legislaţiei din acest domeniu.
BEUC regrupează 46 de asociaţii de protecţie a consumatorilor din 32 de ţări europene.