Google a luat o decizie care va afecta companiile care se promovează în mediul online

Google a luat o decizie care va afecta companiile care se promovează în mediul online

Google plănuiește să nu mai vândă reclame personalizate în funcție de activitatea utilizatorilor pe site-urile pe care le accesează, o schimbare care va aduce transformări în industria de publicitate digitală.

Anunțul companiei care deține cel mai mare motor de căutare pe Internet vine în contextul în care și Apple a anunțat o măsură similară: producătorul iPhone va limita capacitatea aplicaţiilor de a colecta de pe telefoanele persoanelor date care pot fi folosite pentru publicitatea ţintită.

Astfel, deciziile ambilor giganți IT transformă Facebook în singura companie uriașă, cu prezență globală, care se bazează cu precădere pe colectarea de date personalizate pentru a vinde reclame - o temă care a generat în dese rânduri critici din partea Uniunii Europene.

ADVERTISING

Anunțul făcut de compania-mamă a Google

Alphabet Inc., compania care deține Google, a transmis miercuri că plănuiește ca să nu mai folosească și investească în tehnologii de urmărire a utilizatorilor, care îi identifică pe fiecare în parte în timp ce se mută din site în site.

Altfel spus, renunță la abordarea individuală și o înlocuiește cu cea de grup.

Măsura ar urma să intre în vigoare de anul viitor, potrivit anunțului oficial. Și ar putea avea un efect important, anume să oblige industria de publicitate digitală să se îndepărteze de modelul urmăririi și înregistrării comportamentului utilizatorilor pe Internet pentru a le livra reclame personalizate. Asta pentru că Google este cel mai mare advertiser pe zona de digital și dă tonul în această industrie.

ADVERTISING

Unul dintre motivele care stau în spatele deciziei este că acest model de business a fost intens criticat de cei care militează pentru apărarea confidențialității în mediul online și de autoritățile de reglementare. 

Pe de altă parte, Google s-ar putea confrunta cu o reacție dură din partea partenerilor săi de business, căci multe companii se bazează pe urmărirea utilizatorilor pentru a livra reclame personalizate. Potrivit datelor publicate de compania Jounce Media, și citate de Wall Street Journal, Google deținea anul trecut o cotă de piață de 52% din industria de publicitate globală în valoare de 292 de miliarde de dolari. 

„Dacă industria de publicitate digitală nu evoluează și nu se ocupă de îngrijorările oamenilor legate de confidențialitatea datelor și de modul în care identitatea lor este folosită, atunci punem în pericol însăși existența Internetului gratuit și deschis”, a scris David Temkin, managerul diviziei de produse a Google, în postarea care anunță schimbarea.

ADVERTISING

Deja de anul trecut compania a anunțat că din 2022 va renunța la cea mai populară tehnologie de urmărire a utilizatorilor, anume cookie-urile pentru terțe părți (third-party cookies). Acum merge mai departe și promite că nici măcar nu va mai inventa sau folosi un înlocuitor pentru această tehnologie.

Evident că Google va vinde în continuare reclame în motorul său de căutare. Doar că schimbă abordarea în modul în care reclamele vor fi afișate. De exemplu, compania a transmis că noul model se numește „privacy sandbox” și va permite livrarea de reclame țintite fără colectarea datelor despre utilizatori de la mai multe site-uri. O astfel de tehnologie ce va fi testată începând de luna următoare permite advertiserilor să afișeze reclame la un grup de utilizatori cu interese similare.

De notat este faptul că Google va începe să ruleze noua metodă de tracking doar pe site-uri, nu și pe aplicații - dar chiar și așa, reprezintă o primă schimbare de macaz în domeniul advertisingului digital.

Ce concluzii pot trage proprietarii de afaceri

Dacă și tu te numeri printre cei care își aduc trafic pe site sau își promovează afacerea pe Google, YouTube sau prin alte produse din familia Alphabet, atunci această schimbare te privește.

Deocamdată, însă, nu e clar ce efecte va avea. Poate că va veni mai puțin trafic pe site - sau poate că nu. Poate că reclama se va afișa la mai puțină lume - sau poate nu. Poate că vei avea parte de conversii mai proaste - sau poate nu. În orice caz, va fi nevoie de o perioadă de tranziție și adaptare. Tocmai de aceea vor fi interesante rezultatele primelor teste făcute de Google.

Ce poți face însă de pe-acum? Două lucruri: Conținut nou, interesant și documentat, cu SEO bine realizat, dar și construirea/creșterea unei comunități în jurul afacerii tale. 

Dacă faci asta deja, atunci te felicităm și te încurajăm să continui. În caz contrar, ar fi cazul să te-apuci serios de treabă.

Facebook, cel mai mare pierzător?

Decizia Google vine după ce Apple a anunțat că introduce câteva măsuri prin care va limita capacitatea aplicaţiilor de a colecta de pe telefoanele persoanelor date care pot fi folosite pentru publicitatea ţintită.

Astfel, cei doi giganți vizează modelul de afaceri al Facebook. Prin urmare, rețeaua socială e pusă la zid. Rămâne de văzut dacă va ceda și va adopta modelul Google și Apple... sau nu.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇