Șeful Apple scoate în evidenţă cea mai spinoasă problemă a Facebook. Întrebarea pe care și-o vor pune toți oamenii de afaceri

Șeful Apple scoate în evidenţă cea mai spinoasă problemă a Facebook. Întrebarea pe care și-o vor pune toți oamenii de afaceri

Tim Cook, CEO-ul Apple, a abordat subiectul războiului cu Facebook, condusă de Mark Zuckerberg, pe tema colectării datelor, în cadrul unei conferințe despre confidențialitatea informațiilor personale, ce a avut loc luna trecută la Bruxelles. 

Discursul șefului companiei americane pare a fi un răspuns la atacul recent al Facebook, care a publicat reclame în câteva ziare americane în care erau criticate schimbările făcute de Apple la politicile de confidențialitate ce afectează direct cea mai mare rețea de socializare din lume.

Interesant este faptul că Tim Cook a vizat Facebook, dar a făcut-o în așa fel încât ținta vorbelor sale să fie clară fără să-i pronunțe numele. 

Iată câteva citate din discursul său: 

„Pentru a avea succes, domeniul tehnologiei nu are nevoie de un tezaur uriaș de date personale cusute împreună pe zeci de site-uri și aplicații. Reclamele și publicitatea au existat și s-au dezvoltat fără ele timp de câteva decenii.”

Tim Cook, CEO Apple
ADVERTISING

„Dacă o afacere e construită pe ideea de a induce în eroare utilizatorii în ceea ce privește exploatarea datelor, în sensul că doar le lasă impresia că fac o alegere când de fapt nu e nicio alegere de făcut, atunci nu merită laudele noastre. Din contră, afacerea aceea are nevoie de o reformă.” 

Tim Cook, CEO Apple

„Nu ar trebui să ne luăm ochii de la imaginea de ansamblu. În momentul de față, în care dezinformarea și teoriile conspirației sunt promovate de algoritmi, nu e cazul să închidem ochii la teoria unei tehnologii care spune că tot engagementul e bun, scopul final fiind de fapt colectarea a cât mai multe date personale.”

Tim Cook, CEO Apple

„Care sunt consecințele prioritizării teoriilor conspirației și incitării la violență doar pentru a avea un engagement mai mare? Care sunt consecințele atunci când răsplătești un conținut care subminează încrederea populației în vaccinurile care salvează vieți? Care sunt consecințele faptului că mii de utilizatori se alătură grupurilor extremiste, iar algoritmul tău le recomandă să se alăture și altor grupuri extremiste? A trecut vremea în care ne prefăceam că această abordare nu vine cu un cost uriaș.”

Tim Cook, CEO Apple
ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

„Nu trebuie să permitem ca această dilemă socială să devină o catastrofă socială”.

Tim Cook, CEO Apple

Cumva, faptul că Tim Cook nu numește Facebook în discursul său mărește impactul vorbelor sale.

Pentru că realizând care e mesajul discursului CEO-ului Apple nu poți să nu te gândești la fundația pe care e construită afacerea Facebook.

etica în colectarea datelor
Foto: Colaj SpotMedia.ro

Apple vs. Facebook: Două modele de afaceri total opuse

Conflictul dintre cei doi giganți IT reiese și din faptul că modelul lor de afaceri este diametral opus.

Apple s-a promovat ca un brand pentru care contează stilul de viață al utilizatorilor, iar din această filosofie face parte și controlul sporit pe care aceștia îl au asupra politicii de confidențialitate și modului în care compania le folosește informațiile.

Facebook, pe de altă parte, este un business axat pe datele personale - și cu cât colectează mai multe, cu atât poate vinde reclame mai eficiente. Doar că această abordare vine cu un cost: „Rezultatul final ajunge să fie că te transformi din utilizator în produs”, punctează Tim Cook.

ADVERTISING

CEO-ul Apple a profitat de ocazie și pentru a sublinia diferența dintre filosofia de business a companiei pe care o conduce și cea a Facebook:

”Noi credem că o tehnologie etică este cea care se pune în slujba ta. Este cea care te ajută să dormi liniștit/ă, nu cea care te ține treaz/ă noaptea. Și care îți spune când ai petrecut suficient timp folosind-o. Sau care îți oferă spațiul de care ai nevoie pentru a crea, desena, scrie ori învăța - nu doar să dai refresh încă o dată”.

Da, și Apple are probleme legate de etică, deși sunt de altă natură - să ne amintim că încetinește voit iPhone-urile mai vechi cu scopul de a termina utilizatorii sa cumpere modele mai noi. Diferența față de Facebook e că nu exploatează datele personale al clienților pentru a face bani - pe când fix acest lucru este activitatea centrală a celei mai mari rețele sociale din lume.

Lecția pentru antreprenori și oameni de afaceri 

Această „bătălie” între cei doi giganți IT nu e doar un război al declarațiilor și al milioanelor de dolari - miza merge dincolo de aceste aspecte. Și are legătură cu filosofia de business care va trece testul timpului. 

Așadar, dacă ești antreprenor sau om de afaceri, poate ar fi cazul să te întrebi: vrei o afacere care se pune în slujba clienților sau să profiți de clienți pentru a face profit?

Pentru că, așa cum ne arată „bătălia” dintre Apple și Facebook, doar una dintre aceste filosofii de business e sustenabilă pe termen lung. 

Acuzațiile Facebook

Amintim că Facebook a acuzat Apple de practici anticoncurenţiale în cadrul conflictului din ultima lună dintre cei doi giganţi ai sectorului tehnologiei referitor la schimbările planificate de Apple pentru sistemul de operare iOS14 în domeniul confidenţialităţii datelor.

Apple se comportă anticoncurenţial, folosindu-se de controlul deţinut asupra App Store pentru a obţine profit în detrimentul creatorilor şi al micilor afaceri. Punct”, a declarat vicepreşedintele Facebook pentru publicitate şi produse de afaceri, Dan Levy, în decembrie 2020.

Prin intermediul măsurilor avute în vedere, Apple va limita capacitatea aplicaţiilor de a colecta de pe telefoanele persoanelor date care pot fi folosite pentru publicitatea ţintită, vizând astfel modelul de afaceri al Facebook.

Prin urmare, Facebook se va ruga pur şi simplu de utilizatori să o lase să le colecteze datele personale.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇