Totul pornește de la consumator – inclusiv promovarea în mediul online. Pentru că, la finalul zilei, clienții unui brand sunt și influencerii acestuia.
Astfel, dacă depunem un minim de efort în a-i asculta și în a le răspunde nevoilor, atunci putem spune că am găsit modalitatea de abordare, mesajele și comunicarea ideală pentru business.
Așa consideră Robert Dumitru – Head of Digital la MTH Digital.
El a mai explicat, în interviul acordat SpotMedia.ro, ce schimbări au avut loc în e-commerce în pandemie, care sunt cele mai importante tendințe care conturează această piață, ce tip de reclame au cele mai bune conversii în acest moment și cum pot ține pasul proprietarii de magazine online cu dorințele și nevoile clienților.
Cum s-a schimbat piața de marketing digital, în ultimul an, în contextul pandemiei? Care sunt cele mai importante schimbări pe care le-ați observat și cum le evaluați impactul?
Despre schimbările importante realizate în anul 2020 putem discuta despre două perspective: cea a consumatorului și cea a domeniului e-commerce.
Piața de e-commerce din România a crescut cu 30% în 2020, iar din punctul de vedere al consumatorului discutăm despre o creștere la 30% a procentului de comenzi online plătite cu cardul față de anul 2019.
De asemenea, am observat pe conturile pe care le administrăm o scădere a traficului nou, în timp ce rata de conversie și numărul de tranzacții realizate de utilizatorii care se întorc recurent pe site a crescut cu aproximativ 20%.
Asta ne face să concluzionăm că, deși avem în continuare o creștere a numărului de cumpărători online în România, avem și o creștere a numărului de utilizatori educați în e-commerce, utilizatori care devin deja loiali unui magazin online. Putem spune deci că începem să vorbim despre loialitate față de brand și în e-commerce.
Un alt lucru pe care l-am observat a fost schimbarea comportamentelor de consum pe rețelele sociale, iar aici ne referim la o tranziție către conținutul video. Acest lucru ne este demonstrat și de creșterile înregistrate pe platforme ce servesc preponderent acest tip de conținut - și anume Instagram și Tik Tok.
Instagram a înregistrat o creștere de aproximativ de 31% în ultimul an - de la 3,8 milioane de utilizatori la 5,1 milioane, în timp de Tik Tok a înregistrat o creștere de 34% față de aprilie 2020 - o creștere de la 3,8 milioane la 5.3 milioane raportate la final de decembrie 2020.
Tot din punct de vedere content, am observat o creștere a engagementului în ultimul an pentru postările tip carusel, iar dacă facem referire la reclame plătite - reclamele tip collection ad pe Instagram au o rată de conversie și un click through rate mai mari.
După cum spuneam, dacă facem referire la schimbările ce au intervenit la nivel de e-commerce, vorbim despre o creștere de 30% a domeniului e-commerce - de la 4,3 miliarde de euro în 2019, la 5,6 miliarde de euro în 2020, conform cifrelor oficiale pentru sectorul e-commerce furnizate de GPeC și ARMO.
Estimările sunt ca la finalul acestui an piața cumpărăturilor online să ajungă la 6,5 miliarde de euro.
Domeniul e-commerce a fost per total într-o continuă creștere, conform raportului pentru sector e-commerce furnizat de GPeC și ARMO pentru anul 2020:
- creșterea ratei de conversie medii pe România de la 2% în 2019 la 2,2% în 2020 pe desktop și 1,4% în 2019 la 1,6% în 2020 pe mobil
- valoarea medie a tranzacției a crescut de la 273 RON în 2019 la 297 RON în 2020
- în 2020, 65% din comenzile efectuate au fost realizate din mobil, în timp ce în 2019 procentul era la 63%
Cum s-a schimbat/a evoluat mentalitatea antreprenorilor, în special a celor care au magazine online, în această perioadă?
În momentele incipiente ale pandemiei, focusul a fost din ce în ce mai mult pe siguranța și sănătatea angajaților și clienților, precum și pe comunicarea măsurilor și procedurilor de siguranță pe care fiecare magazin și le-a luat.
S-a observat apoi o tranziție tot mai mare către conținut video și către platforme cum ar fi Instagram și Instagram Ads, Youtube și Youtube Ads, dar și TikTok.
Aici mereu au fost reticenţe pentru aceste canale de marketing, în special din cauza lipsei conversiilor direct din acest canal - însă odată adoptată această strategie s-a putut observa creșterea traficului pe site și creșterea numărului de utilizatori noi - fapt care a condus la creșterea vânzărilor totale.
Un exemplu elocvent pe care îl avem din această categorie este un client de fashion care a adoptat această strategie de comunicare către un public țintă nou prin reclamă video pe YouTube.
Implementarea acestor campanii de YouTube Ads a ajutat la asistarea a 270 de conversii într-o perioada de 3 luni. În genere s-a făcut din ce în ce mai mult tranziția către conținut și campanii de real time marketing.
Un alt trend pe care l-am observat a fost creșterea credibilității domeniului e-commerce și deschiderea canalului de vânzare online pentru afaceri care înainte aveau preponderent vânzări din magazinele fizice.
Care este cel mai facil de implementat „secret” al marketingului digital, dar foarte puțini îl pun în aplicare?
Nu este un secret, ci mai degrabă o tactică pe care nu foarte multe branduri o folosesc: community management și brand community. Această tactică implică zona de cunoaștere a publicului țintă, comunicarea constantă cu cei care achiziționează recurent din magazinul nostru online, transformarea acestora în lideri de opinie în grupurile din care aceștia fac parte - deoarece word of mouth și social proof sunt în continuare cele mai puternice tool-uri de marketing.
Ne referim la răspunderea constantă la mesaje - atât cele private, organice, cât și cele primite pentru reclamele plătite, realizarea unei strategii de conținut ce are în focus publicul țintă, oferirea anumitor beneficii clienților ce se află în top 10% vânzări pentru business.
Bate vântul schimbării în ceea ce privește promovarea pe marile platforme online. Apple și Google nu mai vor o colectare de date făcută ca până acum. Cum va influența decizia acestor giganți IT modul în care afacerile se vor promova în online pe viitor? Ce pot face proprietarii de afaceri încă de pe-acum pentru a se putea pregăti?
Din punctul meu de vedere, este un lucru ce trebuia comunicat transparent și proactiv către audiență, pentru că exemplificând ce anume se întâmplă cu datele lor, ce anume ce folosește din datele lor, aceștia ar avea mai multă încredere în a da click pe o reclamă pe diverse platforme sociale și asta ne-ar ajuta pe noi ca marketeri să livrăm lucruri relevante către aceste audiențe.
Ce putem face în momentul de față privind Facebook este verificarea domeniului pentru a ne asigura că acesta primește și procesează evenimentele înregistrate de Facebook Pixel pentru publicul care folosește dispozitive iOS - pentru a ne asigura că pixelul nostru va primi în continuare toate informațiile necesare, va trebui să facem o verificare a domeniului în Business Manager.
Există 3 pași concreți de parcurs:
1. Mergem în Business Manager - în Facebook Events Manager selectați Pixelul și mergeți la zona de Aggregated event measurement. Apoi click pe Configure Web Events.
2. Apoi selectăm domeniul nostru și click pe Verify Domain, ceea ce ne va redirecționa în zona de domenii verificate din Business Manager
Aici trebuie urmați pașii de instalare a scriptului de verificare în DNS.
3. După ce au fost făcuți pașii de la punctul 2, vă întoarceți în Business Settings - Domains și apăsați Verify.
Care sunt trendurile care se conturează pentru viitorul apropiat? Și cum ne putem pregăti pentru ele?
Trendurile în digital marketing sunt deja conturate încă de anul trecut, dar anul acesta încep să fie efectiv puse în practică. Vorbim despre:
- Folosirea strategiilor de licitare inteligente în Google Ads
- Includerea conținutului video în strategia de promovare și conținut
- Experiența omnichannel pentru utilizatori
- Realizarea unei strategii de conținut concentrată în jurul publicului țintă
- Realizarea articolelor cu cel puțin 3.000 de cuvinte
- Automatizarea și folosirea machine learning
Toate acestea țin de strategia de marketing online pentru a face toate canalele pe care business-ul decide să le implementeze, dar cu focus pe consumatorul final - ce îi putem oferi lui din punct de vedere comunicare, beneficii, articole, experiența site-ului, experiența reclamelor etc.
Un ultim sfat despre cum comunicăm ca brand, cum ne alegem tone of voice și ce preferă publicul din punct de vedere al mesajului.
Aici revin prin ceea ce am spus și mai sus: totul pornește de la consumator, de la analiza pe buyer persona pentru că la sfârșitul zilei comunicăm către oameni și aceștia au nevoie de motivatori pentru a da acel click, comentariu, like, share.
Nu există o rețetă anume pe care un brand o poate urma, tocmai pentru că fiecare are propria sa audiență către care comunică.
În momentul în care se conturează această analiză a clientului, raportarea acesteia la datele pe care le înregistrăm din primele tranzacții și conturăm profilul consumatorului îndrăgostit de brand, atunci știm care este strategia cu care putem face acel consumator să devină loial, să devină un lider de opinie pentru brand în grupul primar, să devină un micro influencer pentru business.
Pentru că, la finalul zilei, clienții unui brand sunt și influencerii acestuia - dacă depunem un minim de efort în a îi asculta și în a le răspunde nevoilor, atunci putem spune că am găsit tone of voice-ul, mesajele și comunicarea ideală pentru business.