Metaversul este un concept cu care specialiștii IT cochetează de ceva vreme, însă a devenit o curiozitate globală când Mark Zuckerberg a anunțat că își redenumește compania din Facebook Inc. în Meta Platforms Inc. – sau, pe scurt Meta – cu scopul de a reflecta proiectele ambițioase pe care se va concentra în viitor, care au legătură cu… metaversul.
Meta+univers=viitorul Internetului?
Cum grecescul „meta-” înseamnă „după”, presupunem că Mark Zuckerberg vrea să poziționeze acest concept ca „the next big thing in tech” și, totodată, să reflecte o lume care se află dincolo de ecrane – Internetul 3.0, am putea spune.
Primul care a creionat ideea de metavers a fost scriitorul Neal Stephenson, el fiind cel care a folosit termenul în romanul distopic „Snow Crash”, publicat în 1992.
Dar Zuckerberg și echipa sa nu sunt singurii vizionari din IT care au înclinații către acest domeniu. Și alte companii încearcă să găsească o modalitate comercială în care realitatea virtuală (VR), realitatea augumentată (AR) și alte tehnologii să se îmbine pentru a crea ceva util și plăcut pentru utilizatori. Epic Games e doar una dintre ele.
Însă există unele semne de întrebare. Oare crearea unui univers virtual va avea succes așa cum a avut smartphone-ul? Oare nu va ridica multe probleme legate de etică, moralitate, lipsa interacțiunii umane per se? Și oare utilizatorii își vor pune și mai multe date personale în mâinile aceluiași om care a făcut din Facebook o rețea socială care răspândește ura și divizează oamenii, în loc să-i aducă împreună?
Ce este metaversul?
În viziunea lui Mark Zuckerberg, metaversul este Internetul adus la viață - sau măcar randat în 3D. Adică un mediu virtual în care te poți imersa și chiar poți interacționa cu alte avataruri - în loc să privești un ecran și să interacționezi cu acesta.
În esență, e vorba de comunități interconectate, unde oamenii se pot întâlni, discuta, munci și juca, folosind căști de VR, ochelari de AR, aplicații sau alte dispozitive. Adică un fel de „teleportare”.
„Următoarea platformă va fi și mai captivantă - un Internet încorporat, unde ești parte din experiență, nu doar te uiți la ea. Noi numim asta metavers, iar el va atinge fiecare produs pe care îl construim. Calitatea definitorie a metaversului va fi un sentiment de prezență - ca și cum ai fi acolo cu o altă persoană sau în alt loc. Să te simți cu adevărat prezent alături de o altă persoană este visul suprem al tehnologiei sociale. Acesta este motivul pentru care suntem concentrați pe construirea acestui lucru. (...)
În acest viitor, te vei putea teleporta instantaneu ca hologramă pentru a fi la birou fără navetă, la concert cu prietenii sau în sufrageria părinților pentru a recupera. Acest lucru îți va deschide mai multe oportunități indiferent unde locuiești. Vei putea să petreci mai mult timp cu ceea ce contează pentru tine, să reduci timpul în trafic și să reduci amprenta de carbon”, după cum explică Mark Zuckerberg.
De asemenea, va putea încorpora și alte aspecte ale mediului online, precum shoppingul și social media, după cum a arătat Victoria Petrock, analist specializat în tehnologiile emergente, pentru NPR.org: ”Este următoarea evoluție a conectivității, unde toate aceste lucruri se adună într-un univers în care totul se dedublează, așa că îți vei trăi viața virtuală așa cum o trăiești pe cea fizică”. Se pare că 2030 va fi anul de cotitură.
Ce voi putea face în metavers?
Lucruri precum să mergi la un concert virtual, să faci o excursie online, să vezi sau să creezi opere de artă și să probezi sau să cumperi îmbrăcăminte digitală. De asemenea, metaversul ar putea revoluționa lucrul de acasă - cum ar fi ca în loc să-ți vezi colegii în apeluri video, li te-ai putea alătura într-un birou virtual?
Deja Facebook a lansat o aplicație de lucru la distanță pentru companii, numită Horizon Workrooms, care poate fi utilizată împreună cu căștile sale Oculus VR - deși recenziile timpurii nu au fost grozave. Căștile costă 300 de dolari sau mai mult, astfel că acum experiențele metaversului nu sunt la îndemâna multora.
Pentru cei care își permit, utilizatorii ar putea, prin avatarurile lor, să zboare între lumi virtuale create de diferite companii. „O mare parte din experiența metaversului se va concentra în jurul teleportării de la o experiență la alta”, spune Zuckerberg.
Companiile de tehnologie încă trebuie să-și dea seama cum să-și conecteze platformele online între ele. Pentru ca acesta să funcționeze, va necesita ca platformele tehnologice concurente să convină asupra unui set de standarde, astfel încât să nu existe „oameni în metaversul Facebook și alți oameni în metaversul Microsoft”, a spus Petrock pentru sursa citată.
Facebook mizează totul pe metavers?
Zuckerberg crede că metaversul va fi o parte importantă a economiei digitale. Criticii se întreabă însă dacă această mișcare ar putea fi, de fapt, un efort de a distrage atenția de la nenumăratele crize care afectează compania, inclusiv cele legate de concurența neloială, mărturiile deloc flatante ale foștilor angajați și îngrijorările legate de gestionarea dezinformării.
Fosta angajată Frances Haugen a acuzat Facebook și celelalte platforme că au făcut rău copiilor și au incitat la violență politică, predând copii ale unor documente interne (și incriminatorii) autorităților din SUA. De asemenea, acestea au ajuns și în presă. The Associated Press a publicat numeroase povești despre modul în care Facebook a acordat prioritate profiturilor în detrimentul siguranței și și-a ascuns propriile cercetări de investitori și public.
Este metaversul în exclusivitate un proiect al lui Mark Zuckerberg?
Nu. Și alte companii vorbesc despre metavers și cochetează cu astfel de proiecte, printre care Microsoft și producătorul de cipuri Nvidia.
„Credem că vor exista o mulțime de companii care vor construi lumi și medii virtuale în metavers, în același mod în care au fost multe companii care făcut lucruri pe World Wide Web”, a declarat Richard Kerris, vicepreședintele platformei Omniverse din cadrul Nvidia. „Este important (...) să te poți teleporta în lumi diferite, fără a ține cont de cine a creat-o, în același mod în care treci de la o pagină web la alta.”
Companiile de jocuri video au, de asemenea, ceva de spus în ceea ce privește metaversul. Epic Games, compania din spatele popularului joc video Fortnite, a strâns un miliard de dolari de la investitori pentru a-și finanța planurile pe termen lung pentru construirea metaversului. Platforma de jocuri Roblox este un alt jucător important - aceasta se referă la metavers ca la un loc în care „oamenii se pot reuni în milioane de experiențe 3D pentru a învăța, a lucra, a se juca, a crea și a socializa”.
Și companiile de bunuri de larg consum încearcă să se implice în metavers. Cei de la Gucci au colaborat în iunie cu Roblox pentru a vinde o colecție de accesorii exclusiv digitale. Coca-Cola și Clinique au vândut jetoane digitale - acestea fiind prezentate ca fiind o piatră de temelie a metaversului.
Va fi aceasta o altă modalitate de a obține mai multe din datele mele?
Îmbrățișarea de către Zuckerberg a metaversului contrazice într-o oarecare măsură credința altor entuziaști ai conceptului. Asta pentru că ei percep metaversul întocmai ca pe o eliberare a culturii online de platformele tehnologice precum Facebook, care și-au asumat proprietatea asupra conturilor, fotografiilor, postărilor și altor date personale ale oamenilor, apoi le-au folosit pentru a face profit.
„Vrem să ne putem deplasa cu ușurință pe Internet, dar vrem și să ne putem deplasa pe Internet într-un mod în care nu suntem urmăriți și monitorizați”, a spus Steve Jang, de la Kindred Ventures, companie care se concentrează pe tehnologia care se află la baza criptomonedelor.
Deocamdată, pare că Facebook vrea să-și ducă modelul de afaceri, care se bazează pe utilizarea datelor personale pentru a vinde publicitate direcționată, în metavers. „Reclamele vor continua să reprezinte o parte importantă a strategiei noastre și, probabil, va fi, de asemenea, o parte semnificativă a metaversului”, a spus Zuckerberg într-o conferință.
În acest context, analistul Victoria Petrock și-a exprimat îngrijorarea legată de faptul că Facebook încearcă să deschidă calea către o lume virtuală care ar putea necesita și mai multe date personale și ar putea oferi un potențial mai mare de abuz și dezinformare - asta deși nu a rezolvat aceste probleme pentru platformele sale actuale.