Un pilot rus a încercat să doboare un avion britanic deasupra Mării Negre, pentru că a înțeles greșit un ordin de la sol

Un pilot rus a încercat să doboare un avion britanic deasupra Mării Negre, pentru că a înțeles greșit un ordin de la sol

Un pilot rus a încercat să doboare anul trecut un avion de supraveghere al Royal Air Force (RAF) deasupra Mării Negre, după ce a crezut că are permisiunea de a trage.

Pilotul a tras două rachete, dintre care prima a ratat ținta, nefiind vorba de o defecțiune tehnică, așa cum s-a spus la acel moment, informează BBC.

Rusia susținuse că incidentul din septembrie a fost cauzat de o „defecțiune tehnică”. Ministerul Apărării din Marea Britanie a acceptat public explicația rusă.

Dar acum trei surse occidentale din domeniul apărării care cunosc incidentul au declarat pentru BBC că, de fapt, comunicațiile rusești interceptate de aeronava RAF RC-135 Rivet Joint oferă o versiune diferită față de cea oficială.

Avionul RAF - cu un echipaj de până la 30 de persoane - efectua o misiune de supraveghere deasupra Mării Negre în spațiul aerian internațional pe 29 septembrie anul trecut, când a întâlnit două avioane de luptă rusești SU-27.

ADVERTISING

Comunicațiile interceptate arată că unul dintre piloții ruși a crezut că i s-a dat permisiunea de a ținti aeronava britanică, în urma unei comenzi ambigue primite de la o stație terestră rusă.

Cu toate acestea, cel de-al doilea pilot rus nu a crezut. Mai mult, el a protestat și și-a înjurat colegul când a tras prima rachetă.

Răspunzând acestor noi dezvăluiri, un purtător de cuvânt al Ministerului Apărării a spus: „Intenția noastră a fost întotdeauna să protejăm siguranța operațiunilor noastre, să evităm escaladarea inutilă și să informăm publicul și comunitatea internațională”.

Ce s-a întâmplat de fapt

În timp ce cele două SU-27 rusești se apropiau de avionul RAF, au primit o comunicare de la controlorul stației de la sol. O sursă occidentală a declarat pentru BBC că li s-a spus „aveți ținta”. Acest limbaj ambiguu a fost interpretat de unul dintre piloții ruși ca permisiune de a trage.

ADVERTISING

Limbajul liber pare să fi arătat un grad ridicat de neprofesionalism din partea celor implicați, au spus sursele. În schimb, piloții NATO folosesc un limbaj foarte precis atunci când cer și primesc permisiunea de a trage.

Pilotul rus a tras o rachetă aer-aer, care a fost lansată cu succes, dar nu a reușit să lovească ținta. A fost o greșeală, nu o defecțiune.

Sursele occidentale au declarat pentru BBC că atunci a izbucnit o ceartă între cei doi piloți ruși. Pilotul celui de-al doilea SU-27 nu a crezut că li s-a dat permisiunea să tragă și și-a înjurat colegul.

Cu toate acestea, primul pilot a lansat încă o rachetă. Sursele afirmă că cea de-a doua rachetă a căzut, pur și simplu, de pe aripă – ceea ce sugerează că arma fie a funcționat defectuos, fie că lansarea a fost anulată.

Ce a spus Ministerul britanic al Apărării

Trei săptămâni mai târziu, guvernul Regatului Unit a confirmat că incidentul a avut loc – după ce Ministerul rus al Apărării l-a numit o „defecțiune tehnică”.

ADVERTISING

Într-o declarație făcută în fața parlamentarilor la 20 octombrie, secretarul Apărării de atunci, Ben Wallace, a spus că a fost un „angajament potențial periculos”.

Însă a acceptat explicația rușilor: „Nu considerăm acest incident ca fiind o escaladare deliberată din partea rușilor, iar din analiza noastră rezultă că a fost cauzată de o defecțiune”.

Ce au spus americanii

Cu toate acestea, o scurgere de informații secrete a dezvăluit că armata americană a vorbit despre ceea ce s-a întâmplat în termeni mai duri.

Într-o serie de documente, publicate online de aviatorul american Jack Teixera, același incident a fost descris drept „aproape o doborâre a avionului”.

„Incidentul a fost mult mai grav decât a fost descris inițial și ar fi putut echivala cu un act de război”, scrie New York Times. Ziarul a citat, de asemenea, un oficial american al Apărării, care prezintă incidentul ca fiind ”cu adevărat, foarte înfricoșător”.

Ca răspuns la scurgerea de informații, Ministerul Apărării din Regatul Unit a emis o altă declarație care a băgat publicul şi mai rău în ceață. A susținut că „o proporție semnificativă din conținutul acestor rapoarte este neadevărat sau manipulat”.

De ce atâta secretomanie?

Pot exista mai multe motive pentru care Ministerul Apărării din Regatul Unit a fost reticent în a oferi detaliile complete. În primul rând, Londra nu ar dori să facă publice amploarea activităților sale de colectare de informații și detaliile comunicațiilor interceptate.

Mai mult, niciuna dintre părți nu a dorit o escaladare a situației - una care ar putea atrage un membru NATO într-o confruntare militară cu Rusia. Dar incidentul arată, încă o dată, cum o greșeală a unei persoane ar putea declanșa un conflict mai larg.

Nu este prima dată când un pilot rus nesăbuit țintește o aeronavă NATO în spațiul aerian internațional. La începutul acestui an, în martie, un avion rusesc a doborât o dronă americană de supraveghere, care zbura tot deasupra Mării Negre.

În acel incident, pilotul rus a primit o medalie, dar majoritatea experților sunt de acord că a fost vorba mai degrabă de noroc decât de îndemânare sau discernământ.

Incidentul evidențiază întrebări serioase despre disciplina și profesionalismul forțelor aeriene ruse, mai scrie BBC.

RAF a continuat să efectueze zboruri de supraveghere deasupra Mării Negre. Aceste zboruri sunt acum escortate de avioane de luptă Typhoon, înarmate cu rachete aer-aer.

Regatul Unit este singurul aliat al NATO care conduce misiuni cu echipaj peste Marea Neagră.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇